Koupit další obrněnce? Už ne, říká ministr Alexandr Vondra

Ministerstvo obrany se brání dalším unáhleným zakázkám. Nutí ho k tomu úspory i fakt, že stamiliony korun investuje do techniky a výzbroje objednané ještě bývalým vedením rezortu.

Záměr Vojenského zpravodajství nakoupit pro průzkumnou jednotku z Prostějova další obrněná vozidla proto naráží na odpor šéfa rezortu Alexandra Vondry (ODS). Téměř stomilionová investice je podle něj zbytečná.

Přitom pozemní technikou je 601. skupina speciálních sil poměrně dobře vybavena, před několika málo lety si pořídila lehké obrněnce Dingo a Iveco. „Je tedy otázka, zda by průzkumníci neměli disponovat jinou schopností, která jim v současnosti schází. A tou je aeromobilita,“ řekl deníku E15 Vondra.

Klepněte pro větší obrázek
Nový terč. Nákupčí ministerstva obrany mají zálusk na britský Jackal.

Za nerozumnou investici označil požadavek tajné služby i bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý. Podle dalších odborníků navíc hrozí razantní snižování rozpočtu v řádu miliard a nucený odchod několika tisíc lidí.

Argumenty nákupčích

Hlavním argumentem nákupčích, proč jednotka potřebuje tři vozidla Jackal od britské firmy Supacat, kdy jedno má stát 33 milionů, jsou prý mise v Afghánistánu. Jenže v blízkovýchodní zemi už budou čeští vojáci i jejich kolegové z NATO operovat nejvýše rok nebo rok a půl.

„Připravujeme se na svět po Afghánistánu. Výhodou aeromobility je to, že speciální síly jsou schopné zasahovat téměř kdekoliv. Navíc vrtulníky mohou pomáhat také při záchranných akcích doma,“ vysvětlil ministr.

Zastánci britských „šakalů“ argumentují tím, že na rozdíl od vozidel Dingo a Iveco jsou jejich podvozky lépe chráněny proti minám. Dinga navíc nejsou určena pro bojové nasazení, ale pro přepravu osob.

Na druhé straně to byly vozidla Tatra T-815 4×4 SOT speciálně vyvinutá pro potřeby dnes už zaniklé speciální jednotky vojenské policie, kterými se britští inženýři při vývoji šakalů inspirovali. Kopřivnická továrna je vyrobila pouze ve dvou exemplářích.

Kolik má armáda obrněných vozidel?

Vojáci už nakoupili celkem 107 osmikolových obrněných transportérů Pandur za 14,4 miliardy korun a tři desítky lehkých obrněnců Dingo a Iveco za jednu miliardu. Dalších 90 vozidel Iveco objednalo ministerstvo přede dvěma lety za necelé čtyři miliardy. 

Zdroj: E15.cz
 

Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 120 290 km
Cena: 80 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků