Koupit další obrněnce? Už ne, říká ministr Alexandr Vondra

Ministerstvo obrany se brání dalším unáhleným zakázkám. Nutí ho k tomu úspory i fakt, že stamiliony korun investuje do techniky a výzbroje objednané ještě bývalým vedením rezortu.

Záměr Vojenského zpravodajství nakoupit pro průzkumnou jednotku z Prostějova další obrněná vozidla proto naráží na odpor šéfa rezortu Alexandra Vondry (ODS). Téměř stomilionová investice je podle něj zbytečná.

Přitom pozemní technikou je 601. skupina speciálních sil poměrně dobře vybavena, před několika málo lety si pořídila lehké obrněnce Dingo a Iveco. „Je tedy otázka, zda by průzkumníci neměli disponovat jinou schopností, která jim v současnosti schází. A tou je aeromobilita,“ řekl deníku E15 Vondra.

Klepněte pro větší obrázek
Nový terč. Nákupčí ministerstva obrany mají zálusk na britský Jackal.

Za nerozumnou investici označil požadavek tajné služby i bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý. Podle dalších odborníků navíc hrozí razantní snižování rozpočtu v řádu miliard a nucený odchod několika tisíc lidí.

Argumenty nákupčích

Hlavním argumentem nákupčích, proč jednotka potřebuje tři vozidla Jackal od britské firmy Supacat, kdy jedno má stát 33 milionů, jsou prý mise v Afghánistánu. Jenže v blízkovýchodní zemi už budou čeští vojáci i jejich kolegové z NATO operovat nejvýše rok nebo rok a půl.

„Připravujeme se na svět po Afghánistánu. Výhodou aeromobility je to, že speciální síly jsou schopné zasahovat téměř kdekoliv. Navíc vrtulníky mohou pomáhat také při záchranných akcích doma,“ vysvětlil ministr.

Zastánci britských „šakalů“ argumentují tím, že na rozdíl od vozidel Dingo a Iveco jsou jejich podvozky lépe chráněny proti minám. Dinga navíc nejsou určena pro bojové nasazení, ale pro přepravu osob.

Na druhé straně to byly vozidla Tatra T-815 4×4 SOT speciálně vyvinutá pro potřeby dnes už zaniklé speciální jednotky vojenské policie, kterými se britští inženýři při vývoji šakalů inspirovali. Kopřivnická továrna je vyrobila pouze ve dvou exemplářích.

Kolik má armáda obrněných vozidel?

Vojáci už nakoupili celkem 107 osmikolových obrněných transportérů Pandur za 14,4 miliardy korun a tři desítky lehkých obrněnců Dingo a Iveco za jednu miliardu. Dalších 90 vozidel Iveco objednalo ministerstvo přede dvěma lety za necelé čtyři miliardy. 

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2002
Stav: 116 802 km
Cena: 65 000 Kč
Iveco Daily 2.287
Rok výroby: 2013
Stav: 51 162 km
Cena: 331 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků