Krize už zasáhla i Porsche, jeho prodeje prudce poklesly

Více než kdy jindy se v událostech těchto dní zrcadlí lesk i bída automobilového průmyslu. Zatímco zářivé novinky z ženevského autosalonu nám ukazují ty největší krásy světa čtyř kol, současně přicházející zprávy o vývoji ekonomických ukazatelů některých automobilek naznačují, že se nad tímto světem stahují černá mračna. Nejnovější zpráva ze Stuttgartu sice není tak fatální jako informace o úpadku Saabu a problémech Opelu, o to více je ale překvapivá.

U německého Porsche totiž uzavřeli výsledky za první finanční pololetí, které skončilo 31. ledna. A vykázaný  propad tržeb a ještě větší propad prodejů překvapil i velké skeptiky. Porsche totiž meziročně klesly tržby o 13 procent na 3,04 miliardy eur, což by nebylo až tak hrozné, samotný prodej vozů ale meziročně klesl o výrazných 27 procent na 34 266 vozů.

Na první pohled jde o výsledky kopírující současný propad celého trhu. Uvážíme-li ovšem, že jde o čísla za šest měsíců, po které byla minimálně z poloviny ekonomické krize stále spíše stráškem, než realitou a prodeje vozů klesaly maximálně v řádu procent, pokud vůbec, jde o pokles bez nadsázky drtivý. Porsche navíc mělo být podle analytiků jednou z těch automobilek, které se pokles trhu příliš nedotkne a naopak na něm bude relativně získá. Jak vidno, realita je úplně jiná.

Prodeje automobilce poklesly napříč modelovými řadami, nejméně přitom utrpěla klasická 911. Tu si v uplynulém půlroce pořídilo 13 543 zákazníků, tedy o 17 procent méně, než loni. Hůře na tom byl Cayenne s 16 773 prodanými auty a více než dvacetiprocentním poklesem zájmu, tabulce odpadlíků pak vévodí Boxster s šedesátiprocentním poklesem a 3 950 prodanými vozy.

Automobilka doufá ve zlepšení díky příchodu faceliftovaných modelů a dieselového Cayenne, které se právě představuje v Ženevě. Jaký bude další vývoj prodejů firmy si ale vzhledem k jejímu specifickému portfoliu troufá odhadnout málokdo.

Finančně ovšem Porsche problém nemá, zisk firmy dle zveřejněných informací stoupl, a to díky podílu na zisku Volkswagenu, ve kterém drží 50,8 procenta akcií. Podrobnější informace o zisku Porsche ale budou zveřejněny až koncem března.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků