Kráčí Volkswagen neohroženě zářným zítřkům vstříc? Ano i ne

Koncern Volkswagen je velký a obří má i plány. V roce 2018 hodlá prodávat jako první výrobce automobilů 10 milionů vozů ročně. Je to ale reálné?

Kdybychom na Volkswagen pohlíželi jen přes mikrokosmos České republiky, kde za prvních šest měsíců prodeje osobních vozů skupiny VW až na jednu výjimku padly – Volkswagen 7670 (loni 7853), Seat 1879 (1534), Škoda 23 826 (29 207), Audi 1667 (1952) – tak by na to asi nevsadil nikdo ani pomyslnou zlámanou grešli.

Jenže svět Volkswagenu je trochu jiný, větší. Nestojí a nepadá s prodeji v Česku...

Smělá předpověď

Martin Winterkorn převzal vedení koncernu Volkswagen 1. ledna 2007. Tehdy VW prodával ročně 6 milionů vozů. Když Winterkorn oznámil, že v roce 2018 bude Volkswagen prodávat 10 milionů vozů, vyvolalo to povětšinou jen nevěřícné úsměvy.

Za prvních pět let, kdy je ve funkci, se ale k této metě přibližuje tempem přímo sprinterským. Produkci VW zvedl o padesát procent. A teď má před sebou ještě necelých šest let, aby dosáhl vytoužené hranice. Stačí mu jen pozdvihnout prodeje o 10 procent ve srovnání s rokem 2012. 

Ambiciózní Martin Winterkorn převzal otěže koncernu po Berndu Pischetsriederovi a strnulý kolos rozhýbal neuvěřitelným způsobem. Pod jeho vedením skupina VW prodává stále více, zisk nepřetržitě roste.

Přitom krize v západní Evropě neustupuje a prodeje vozů nejen v Německu už šestým rokem za sebou padají. Zákazníci povětšinou pořízení nového vozu odkládají. Výsledkem je, že v květnu prodeje v Evropě spadly na úroveň, která tady nebyla od roku 1993.

Čísla, čísla…

Koncern Volkswagen překvapuje dobrými výsledky i letos. Za prvních pět měsíců zvýšil svoje celosvětové prodeje o 6 procent na 3,87 milionu vozů. (Loni jeho prodeje vzrostly ve srovnání s rokem 2011 o 12 procent.) Za celý rok 2012 prodal VW 9,28 milionů automobilů.

Loňský rok nabídl i značně rozdílné situace. Prodeje devíti značek osobních a lehkých užitkových automobilů Volkswagenu v západní Evropě klesly o tři procenta na zhruba 3 miliony vozů. V kontrastu s tím ale byly zprávy z jiných regionů.

V oblasti Asie a Pacifiku povyskočil zájem o vozy německého koncernu o 23 procent na 3,17 milionů vozů.

Loni se oblast Asie a Pacifiku podílela na zvýšeném celkovém prodeji skupiny VW 35 procenty (31 % v roce 2011), zatímco podíl západní Evropy poklesl na 33 procent (38 % v roce 2011).

Skupina VW v roce 2012
(prodej v ks, tržby a zisk v eurech, meziroční změna v %)

prodej9,28 milionů 12 % 
tržby192,7 miliard 21 %
provozní zisk11,5 miliard  2 %
Zdroj: Volkswagen Group

Sázka na Čínu

Co stojí za Winterkornovým úspěchem? Především to, že od počátku vsadil na čínskou kartu. A to i přes námitky svých oponentů. Investoval ohromné prostředky mimo Evropu, Čína se stala hlavním trhem značek Volkswagen a Audi. Silnou pozici má dnes koncern v celé Asii a v Pacifiku.

Prozíravost a vizionářství Winterkorna dnes vynikne ještě více při pohledu na potácejícího se francouzského obra PSA Peugeot/Citroën. Ten k podobným krokům přistoupil až nedávno, dosud spoléhal hlavně na evropské prodeje.

A Čína bude očividně hrát klíčovou roli v budoucnosti skupiny VW i nadále. Německý koncern plánuje zvýšit roční produkci svých vozů v Číně do roku 2018 o 60 procent - na 4 miliony kusů. 

Čínské závody VW mají roční výrobní kapacitu 2 miliony automobilů. Loni jich ale z jejich výrobních linek sjelo 2,6 milionu. Jak to Číňané dokázali? V závodech se pracovalo přesčas.

To už ale podle VW v příštích letech „nehrozí“. Volkswagen totiž dobře ví, že „čínská karta“ je rozhodující, a proto plánuje v příštích třech letech utratit v nejlidnatější zemi světa 9,8 miliard euro. Dosud zde koncern investoval 15,7 miliard euro od roku 1985.

“V příštích letech postavíme minimálně 10 dalších závodů, z toho sedm bude v Číně,” řekl v dubnu Winterkorn akcionářům. Pokud by se to podařilo, měl by koncern VW v Číně závodů 19.

Loni VW prodal v Číně 2,81 milionu aut. Cíl pro tento rok je opět vyšší - 3 miliony. Ale bude to zřejmě mnohem složitější. V letech minulých čínský automobilový trh rostl dvojciferným tempem, to už dnes neplatí. Pokud se tedy VW upne hlavně na Čínu, hrozí při sebemenším poklesu zdejšího trhu, že padne i produkce Volkswagenu. 

Prodeje VW v roce 2012
(2012 vs 2011, v %) 

západní Evropa33 38 
zbytek Evropy
Severní Amerika
Jižní Amerika11 11 
Asie, Pacifik35 31 
ostatní

Zdroj: Volkswagen Group

Americká hra

Další velkou ruletu roztočil Volkswagen ve Spojených státech. Hodlá zde v roce 2018 prodávat 1 milion aut. O toto číslo se podělí jen dvě značky: Volkswagen 800 000 vozů a Audi 200 000 vozů.
 
Ale k této metě je ještě cesta daleká a možná bude i pěkně „zarúbaná“. V roce 2012 zde koncern prodal lehce přes polovinu plánovaného objemu – Volkswagen 438 133 automobilů a  Audi 139 310 vozů. 

Navíc neprožívá VW v současnosti v USA příliš radostné chvíle. Za prvních pět měsíců udal na trhu, který vzrostl o 7 procent na 6,42 milionu aut, 169 835 vozů. Jeho problém se jmenuje Passat (na snímku nahoře).

Tento sedan střední velikosti, který se vyrábí v novém závodě ve městě Chattanooga, stát Tennessee, se prodává hůře, než představitelé koncernu VW čekali. I proto dochází k omezování výroby. 

Tento neúspěch VW bolí obzvláště. Koncern totiž ve Spojených státech otevřel v roce 2011 nový výrobní závod, aby splnil svůj cíl vyrábět v roce 2018 10 milionů aut. Navíc spuštění výroby v Tennessee mělo i symbolický význam. Volkswagen nabídl práci Američanům, kteří stále nemohli zapomenout na to, jak německý koncern zavřel jiný závod v Pennsylvánii v roce 1988.

Ovšem fakta jsou tvrdá a nepříjemná. Poptávka po Passatu je v USA slabá. Výrobní kapacita závodu v Chattanooga je 150 000 aut. Ze showroomů ve Spojených státech však odjelo s novými majiteli jen 117 023 Passatů.

Navíc VW v USA čelí stále silnější hrozbě, tvrdé konkurenci hlavně ze strany japonských výrobců automobilů, kteří nyní těží ze slábnoucího jenu.

Značky koncernu VW v roce 2012
(prodeje v ks, meziroční změna v %; provozní zisk v eurech, meziroční změna v %)

VW (osobní vozy)5,74 mil.133,64 mld.-4
Audi1,46 mil125,38 mld.1
Škoda939 2027712 mil.-4
Seat321,002-8-156 mil.69
Porsche59 513 946 mil. 
Bentley851022100 mil.1250
Lamborghini208330  
VW (užitkové vozy)550 3704421 mil.-6

(Konsolidované výsledky Porsche od 1. srpna 2012, provozní zisk Lamborghini zahrnutý do Audi)

Zdroj: Volkswagen Group

 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků