Krizi přežije jen šest automobilek

Myslí si to Sergio Marchione, první muž koncernu Fiat Group, který se rozpovídal o své vizi budoucnosti automobilového průmyslu.

V rozhovoru pro magazín Automotive News Europe Marchione naznačil, v jakém stavu ze současné finanční krize podle jeho názoru vyjede světový automobilový průmysl. Série důkladných přestaveb velkých společností a záhé krachy řady z nich jsou podle něj nevyhnutelné. Je totiž jisté, že automobilový průmysl čeká zřejmě nejhorší deprese, jaké musel v posledních dekádách čelit. Marchione soudí, že následujících 24 měsíců bude v tomto ohledu nejhorší a za dva roky zde zbyde pouhá šestice automobilových koncernů, která absorbuje část dosud samostatných a v dané situaci šťastnějších značek, přičemž ale řada z nich zcela zanikne. 

„Dva těžké roky, na které se nyní vedení koncernů úpěnlivě soustředí, (...) ukončíme za stavu, kdy zůstane jeden koncern v USA, další v Německu, třetí vznikne z francouzsko-japonské spolupráce a bude zřejmě přesahovat do USA, čtvrtý bude čistě japonský a pátý se soustředí v Číně, je možné, že vznikne ještě jeden v Evropě,“ vysvětlil Marchione zkoprnělému redaktoru z Automitive News Europe. Ano, i tak by totiž mohl vypadat katastrofický scénář. Šéf koncernu Fiat Group zároveň předpověděl, že do dalšího desetiletí vjede jen koncern, který bude schopen ročně prodat více než 5,5 milionů automobilů. V současnosti jich je pouze pět a patří sem Toyota, General Motors, Volkswagen, Ford a Renault-Nissan.

Tato prohlášení se mohou zdát býti poněkud odvážnými, nicméně se v nich šéf Fiat Group Marchione opírá o řadu aktuálních analýz, včetně té od Jürgena Piepera z německé banky Metzler. Podle něj je zejména v Evropě až pozoruhodně mnoho samostatných automobilek, přičemž řada z nich je v soukromém vlastnictví rodin dědiců jejich zakladatelů. Jakmile začne prudce klesat odbyt takových vozů, začne se propadat ekonomický výkon továrny a rodina ji bude muset prodat. Například plných 46,6 % akcií společnosti BMW patří rodině Quandtů, zatímco v koncernu PSA mají takřka třetinový podíl potomci rodu Peugeotů. Podle současných analýz přitom právě tyto dvě značky patří dnešní situací k nejohroženějším. Studie naopak vyzdvihují stabilitu a sílu společností Volkswagen Group, Renault-Nissan a Daimler.

Pieperova analýza zdůrazňuje nutnost vzájemného sdílení výzkumu, vývoje i výroby mezi jednotlivými značkami: „Společnosti Audi se v posledních několika letech dařilo lépe než konkurenčním Mercedes-Benz a BMW, protože těží ze svého podřízení Volkswagenu,“ dodává Pieper. Řešení nadcházející neradostné situace může být ale i jiné. Některé studie totiž vyzdvihují třeba příklad koncernu General Motors, který zřejmě zruší své značky Saab a Saturn, aniž by je nabídnul k prodeji. Když jsme u toho, ve Švédsku to s výrobou osobních automobilů nyní vypadá dosti špatně...

Všechno ale může být úplně jinak. Garel Rhys, emeritní profesor na Cardiff Business School a specialista na automobilový průmysl, tvrdí: „V současné recesi nečekám mnoho nového fúzování automobilek. Nenapadá mě nikdo, který by se chtěl dostat do postele se svým konkurentem. Většina společností navíc má problémy sama se sebou a není zvědavá na další starosti, které by s sebou do svazku přinesl partner.“

Fiat 500 1.368
Rok výroby: 2008
Stav: 87 700 km
Cena: 114 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 38 810 km
Cena: 142 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.368
Rok výroby: 2010
Stav: 53 013 km
Cena: 125 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků