Kulhánek: VW se Škodou překonal všechny sliby (interview)

S odstupem času je dlouholetý předseda představenstva a poté dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek (68) přesvědčen o tom, že Volkswagen všechny sliby o rozvoji a investicích nejen splnil, ale i překonal.

Neměla vláda prodat Škodu v roce 1990 raději Renaultu/Volvu?

Věřili jsme spíše Volkswagenu, protože o Renaultu bylo známo, že si prosazuje vlastní politiku, než že by nechával firmu se rozvinout jako značku. Zatímco u VW bylo od počátku jasné, že půjde o značku. Nabízel vše – vývoj, rozšíření trhu a technické know–how, což se splnilo.

Splnil VW všechny sliby?

Dokonce je překonal. Ale i ze strany VW to překonalo všechny jejich představy. Zásadní moment nastal, když po předsedovi představenstva koncernu Carlu Hahnovi nastoupil Ferdinand Piech. Ten si dal cíl, že ze Škodovky udělá nejkrásnější dceru koncernu. A nechal nám hodně volné ruce.

Když se podepisovaly smlouvy, tak VW přislíbil investice do roku 2000 ve výši devět miliard marek, nakonec to byla polovina…

To bych neřekl. Postavily se dvě nové lakovny, továrna na převodovky, velké vývojové centrum, škola Na Karmeli. Nemluvě o investicích do vývoje. Kolik stojí investice do jednoho modelu, to konkrétně nemůžu říct, ale je to v miliardách korun.

Kdo se z českých politiků o spojení Škodovky a VW zasloužil?

Klíčovým byl místopředseda vlády František Vlasák, pak místopředseda Václav Valeš. Hlásil se k tomu i Grégr. Ten se dost podílel na jednání s Renaultem, ale měl by být jmenovaný.

Už za časů vašeho vedení se psalo o tom, že by Škodovka měla být chudší a méně vybavená dcera…

S tím nesouhlasím, tak to nebylo. Jeli jsme si po svém. Z toho, co jsme si vymysleli, nám neprošly jen dva modely. Jeden (kupé Tudor) by tedy neprošel ani teď. Když jej Piech viděl v roce 2002 na autosalonu v Ženevě, řekl: „Příliš krásné pro Škodovku.“ Udělat krásné auto je snadné, ale udělat jej tak, aby se na něm dalo alespoň trochu vydělat, to už je něco jiného. A pak neprošel model, kterému jsme říkali „hochdach kombi“, prapředchůdce dnešních MPV. V té době by to asi také nemělo šanci. Jinak vše, co jsme si vymysleli, prošlo.

Zdroj: E15.cz
 

Klepněte pro větší obrázek

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 172 195 km
Cena: 92 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 142 369 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků