Krize výrobců kamionů: Daimler a Scania chystají propouštění

Slabý odbyt v loňském roce nutí výrobce nákladních automobilů k radikálním krokům. K těm, kteří začali šetřit, se dnes přidali Daimler a Scania. Obě firmy oznámily propouštění stovek či tisíců zaměstnanců.

Kvůli poklesu zakázek zruší světový lídr Daimler až 1300 pracovních míst ve svých továrnách v USA. Firma doufá, že pracovníky znovu zaměstná, jakmile poptávka po nákladních automobilech oživí. Divize Daimler Trucks zaměstnává v montážních závodech v USA zhruba 11 tisíc lidí.

Šéf divize nákladních vozů Daimler Trucks Andreas Renschler deníku Handelsblatt rovněž řekl, že plánuje také zrušení zhruba 800 nevýrobních pracovních míst z celkového počtu 27 tisíc německých zaměstnanců.

Krize eurozóny, která je pro automobilku největším trhem, nutí k omezení výroby a propouštění i švédskou Scanii. Provozní zisk se firmě ve čtvrtém čtvrtletí meziročně snížil o 21 procent na 2,17 miliardy švédských korun (zhruba 6,5 miliardy korun). Firma, jejímž většinovým vlastníkem je německý Volkswagen, během prvního čtvrtletí sníží denní objem výroby v Evropě asi o 15 procent. Propustit tak bude muset kolem 700 zaměstnanců.

Scania loni prodala asi polovinu produkce v Evropě. Objem zakázek v tomto regionu byl ve čtvrtém čtvrtletí meziročně beze změn, provozní marže ale klesla na tříleté minimum.

„Velkým zklamáním v tom čtvrtletí byla ziskovost, kterou podle mě ovlivnila nutnost zlevňovat tahače a snižovat zásoby,“ myslí si analytik z finančního ústavu Handelsbanken Capital Markets Hampus Engellau.

Rozhodnutí omezit výrobu i počet pracovních míst patrně ovlivní i další podobné firmy v regionu. Přetrvávající hospodářská krize v Evropě už totiž citelně snížila poptávku po komerčních vozech, mezi které patří dodávky či tahače.

 

Statistika z tohoto týdne ukázala, že prodej tahačů v Evropě loni klesl o 9,4 procenta. Propad se zrychlil v samotném závěru roku, kdy za prosinec meziročně přesáhl 20 procent.

 

MAN na krizi zareagoval už před dvěma týdny. V jeho továrnách v Salzgitteru a Mnichově nyní 5000 zaměstnanců pracuje jen na jednu směnu. Někteří z nich si museli vzít nucenou dovolenou a továrny nyní stojí o svátcích.

Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků