Koupě ojetiny v mrazivém zimním období? Proč ne

V čase zimy se vždy prodává méně ojetých automobilů. Kupujícím se většinou nechce ven, ale možná dělají chybu. Aleš Zich z Auto AZ Consulting radí, na co si dát v mrazivém počasí při nákupu ojetiny pozor...

„Teploty pod bodem mrazu jsou optimální z hlediska prověření technického stavu vyhlédnuté ojetiny. Zejména první start automobilu po noci prostáté v mraze napoví zkušenému uchu mnohé o kondici motoru a jeho příslušenství, například vstřikovačů paliva, žhavicích svíček a mnoha dalších součástí,“ říká Aleš Zich, který se zabývá prověřováním ojetých automobilů a asistencí při jejich nákupu. 

Klepněte pro větší obrázek
Nedovolte, aby vám prodejce vůz předem "připravil".
 

„Pokud jsou například vstřikovače paliva naftového motoru již v horším stavu, nebo má motor nižší kompresní tlaky, projeví se tato skutečnost obvykle právě při studeném startu. Jakmile tedy po prvním nastartování není chod motoru pravidelný a takzvaně ´kulhá´, je to jasný signál pro zvýšenou opatrnost při nákupu takového vozu.

Další o něco méně závažnou příčinou tohoto jevu mohou být vadné žhaviče. Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben je však obvykle již úkol pro odborníka.

Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přeci vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.
 
Zcela nesprávný je pak postup autobazaru, který vám vozidlo takzvaně ´připraví´ k prodeji, takže když se na něj přijedete podívat, je již motor ohřátý, startuje na otočení klíčku a pěkně si ševelí. Zde je třeba dbát zvýšené opatrnosti, jelikož se často pod rouškou komfortu pro kupujícího skrývá snaha utajit obtížné startování studeného motoru.

Klepněte pro větší obrázek
Pokud po prvním nastartování není chod motoru pravidelný, věští to problémy.
 

Známe třeba případ, kdy prodejce takto ´připravil´ dieselovou Toyotu 2,0 D-4D. Zahřátá fungovala i startovala naprosto bez problémů, takže si ji zákazník spokojeně odvezl. Toyota však druhý den nenastartovala, protože měla vadné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, které se projevily právě pouze při startování studeného motoru. Oprava stála nového majitele 12 tisíc korun a obtížné dohady s prodejcem vozu.

Je tedy rozhodně lepší, prohlížet a startovat auto úplně studené, nejlépe přes noc stojící za přítomnosti zkušeného odborníka,“ uzavírá Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.
 

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 116 855 km
Cena: 290 000 Kč
Toyota Corolla 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 141 091 km
Cena: 65 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků