Koupě ojetiny v mrazivém zimním období? Proč ne

V čase zimy se vždy prodává méně ojetých automobilů. Kupujícím se většinou nechce ven, ale možná dělají chybu. Aleš Zich z Auto AZ Consulting radí, na co si dát v mrazivém počasí při nákupu ojetiny pozor...

„Teploty pod bodem mrazu jsou optimální z hlediska prověření technického stavu vyhlédnuté ojetiny. Zejména první start automobilu po noci prostáté v mraze napoví zkušenému uchu mnohé o kondici motoru a jeho příslušenství, například vstřikovačů paliva, žhavicích svíček a mnoha dalších součástí,“ říká Aleš Zich, který se zabývá prověřováním ojetých automobilů a asistencí při jejich nákupu. 

Klepněte pro větší obrázek
Nedovolte, aby vám prodejce vůz předem "připravil".
 

„Pokud jsou například vstřikovače paliva naftového motoru již v horším stavu, nebo má motor nižší kompresní tlaky, projeví se tato skutečnost obvykle právě při studeném startu. Jakmile tedy po prvním nastartování není chod motoru pravidelný a takzvaně ´kulhá´, je to jasný signál pro zvýšenou opatrnost při nákupu takového vozu.

Další o něco méně závažnou příčinou tohoto jevu mohou být vadné žhaviče. Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben je však obvykle již úkol pro odborníka.

Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přeci vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.
 
Zcela nesprávný je pak postup autobazaru, který vám vozidlo takzvaně ´připraví´ k prodeji, takže když se na něj přijedete podívat, je již motor ohřátý, startuje na otočení klíčku a pěkně si ševelí. Zde je třeba dbát zvýšené opatrnosti, jelikož se často pod rouškou komfortu pro kupujícího skrývá snaha utajit obtížné startování studeného motoru.

Klepněte pro větší obrázek
Pokud po prvním nastartování není chod motoru pravidelný, věští to problémy.
 

Známe třeba případ, kdy prodejce takto ´připravil´ dieselovou Toyotu 2,0 D-4D. Zahřátá fungovala i startovala naprosto bez problémů, takže si ji zákazník spokojeně odvezl. Toyota však druhý den nenastartovala, protože měla vadné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, které se projevily právě pouze při startování studeného motoru. Oprava stála nového majitele 12 tisíc korun a obtížné dohady s prodejcem vozu.

Je tedy rozhodně lepší, prohlížet a startovat auto úplně studené, nejlépe přes noc stojící za přítomnosti zkušeného odborníka,“ uzavírá Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.
 

Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 184 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků