Kdybychom na Volkswagen pohlíželi jen přes mikrokosmos České republiky, kde za prvních šest měsíců prodeje osobních vozů skupiny VW až na jednu výjimku padly – Volkswagen 7670 (loni 7853), Seat 1879 (1534), Škoda 23 826 (29 207), Audi 1667 (1952) – tak by na to asi nevsadil nikdo ani pomyslnou zlámanou grešli.
Jenže svět Volkswagenu je trochu jiný, větší. Nestojí a nepadá s prodeji v Česku...
Smělá předpověď
Martin Winterkorn převzal vedení koncernu Volkswagen 1. ledna 2007. Tehdy VW prodával ročně 6 milionů vozů. Když Winterkorn oznámil, že v roce 2018 bude Volkswagen prodávat 10 milionů vozů, vyvolalo to povětšinou jen nevěřícné úsměvy.
Za prvních pět let, kdy je ve funkci, se ale k této metě přibližuje tempem přímo sprinterským. Produkci VW zvedl o padesát procent. A teď má před sebou ještě necelých šest let, aby dosáhl vytoužené hranice. Stačí mu jen pozdvihnout prodeje o 10 procent ve srovnání s rokem 2012.
Ambiciózní Martin Winterkorn převzal otěže koncernu po Berndu Pischetsriederovi a strnulý kolos rozhýbal neuvěřitelným způsobem. Pod jeho vedením skupina VW prodává stále více, zisk nepřetržitě roste.
Přitom krize v západní Evropě neustupuje a prodeje vozů nejen v Německu už šestým rokem za sebou padají. Zákazníci povětšinou pořízení nového vozu odkládají. Výsledkem je, že v květnu prodeje v Evropě spadly na úroveň, která tady nebyla od roku 1993.
Čísla, čísla…
Koncern Volkswagen překvapuje dobrými výsledky i letos. Za prvních pět měsíců zvýšil svoje celosvětové prodeje o 6 procent na 3,87 milionu vozů. (Loni jeho prodeje vzrostly ve srovnání s rokem 2011 o 12 procent.) Za celý rok 2012 prodal VW 9,28 milionů automobilů.
Loňský rok nabídl i značně rozdílné situace. Prodeje devíti značek osobních a lehkých užitkových automobilů Volkswagenu v západní Evropě klesly o tři procenta na zhruba 3 miliony vozů. V kontrastu s tím ale byly zprávy z jiných regionů.
V oblasti Asie a Pacifiku povyskočil zájem o vozy německého koncernu o 23 procent na 3,17 milionů vozů.
Loni se oblast Asie a Pacifiku podílela na zvýšeném celkovém prodeji skupiny VW 35 procenty (31 % v roce 2011), zatímco podíl západní Evropy poklesl na 33 procent (38 % v roce 2011).
Skupina VW v roce 2012
(prodej v ks, tržby a zisk v eurech, meziroční změna v %)
prodej | 9,28 milionů | 12 % |
tržby | 192,7 miliard | 21 % |
provozní zisk | 11,5 miliard | 2 % |
Zdroj: Volkswagen GroupSázka na Čínu
Co stojí za Winterkornovým úspěchem? Především to, že od počátku vsadil na čínskou kartu. A to i přes námitky svých oponentů. Investoval ohromné prostředky mimo Evropu, Čína se stala hlavním trhem značek Volkswagen a Audi. Silnou pozici má dnes koncern v celé Asii a v Pacifiku.
Prozíravost a vizionářství Winterkorna dnes vynikne ještě více při pohledu na potácejícího se francouzského obra PSA Peugeot/Citroën. Ten k podobným krokům přistoupil až nedávno, dosud spoléhal hlavně na evropské prodeje.
A Čína bude očividně hrát klíčovou roli v budoucnosti skupiny VW i nadále. Německý koncern plánuje zvýšit roční produkci svých vozů v Číně do roku 2018 o 60 procent - na 4 miliony kusů.
Čínské závody VW mají roční výrobní kapacitu 2 miliony automobilů. Loni jich ale z jejich výrobních linek sjelo 2,6 milionu. Jak to Číňané dokázali? V závodech se pracovalo přesčas.
To už ale podle VW v příštích letech „nehrozí“. Volkswagen totiž dobře ví, že „čínská karta“ je rozhodující, a proto plánuje v příštích třech letech utratit v nejlidnatější zemi světa 9,8 miliard euro. Dosud zde koncern investoval 15,7 miliard euro od roku 1985.
“V příštích letech postavíme minimálně 10 dalších závodů, z toho sedm bude v Číně,” řekl v dubnu Winterkorn akcionářům. Pokud by se to podařilo, měl by koncern VW v Číně závodů 19.
Loni VW prodal v Číně 2,81 milionu aut. Cíl pro tento rok je opět vyšší - 3 miliony. Ale bude to zřejmě mnohem složitější. V letech minulých čínský automobilový trh rostl dvojciferným tempem, to už dnes neplatí. Pokud se tedy VW upne hlavně na Čínu, hrozí při sebemenším poklesu zdejšího trhu, že padne i produkce Volkswagenu.
Prodeje VW v roce 2012
(2012 vs 2011, v %)
západní Evropa | 33 | 38 |
zbytek Evropy | 7 | 7 |
Severní Amerika | 9 | 8 |
Jižní Amerika | 11 | 11 |
Asie, Pacifik | 35 | 31 |
ostatní | 4 | 4 |
Zdroj: Volkswagen Group
Americká hra
Další velkou ruletu roztočil Volkswagen ve Spojených státech. Hodlá zde v roce 2018 prodávat 1 milion aut. O toto číslo se podělí jen dvě značky: Volkswagen 800 000 vozů a Audi 200 000 vozů.
Ale k této metě je ještě cesta daleká a možná bude i pěkně „zarúbaná“. V roce 2012 zde koncern prodal lehce přes polovinu plánovaného objemu – Volkswagen 438 133 automobilů a Audi 139 310 vozů.
Navíc neprožívá VW v současnosti v USA příliš radostné chvíle. Za prvních pět měsíců udal na trhu, který vzrostl o 7 procent na 6,42 milionu aut, 169 835 vozů. Jeho problém se jmenuje Passat (na snímku nahoře).
Tento sedan střední velikosti, který se vyrábí v novém závodě ve městě Chattanooga, stát Tennessee, se prodává hůře, než představitelé koncernu VW čekali. I proto dochází k omezování výroby.
Tento neúspěch VW bolí obzvláště. Koncern totiž ve Spojených státech otevřel v roce 2011 nový výrobní závod, aby splnil svůj cíl vyrábět v roce 2018 10 milionů aut. Navíc spuštění výroby v Tennessee mělo i symbolický význam. Volkswagen nabídl práci Američanům, kteří stále nemohli zapomenout na to, jak německý koncern zavřel jiný závod v Pennsylvánii v roce 1988.
Ovšem fakta jsou tvrdá a nepříjemná. Poptávka po Passatu je v USA slabá. Výrobní kapacita závodu v Chattanooga je 150 000 aut. Ze showroomů ve Spojených státech však odjelo s novými majiteli jen 117 023 Passatů.
Navíc VW v USA čelí stále silnější hrozbě, tvrdé konkurenci hlavně ze strany japonských výrobců automobilů, kteří nyní těží ze slábnoucího jenu.
Značky koncernu VW v roce 2012
(prodeje v ks, meziroční změna v %; provozní zisk v eurech, meziroční změna v %)
VW (osobní vozy) | 5,74 mil. | 13 | 3,64 mld. | -4 |
Audi | 1,46 mil | 12 | 5,38 mld. | 1 |
Škoda | 939 202 | 7 | 712 mil. | -4 |
Seat | 321,002 | -8 | -156 mil. | 69 |
Porsche | 59 513 | | 946 mil. | |
Bentley | 8510 | 22 | 100 mil. | 1250 |
Lamborghini | 2083 | 30 | | |
VW (užitkové vozy) | 550 370 | 4 | 421 mil. | -6 |
(Konsolidované výsledky Porsche od 1. srpna 2012, provozní zisk Lamborghini zahrnutý do Audi)
Zdroj: Volkswagen Group