Které značky prodají v ČR nejvíc aut? Tady je skutečné pořadí

Problémem českého trhu s novými auty jsou reexporty, tedy účelové registrace vozů, které jsou pak následně nejpozději do šesti měsíců vyvezeny a prodány v zahraničí.

Praktiky s reexporty ovlivňují domácí trh s novými vozy dlouhá léta, ale všem špatným dnům se zdá být konec. Agentura Médea Research zveřejnila objemy skutečných prodejů nových osobních aut za prvních sedm měsíců letošního roku a bude tak činit i nadále.

Data jsou očištěna právě od účelových registrací, takže dostáváme reálný obraz, jak to v nejdůležitější kategorii v Čechách, na Moravě a v části Slezska doopravdy vypadá. Dodávky a lehké nákladní vozy do celkové hmotnosti 3,5 tuny zde bohužel v tuto chvíli zahrnuty nejsou.

Škoda | Statistiky | Byznys

Český trh v červenci 2014: O který model byl největší zájem?

Zatímco podle Svazu dovozců automobilů bylo od ledna do července zaregistrováno 111 758 osobních aut, dle statistik Médea Research se reálně prodalo jen 97 803 kusů, tedy o 13 955 méně. Samotné účelové první zapsání do centrálního registru potkalo dle MR 13 841 nových vozů, což je 12,4 % ze všech.

Jak se změnil žebříček nejprodávanějších značek? Nadále suverénně vede domácí Škoda s 32,6 tisíci přírůstky a drží podíl těsně třetinový. Druhý však není Volkswagen jako dle SDA, ale Hyundai s necelými 10,4 tisíci. Co to znamená? Minimálně to, že částečně domestikovaná jihokorejská automobilka překročila v podílu donedávna zapovězenou magickou desetiprocentní hranici!

Dacia vyskočila z „oficiální“ páté příčky na tu „bramborovou“ a předstihla Ford. Ještě šestý Peugeot má nad čtyři tisíce registrací. Opel, Kia, Renault a Citroën se pohybují nad třemi tisíci. „Blesk“ si oproti statistikám Sdružení dovozců automobilů polepšil o dva stupínky. V Top 10 pochopitelně chybí Seat, nahradil ho francouzský dvojitý šíp.

Zajímavosti | SUV | Statistiky | Toyota

10 nejprodávanějších aut: Corolla vládne, Focus lepší než Golf

Nejvíce kusů během prvních sedmi měsíců letošního roku vyvezl ven Ford (3 006). Španělská odnož koncernu Volkswagen je druhá, zaznamenala přes 2,5 tisíce reexportů. Následuje její německá mateřská společnost, pochopitelně zastoupená pouze vozy VW. Čtyřciferné číslo vykazuje ještě Škoda, kde ale představuje jen něco málo přes 4 % celku.

V podílové statistice vede naopak Seat. Může se sice chlubit velkým skokem oproti loňsku, ale dvě třetiny (!) z letošních nově zaregistrovaných aut ve skutečnosti po českých silnicích vůbec nejezdí. V případě Fiatu je to přes polovinu, což také není důvod k úsměvu. Ford má 41,7 % a relativně vysoké číslo hlásí i Nissan (přes 34 %).

Statistiky | Byznys | Nová Fabia

Tato auta budou bojovat o titul Auto roku 2015. Zkusí to i nová Fabia

Monopol na informace, které Ministerstvo dopravy předávalo až dosud pouze SDA, je minulostí. Jak je sice z přehledů vidět, ne všechny vozy jsou zřejmě reexporty, nebo se jedná o kusy, které jsou zrušeny a exportovány do 180 dní, tedy půl roku. MR hodlá zveřejňovat data o těch, které zmizí do poloviční lhůty.

Vypadá to tedy na definitivní konec dezinterpretací, které mnozí výrobci a importéři kritizovali, Hyundai dokonce kvůli nim z tohoto sdružení vystoupil. Médea Research jej sice mediálně zastupuje, což je jistě zajímavé, ale čísla údajně nejsou účelově zpracovávána v jeho prospěch. Kromě toho se Médea věnuje také spotřebitelským analýzám a výzkumům.

Český trh za 01-07/2014 – Reálné prodeje nových osobních aut
Pořadí dle skutečných prodejů

Pořadí dle registrací
SDA

ZnačkaReálné prodeje [ks]Tržní podíl [%]Registrace [ks]Rozdíl [ks]
1(1)ŠKODA32 65133,4%34 117-1 466
2(3)HYUNDAI10 35010,6%10 443-93
3(2)VW8 5058,7%10 582-2 077
4(5)DACIA4 5094,6%5 256-747
5(4)FORD4 1954,3%7 211-3 016
6(6)PEUGEOT4 1704,3%4 483-313
7(9)OPEL3 6823,8%3 796-114
8(8)KIA3 5613,6%3 798-237
9(10)RENAULT3 2043,3%3 691-487
10(11)CITROËN3 0883,2%3 549-461
  OSTATNÍ19 88820,3%24 832-4 944
  CELKEM97 803100,0%111 758-13 955 
Top 10 značek s největším počtem účelových registrací za období 01-07/2014
PořadíZnačkaÚčelové registracePodíl na celkových registracích značky
1FORD3 00641,7%
2SEAT2 53067,0%
3VOLKSWAGEN1 99019,0%
4ŠKODA1 4674,3%
5FIAT85354,5%
6DACIA72813,9%
7NISSAN57234,2%
8RENAULT49213,3%
9CITROËN35510,3%
10PEUGEOT3056,8%
 OSTATNÍ1 5434,3%
 CELKEM13 84112,4%
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2013
Stav: 144 252 km
Cena: 160 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků