Kultovní design se světelnou technikou budoucnosti

Mercedes-Benz rozsáhle přepracoval čtyřdveřový model CLS Coupé a pětidveřový CLS Shooting Brake. Obě stylistické ikony se nyní prezentují ostřejšími rysy přední partie. Ještě kvalitnější interiér, v němž se snoubí moderní luxus s vášnivou sportovní atmosférou, překvapí mnoha novými a řemeslně dokonale zpracovanými detaily.

Technické inovace navíc přinášejí na silnice průkopnické funkce. Futuristické světlomety MULTIBEAM LED otvírají nové dimenze světelné techniky. Jejich moduly LED s vysokým rozlišením zajišťují automaticky nejlepší možné osvětlení v jakékoli dopravní situaci. Mezi další technické avantgardy patří devítistupňová samočinná převodovka 9G-TRONIC, nové výkonné motory, inteligentně propojené asistenční a bezpečnostní systémy, jakož i progresivní multimediální systém s připojením k internetu. Z hlediska výkonu patří „pole position“ modelům CLS 63 AMG Coupé a Shooting Brake s výkonem až 430 kW (585 k). Všechny modely disponují rozmanitou nabídkou nových internetových služeb Mercedes connect me.

Mercedes-Benz založil před deseti lety modelem CLS segment čtyřdveřových kupé, a tím zdůraznil svou vedoucí roli v oblasti automobilového designu. Model CLS poprvé spojil eleganci a dynamiku kupé s komfortem a funkčností sedanu. Kromě toho nabídl jako první vůz na přání adaptivní světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce, a stal se tak světelnou ikonou. V roce 2012 navázal Mercedes-Benz na úspěch CLS prostornější verzí CLS Shooting Brake. Tímto sportovním pětidveřovým vozem prokázala prémiová značka ze Stuttgartu opět svou koncepční kreativitu. CLS Shooting Brake je jako neobvyklá forma sportovního vozu s pěti sedadly a velkým zadním výklopným víkem atraktivním průvodcem pro aktivní lidi, kteří netouží splynout s davem a zároveň se při stylovém cestování nechtějí vzdát ani sportovního charakteru, ani praktického a objemného zavazadlového prostoru. Shooting Brake se tak stal další hvězdou v řadě inovativních luxusních vozidel Mercedes-Benz. Jak CLS Coupé, tak i CLS Shooting Brake se již dávno etablovaly jako stylistické ikony s mimořádným šarmem a zůstanou i v budoucnosti výjimečnými vozy ve svém segmentu.

Prof. Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler AG, zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars, k tomu říká: „S modely CLS Coupé a CLS Shooting Brake jsme postavili na kola stylistické ikony, jejichž poutavé linie zrychlí tep i v nejnovější verzi. Oba modely navíc definují nové vrcholné postavení na poli techniky díky novinkám ze světa high-tech, jako jsou inovativní světlomety MULTIBEAM LED, které otvírají novou kapitolu světelné techniky, devítistupňová samočinná převodovka nebo progresivní multimediální systém.“

Fascinující design třídy CLS s atraktivními proporcemi byl decentně přizpůsoben požadavkům nejvyspělejší techniky. Stejně jako dosud nadchne pozorovatele dlouhou kapotou motoru, nízkým pásem bočních oken s bezrámovou konstrukcí, nad nimiž klesá k zádi dynamická linie střechy. CLS Shooting Brake nabízí díky nízkému, až k zádi protaženému oblouku střechy a pěti dveřím navíc zavazadlový prostor o objemu až 1550 litrů pro zavazadla či výbavu ke sportovním a rekreačním aktivitám.

Design nejnovější generace modelů CLS Coupé a CLS Shooting Brake je celkově ještě dynamičtější. K tomu přispívá nová maska chladiče ve výrazném „diamantovém“ designu, dramatičtěji tvarovaný přední nárazník s velkými otvory pro přívod vzduchu, světlomety MULTIBEAM LED a nové zadní svítilny s mírně tónovanými krycími skly a vícestupňovou aktivací.

Nové dimenze světelné techniky

Oba modely jsou nyní již standardně vybaveny světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce. Alternativně na přání mohou mít oba typy nové světlomety MULTIBEAM LED s novým designem, které pocházejí z vlastního vývoje značky Mercedes-Benz, jež touto inovací otvírá novou kapitolu v oblasti světelné techniky. Protože světlomety MULTIBEAM LED v sobě spojují aktuálně nejlepší technická řešení v oblasti osvětlení a rozdělení světla, dokážou se přizpůsobovat nejlepším možným způsobem, extrémně rychle a automaticky téměř jakékoli dopravní situaci a nepřetržitě zaručují dosud neobvykle široké, precizní a jasné osvětlení vozovky a jejích krajnic, aniž by docházelo k oslňování ostatních řidičů.

Potřebné informace dodává řídicí jednotce světlometů kamerová funkce adaptivního asistenta dálkových světel Plus. Pokud systém rozpozná osvětlená protijedoucí nebo vpředu jedoucí vozidla, jsou jednotlivé vysokovýkonné diody LED (celkem jich je 24) rastrového svítidla ovládány elektronicky tak, aby zůstaly přesně vymezené oblasti vozovky cíleně neosvětlené. Řízení světlometů kombinuje rastrové svítidlo s osvědčenou technikou adaptivního systému LED ILS (Intelligent Light System), přičemž oproti minulosti byla zvýšena preciznost dnes používaných zdrojů světla a neosvětlená mezera dálkových světel, ve které se nachází jiné vozidlo, má minimální šířku. Díky tomu nedochází k oslňování ostatních řidičů, zatímco řidiči modelů CLS Coupé a CLS Shooting Brake mají vždy zaručeno nejlepší možné, tedy nejjasnější osvětlení silnice a krajnic vozovky. Neoslňující dálková světla mohou zůstat trvale zapnutá. Nové světlomety MULTIBEAM LED tak otvírají novou dimenzi bezpečnosti, z níž partnersky profitují také ostatní účastníci silničního provozu.

Nová světelná technika používá kromě kamery za čelním oknem také čtyři řídicí jednotky, které propočítávají 100krát za sekundu ideální rozdělení světla pro danou situaci a individuálně a rychle ovládají všech 24 vysokovýkonných diod LED v každém precizním modulu LED, přičemž každou diodu LED lze ztlumit v 255 stupních.

Nové světlomety MULTIBEAM LED nabízejí nejen mimořádně rychle a precizně ovládaná, neoslňující a trvale zapnutá dálková světla, ale zajišťují také v mnoha situacích výrazně jasnější osvětlení vozovky a jejích krajnic.

Nejlepší možná viditelnost v zatáčkách a na kruhových objezdech

V každém světlometu MULTIBEAM LED je kromě výkonného precizního modulu LED s vysokým rozlišením jeden modul pro tlumená světla, který je možné natáčet směrem k vnějšímu okraji až o dvanáct stupňů. Tímto způsobem lze realizovat funkci aktivních natáčecích světel do zatáček s dosud nevídanými vlastnostmi. I tato funkce používá ke své činnosti obrazová data z kamery. Novinkou je například předvídavá funkce, která natáčí kužel světla do zatáčky s předstihem, ještě dřív, než řidič otočí volantem. Zatáčka je tak včas osvětlena nejlepším možným způsobem. A v závislosti na situaci se kužel světla vrací opět do přímého směru už před koncem zatáčky. Díky tomu může řidič dřív rozpoznat případné nebezpečí při vjezdu do zatáčky i výjezdu ze zatáčky. Předvídavé řízení prodlužuje dosah světlometů o 30 až 60 metrů v závislosti na jízdní situaci.

Jedinečná je rovněž funkce pro osvětlení kruhového objezdu, která aktivuje před vjetím na kruhový objezd moduly statických světel pro odbočování na levé a pravé straně, aby byla včas zajištěna nejlepší možná viditelnost všemi směry. Světlomety dostávají data o poloze kruhových objezdů na trase z navigačního systému.

Přátelské přivítání: funkce Welcome Home

Půvabnou zvláštností nových světlometů MULTIBEAM LED je funkce Welcome Home. Multifunkční světlovody plní nejen funkci světlometů pro denní svícení, obrysových světel a ukazatelů směru, ale přivítají také řidiče při otevření vozidla rozzářením světlovodů sympatickým modrým světlem.

Sportovní interiér s moderním luxusem

Stylový interiér modelů CLS se vyznačuje velkorysým uspořádáním vnitřního prostoru, sportovní elegancí bez zbytečných kudrlinek, řemeslnou dokonalostí a velmi kvalitními materiály. Nová generace tento dojem dále posiluje ještě větším důrazem na sportovní charakter, exkluzivitu a funkčnost.

K modernímu charakteru přispívá nový, „volně stojící“ barevný displej informačního a zábavního systému s úhlopříčkou 8 palců (20,3 cm), který tvoří vizuální dominantu přístrojové desky. Mezi další novinky patří nově tvarovaný tříramenný sportovní volant a řada ušlechtilých detailů, které umocňují viditelnou a pociťovanou kvalitu interiéru. Centrální ovládací jednotka na středové konzole má nyní čtyři místo dosavadních dvou tlačítek a v mnoha případech zjednodušuje a zrychluje ovládání. Na výběr je pět atraktivních barev interiéru, šest variant ozdobného obložení a kůží, včetně kůže PASSION Exklusiv. Zákazníci tak mají rozmanité možnosti pro individualizaci svého vozidla.

Splněná osobní přání

Dosud nabízené stylistické a výbavové linie Sport Paket Exteriér a AMG Line jsou nově doplněny linií AMG Line Plus, která rozšiřuje možnosti individualizace o velmi sportovní variantu s výraznou orientací na dynamiku a exkluzivitu. Pravděpodobně od konce roku nabídku dále rozšíří speciální Night-paket. Kromě toho jsou k dispozici nové interiérové pakety designo.

Hospodárné a sportovní motory

Úžasná dynamika a příkladná hospodárnost – to jsou silné stránky pěti motorů, které jsou k dispozici v nové generaci třídy CLS. Všechny samozřejmě splňují emisní normu Euro 6. Novinkou v této třídě je CLS 220 BlueTEC, jehož vznětový čtyřválec disponuje přímým vstřikováním common rail čtvrté generace, dvoustupňovým přeplňováním turbodmychadlem a technikou BlueTEC. Tato jednotka dosahuje nejvyššího výkonu 125 kW (170 k) a nabízí maximální točivý moment 400 N.m. V modelu CLS 250 BlueTEC poskytuje čtyřválcový turbodiesel 150 kW (204 k) a točivý moment 500 N.m. Tyto hodnoty překonává vznětový vidlicový šestiválec v modelu CLS 350 BlueTEC s výkonem 190 kW (258 k) a točivým momentem 620 N.m.

Rovněž nový je model CLS 400, poháněný zážehovým motorem V6 se zdvihovým objemem 3,5 litru a přeplňováním dvěma výfukovými turbodmychadly. Tato jednotka stanovuje ve svém segmentu nová měřítka, a to svým výkonovým potenciálem a enormně vysokým točivým momentem v nízkých otáčkách. V porovnání s dosavadním atmosféricky plněným motorem dosahuje o 20 kW vyššího výkonu 245 kW (333 k). Maximální točivý moment vzrostl o 110 N.m na 480 N.m a je k dispozici v širokém rozpětí otáček od 1200 do 4000 min-1. Z hlediska výkonu vrcholným modelem je CLS 500 s 300 kW (408 k) a točivým momentem až 600 N.m.

Kromě toho budou místo dosavadních dvou modelů nabízeny čtyři modely s trvalým pohonem všech kol. Novinkou jsou verze CLS 250 BlueTEC 4MATIC a CLS 400 4MATIC.

Motor AMG V8 Biturbo 5,5 litru

Z hlediska nejvyššího výkonu 410 kW (557 k) až 430 kW (585 k), maximálního točivého momentu 720 až 800 N.m a spotřeby paliva patří motor AMG V8 5,5 litru, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, k nejhospodárnějším sériově vyráběným osmiválcovým motorům na světě. CLS 63 AMG s 410 kW (557 k) a pohonem zadních kol spotřebuje v kombinovaném režimu EU průměrně 9,9 litru na 100 kilometrů (emise CO2: 231 g/km). Varianta s 410 kW a sportovně nastaveným pohonem všech kol AMG 4MATIC a model S s 430 kW (585 k) a pohonem všech kol vyžadují s 10,4 až 10,6 litru na 100 km (emise CO2: 243 až 248 g/km) jen nepatrně více paliva. Všechny modely CLS 63 AMG splňují již dnes druhý stupeň emisní normy EU6.

Nová devítistupňová samočinná převodovka

K technické avantgardě patří také první devítistupňová samočinná převodovka s kapalinovým měničem momentu v prémiovém segmentu. Převodovka 9G-TRONIC nalézá uplatnění v modelech CLS 220 BlueTEC, CLS 250 BlueTEC, CLS 350 BlueTEC a CLS 500. Inovativní konstrukce přebírá silné stránky převodovky 7G-TRONIC PLUS, která je dodnes měřítkem v oblastech hospodárnosti, komfortu a dynamiky. Devět převodových stupňů převodovky 9G-TRONIC umožňuje snížit spotřebu paliva a zároveň dosáhnout ještě vyšší úrovně komfortu řazení a agility.

Pro Mercedesy typicky vysoká úroveň bezpečnosti

Vozy třídy CLS budou vybaveny mnoha novými a o zásadní funkce rozšířenými asistenčními systémy v rámci filozofie značky Mercedes-Benz nabízet bezpečnost na nejvyšší úrovni pro všechny. Standardní výbava zahrnuje systém COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, který pomáhá předcházet kolizím s překážkami před vozidlem, v případě nouze prostřednictvím autonomního brzdění.

Na přání si mohou zákazníci zvolit také nejmodernější asistenční systémy z třídy S. Mezi ně patří mimo jiné adaptivní tempomat DISTRONIC PLUS s funkcemi asistovaného řízení a Stop&Go Pilot pro autonomní jízdu v popojíždějící dopravní koloně, brzdový asistent BAS PLUS s asistentem pro bezpečný průjezd křižovatkou, preventivní bezpečnostní systém PRE-SAFE® Bremse s funkcí rozpoznávání chodců, PRE-SAFE® PLUS, aktivní asistent pro sledování slepého úhlu, aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu, asistent pro rozpoznávání dopravních značek, aktivní parkovací asistent s ultrazvukovými senzory překážek PARKTRONIC, včetně funkce zaparkování vozidla na příčné parkovací místo a prostorového kamerového systému s 360° rozsahem snímání.

Maximální síťové propojení

Zcela nová generace multimediálních systémů pro modely CLS Coupé a CLS Shooting Brake umožňuje intuitivní ovládání s graficky náročnými animacemi a vizuálními efekty, které zobrazují veškeré funkce jasně, přehledně a atraktivně.

Informační a zábavní systémy Audio 20 CD, resp. COMAND Online, jsou k dispozici v kombinaci s novým, „volně stojícím“ displejem s úhlopříčkou 8 palců (20,3 cm). Oba systémy umožňují u stojícího vozidla snadný přístup k internetu. Předpokladem je mobilní telefon s Bluetooth® a datovým tarifem. Další novinkou je nyní standardně dodávané integrované rozhraní Media Interface pro připojení přístrojů iPod® a iPhone®.

Ve spojení se systémem COMAND Online lze za jízdy používat aplikace Mercedes Benz, jako je Počasí, Lokální vyhledávání GoogleTM s funkcemi StreetView a Panoramio, Stahování cílů a tras a Facebook. Reprodukce zvuku a videa je možná z rozmanitých zdrojů, například prostřednictvím Bluetooth®, z přístrojů Apple iPod® a iPhone®, paměťové karty SD, flash disku USB nebo CD/DVD.

COMAND Online nabízí navíc systém hlasového ovládání LINGUATRONIC a na přání se dodává také tuner pro příjem digitálního rozhlasového a televizního vysílání.

Navigace v moderním stylu

Základní systém Audio 20 CD lze ve variantě s přípravou rozšířit o uživatelsky přívětivý navigační systém Garmin® MAP PILOT. Mezi jeho silné stránky patří zobrazení ve formátu 3D s přesnou podobou ulic a budov a fotorealistická asistenční funkce pro průjezd křižovatkou a zařazení do správného jízdního pruhu. Navigační software a mapové datové podklady jsou uloženy na paměťové kartě SD, která se jednoduše vloží do příslušné zdířky systému Audio 20 CD s přípravou pro navigační systém Garmin® MAP PILOT.

Zdrojem vysloveně smyslných zážitků je rychlý navigační systém systému COMAND Online s pevným diskem, zobrazením ve formátu 3D, topografickým zobrazením map, fotorealistickým zobrazením budov a natáčením map ve formátu 3D, jakož i zobrazováním satelitních snímků NASA. Systém nabízí mimo jiné animovaný kompas a zobrazování mapových podkladů Google Maps na hlavním displeji. Kromě toho dokáže navigační systém informovat v reálném čase o dopravní situaci, pokud COMAND Online získává z internetu dopravní zpravodajství prostřednictvím služby „Live Traffic Information“.

Handsfree Bluetooth® ve standardní výbavě

Jak základní systém Audio 20 CD, tak i COMAND Online jsou vybaveny základním systémem handsfree s vysokou kvalitou zvuku, který připojí mobilní telefon k vozidlu prostřednictvím standardizovaného rozhraní Bluetooth®. Funkce HD Voice umožňuje výrazně vyšší kvalitu reprodukce zvuku. Kromě toho bude možné používat síť LTE ve spojení s komfortním systémem handsfree, patřičně vybaveným chytrým telefonem a odpovídající smlouvou s poskytovatelem telekomunikačních služeb.

Mercedes connect me

Pod označením „Mercedes connect me“ bude s novou generací třídy CLS v Evropě spuštěn nový balíček servisních služeb. Do vozidla je standardně integrován modul KOM s vlastní kartou SIM, který umožňuje využívat službu nouzového volání Mercedes-Benz, asistenční služby pro případ nehody nebo poruchy či servisní služby při údržbě vozidla. Zákazníci se také mohou kdykoli a kdekoli spojit se svým vozidlem po internetu prostřednictvím portálu „connect.mercedes.me“ a zjistit například, kolik paliva mají v nádrži.

Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 80 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.991
Rok výroby: 2006
Stav: 190 428 km
Cena: 73 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2001
Stav: 183 158 km
Cena: 50 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků