Které automobilky mají nejvěrnější zákazníky?

Cílem každé automobilky je, aby se k jejím výrobkům zákazníci vraceli. Kterým výrobcům se to daří nejlépe?

Tento imperativ vládne tradičně především v USA, kde je právě loajalita zákazníků ke značce pravidelně sledovaným a hodnoceným jevem. Pro výrobce automobilů je procentuelně vyjádřitelná věrnost jistě příjemným jevem, zvláště je-li toto procento co největší. Na druhou stranu je ale může poněkud omezovat v dílčích modifikacích nových generací tradičních modelů. Z tohoto pohledu je pak jasné, proč je většina amerických tržních matadorů konzervativní a proč se zde jen stěží prosazují nová jména značek i samotných modelů. 

V Detroitu byly právě již potřinácté vyhlášeny výsledky průzkumu institutu R. L. Polk za rok 2008. Tato organizace zpracovává v USA nejrespektovanější žebříčky spokojenosti zákazníků a jejich věrnosti při nákupu nového auta.

Jako celkově nejúspěšnější koncern byla za loňský rok vyhodnocena společnost General Motors, k jejímž výrobkům se navrátilo 62,53 % dosavadních zákazníků. General Motors tak v této studii získal primát již podeváté v řadě, a to, jak se za chvíli budete moci přesvědčit, takřka výhradně díky značce Chevrolet. Mezi samotnými značkami byla vůbec poprvé nejlépe hodnocena japonská Honda (56,50 %) a novou kategorii věrnosti pramenící ze země původu vozu a zákazníka vyhrála Toyota. Studie však jde dále a vyhodnocuje i nejúspěšnější modelové řady v jednotlivých kategoriích.

Přehled výsledků ankety

Kategorie Vítěz Loajalita v %



Celková ocenění za věrnost    

   
Loajalita k výrobci General Motors 62.53 %
Loajaita ke značce Honda 56.50 %
Loajalita pramenící ze země původu Toyota 54.55 %
     
Ocenění za věrnost dílčích segmentech  

   
Minivany Chrysler Town & Country 37.04 %
Středně velké Pickupy Toyota Tacoma 18.10 %
Velké Pickupy Chevrolet Silverado 32.77 %
Kompaktní SUV Subaru Forester 32.59 %
Středně velká SUV Jeep Grand Cherokee 21.31 %
Velká SUV Chevrolet Suburban 20.42 %
Luxusní SUV Land Rover Range Rover 32.43 %
Kompakty Ford Focus 26.15 %
Střední třída Honda Accord 32.84 %
Vyšší střední třída Chevrolet Impala 34.01 %
Luxusní vozy Lexus ES 34.62 %
Prestižní luxusní vozy Lexus LS 34.83 %
Sportovní vozy Ford Mustang 16.73 %
Luxusní sportovní vozy Chevrolet Corvette 23.90 %

 

Jak vidno, Chevrolet má velmi věrné zákazníky napříč třídami vozů. V kategorii velkých pick-upů zvítězilo Silverado (32,77 %), třídu velkých SUV opanoval Suburban (20,42 %). Impala vyhrála třídu velkých sedanů (34,01 %) - ve všech třech případech se jednalo o zopakování úspěchu z loňského roku. A nově se přidal Chevy Corvette, jež díky zisku 23,90 % zvítězil ve třídě luxusních sportovních vozů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet Silverado / Honda Accord / Chevrolet Impala

Honda za svůj úspěch vděčí především svému vloni mimořádně úspěšnému modelu Accord, který ovládl ziskem 32,84 % střední třídu. Chrysler Town and Country, u nás známý jako Voyager, zopakoval svůj loňský triumf mezi minivany (37,04 %). Taktéž Toyota obhájila všechna svá prvenství z roku 2007, když se její typ Tacoma opět prosadil mezi středními pick-upy (18,10 %) a Lexusy ES a LS vyhrály třídu luxusní (34,62 %), resp. prestižní (34,84 %).

K modré elipse míří prvenství ve dvou třídách, a sice kompaktní a sportovní. Zde nově vynikly místní Focus (26,25 %) a populární Mustang (16,73 %). Forester od Subaru vyhrál třídu kompaktních SUV (32,59%), Jeep Grand Cherokee zvítězil mezi středními SUV (21,31 %) a Range Rovery spokojení zákazníci vynesly na nejvyšší příčku mezi luxusními SUV (32,42 %). Ve všech případech to byla pro dané modely a kategorie vítězství první. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Mustang / Subaru Forester

Nám je však jasné, že evropský trh je poněkud odlišný a úspěšné jsou u nás paradoxně především ty automobilky, které dokáží svými novými modely přetáhnout zákazníky konkurenci (typicky případ BMW, které během pár let zcela změnilo cílovou skupinu, soustředí se na zákazníky konkurenčních značek a svým původním zákazníkům prakticky nemá co nabídnout). Navíc zdejší situace s bujícími modelovými řadami a častými změnami jejich jmen by v podstatě podobné žebříčky dokázala jen stěží stvořit.

Tip: O prodejní úspěšnosti amerických automobilů za loňský rok jsme psali na tomto místě.

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků