Kulhánek: VW se Škodou překonal všechny sliby (interview)

S odstupem času je dlouholetý předseda představenstva a poté dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek (68) přesvědčen o tom, že Volkswagen všechny sliby o rozvoji a investicích nejen splnil, ale i překonal.

Neměla vláda prodat Škodu v roce 1990 raději Renaultu/Volvu?

Věřili jsme spíše Volkswagenu, protože o Renaultu bylo známo, že si prosazuje vlastní politiku, než že by nechával firmu se rozvinout jako značku. Zatímco u VW bylo od počátku jasné, že půjde o značku. Nabízel vše – vývoj, rozšíření trhu a technické know–how, což se splnilo.

Splnil VW všechny sliby?

Dokonce je překonal. Ale i ze strany VW to překonalo všechny jejich představy. Zásadní moment nastal, když po předsedovi představenstva koncernu Carlu Hahnovi nastoupil Ferdinand Piech. Ten si dal cíl, že ze Škodovky udělá nejkrásnější dceru koncernu. A nechal nám hodně volné ruce.

Když se podepisovaly smlouvy, tak VW přislíbil investice do roku 2000 ve výši devět miliard marek, nakonec to byla polovina…

To bych neřekl. Postavily se dvě nové lakovny, továrna na převodovky, velké vývojové centrum, škola Na Karmeli. Nemluvě o investicích do vývoje. Kolik stojí investice do jednoho modelu, to konkrétně nemůžu říct, ale je to v miliardách korun.

Kdo se z českých politiků o spojení Škodovky a VW zasloužil?

Klíčovým byl místopředseda vlády František Vlasák, pak místopředseda Václav Valeš. Hlásil se k tomu i Grégr. Ten se dost podílel na jednání s Renaultem, ale měl by být jmenovaný.

Už za časů vašeho vedení se psalo o tom, že by Škodovka měla být chudší a méně vybavená dcera…

S tím nesouhlasím, tak to nebylo. Jeli jsme si po svém. Z toho, co jsme si vymysleli, nám neprošly jen dva modely. Jeden (kupé Tudor) by tedy neprošel ani teď. Když jej Piech viděl v roce 2002 na autosalonu v Ženevě, řekl: „Příliš krásné pro Škodovku.“ Udělat krásné auto je snadné, ale udělat jej tak, aby se na něm dalo alespoň trochu vydělat, to už je něco jiného. A pak neprošel model, kterému jsme říkali „hochdach kombi“, prapředchůdce dnešních MPV. V té době by to asi také nemělo šanci. Jinak vše, co jsme si vymysleli, prošlo.

Zdroj: E15.cz
 

Klepněte pro větší obrázek

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

včera | Stanislav Kolman | 56 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků