Které automobilky mají nejvěrnější zákazníky?

Cílem každé automobilky je, aby se k jejím výrobkům zákazníci vraceli. Kterým výrobcům se to daří nejlépe?

Tento imperativ vládne tradičně především v USA, kde je právě loajalita zákazníků ke značce pravidelně sledovaným a hodnoceným jevem. Pro výrobce automobilů je procentuelně vyjádřitelná věrnost jistě příjemným jevem, zvláště je-li toto procento co největší. Na druhou stranu je ale může poněkud omezovat v dílčích modifikacích nových generací tradičních modelů. Z tohoto pohledu je pak jasné, proč je většina amerických tržních matadorů konzervativní a proč se zde jen stěží prosazují nová jména značek i samotných modelů. 

V Detroitu byly právě již potřinácté vyhlášeny výsledky průzkumu institutu R. L. Polk za rok 2008. Tato organizace zpracovává v USA nejrespektovanější žebříčky spokojenosti zákazníků a jejich věrnosti při nákupu nového auta.

Jako celkově nejúspěšnější koncern byla za loňský rok vyhodnocena společnost General Motors, k jejímž výrobkům se navrátilo 62,53 % dosavadních zákazníků. General Motors tak v této studii získal primát již podeváté v řadě, a to, jak se za chvíli budete moci přesvědčit, takřka výhradně díky značce Chevrolet. Mezi samotnými značkami byla vůbec poprvé nejlépe hodnocena japonská Honda (56,50 %) a novou kategorii věrnosti pramenící ze země původu vozu a zákazníka vyhrála Toyota. Studie však jde dále a vyhodnocuje i nejúspěšnější modelové řady v jednotlivých kategoriích.

Přehled výsledků ankety

Kategorie Vítěz Loajalita v %



Celková ocenění za věrnost    

   
Loajalita k výrobci General Motors 62.53 %
Loajaita ke značce Honda 56.50 %
Loajalita pramenící ze země původu Toyota 54.55 %
     
Ocenění za věrnost dílčích segmentech  

   
Minivany Chrysler Town & Country 37.04 %
Středně velké Pickupy Toyota Tacoma 18.10 %
Velké Pickupy Chevrolet Silverado 32.77 %
Kompaktní SUV Subaru Forester 32.59 %
Středně velká SUV Jeep Grand Cherokee 21.31 %
Velká SUV Chevrolet Suburban 20.42 %
Luxusní SUV Land Rover Range Rover 32.43 %
Kompakty Ford Focus 26.15 %
Střední třída Honda Accord 32.84 %
Vyšší střední třída Chevrolet Impala 34.01 %
Luxusní vozy Lexus ES 34.62 %
Prestižní luxusní vozy Lexus LS 34.83 %
Sportovní vozy Ford Mustang 16.73 %
Luxusní sportovní vozy Chevrolet Corvette 23.90 %

 

Jak vidno, Chevrolet má velmi věrné zákazníky napříč třídami vozů. V kategorii velkých pick-upů zvítězilo Silverado (32,77 %), třídu velkých SUV opanoval Suburban (20,42 %). Impala vyhrála třídu velkých sedanů (34,01 %) - ve všech třech případech se jednalo o zopakování úspěchu z loňského roku. A nově se přidal Chevy Corvette, jež díky zisku 23,90 % zvítězil ve třídě luxusních sportovních vozů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet Silverado / Honda Accord / Chevrolet Impala

Honda za svůj úspěch vděčí především svému vloni mimořádně úspěšnému modelu Accord, který ovládl ziskem 32,84 % střední třídu. Chrysler Town and Country, u nás známý jako Voyager, zopakoval svůj loňský triumf mezi minivany (37,04 %). Taktéž Toyota obhájila všechna svá prvenství z roku 2007, když se její typ Tacoma opět prosadil mezi středními pick-upy (18,10 %) a Lexusy ES a LS vyhrály třídu luxusní (34,62 %), resp. prestižní (34,84 %).

K modré elipse míří prvenství ve dvou třídách, a sice kompaktní a sportovní. Zde nově vynikly místní Focus (26,25 %) a populární Mustang (16,73 %). Forester od Subaru vyhrál třídu kompaktních SUV (32,59%), Jeep Grand Cherokee zvítězil mezi středními SUV (21,31 %) a Range Rovery spokojení zákazníci vynesly na nejvyšší příčku mezi luxusními SUV (32,42 %). Ve všech případech to byla pro dané modely a kategorie vítězství první. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Mustang / Subaru Forester

Nám je však jasné, že evropský trh je poněkud odlišný a úspěšné jsou u nás paradoxně především ty automobilky, které dokáží svými novými modely přetáhnout zákazníky konkurenci (typicky případ BMW, které během pár let zcela změnilo cílovou skupinu, soustředí se na zákazníky konkurenčních značek a svým původním zákazníkům prakticky nemá co nabídnout). Navíc zdejší situace s bujícími modelovými řadami a častými změnami jejich jmen by v podstatě podobné žebříčky dokázala jen stěží stvořit.

Tip: O prodejní úspěšnosti amerických automobilů za loňský rok jsme psali na tomto místě.

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků