Korejská auta válcují evropskou konkurenci

Evropská automobilová krize má vítěze. Zatímco prodej aut v Evropě se za prvních deset měsíců propadl meziročně o sedm procent a vyhlášené evropské značky strádají, korejské automobilky Kia a Hyundai dokázaly evropským zákazníkům prodat dohromady o 13 procent více aut než loni.

Prodej automobilů samotné Kia se zvýšil o necelých 18 procent. Hyundai se dokázal přehoupnout s 365 tisíci auty přes tříprocentní podíl na evropském trhu. 

Poslední statistiky prodejů nahrávají těm, kteří zastávají názor, že korejským automobilkám až moc pomáhá smlouva o volném obchodu mezi Evropskou unií a Jižní Koreou, která vstoupila v platnost loni v červenci. Za prvních jedenáct měsíců platnosti smlouvy se podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) zvýšil dovoz aut z Jižní Koreje o 40 procent.

Klepněte pro větší obrázek

Bez většího dovozu z mateřské země by obě automobilky úspěchu nedosáhly. Kia od letošního ledna do října dovezla 130 tisíc vozů, což je 45 procent všech prodaných aut v Evropě. Zbylých 55 procent pochází ze Slovenska. Hyundai z Koreje přivezl 12 procent vozů. Zbytek vyrobil v závodech v Česku a v Turecku. Více než polovina prodaných vozů pochází z moravských Nošovic, kde se letos vyrobilo o téměř třetinu aut více než loni.

Evropané musí v Koreji překonávat překážky

„Dohoda Evropské unie s Koreou otevírá Korejcům evropský trh, ale evropským výrobcům neotevírá stejným způsobem korejský trh. Nepřichází pro nás v úvahu, aby se něco podobného stalo při vyjednávání Evropské unie o zóně volného obchodu s Japonskem,“ tvrdí Ivan Hodač, generální tajemník ACEA, v narážce na netarifní překážky, které musejí evropští výrobci automobilů v Koreji překonávat.

Jenže samotná obchodní dohoda korejské automobilky k úspěchu v Evropě nenakopla. Výrazný růst prodejů i dovozů na přelomu loňského a letošního roku souvisí především s uvedením nových modelů na trh, z nichž část se vyrábí v Asii, a také rostoucí obliba korejských aut u Evropanů.

Navíc největší dovozní boom, který korejští výrobci zažili během letošního března, postupně opadá. Podle statistik Evropské unie se měsíční počet dovezených aut i jejich hodnota v posledních měsících dostala na úroveň, jež odpovídá době před vstupem obchodní dohody v platnost.

Klepněte pro větší obrázek

Dovozní cla sice klesla z deseti procent na letošních 6,6 procenta u malých aut a u velkých ze stejné úrovně na čtyři procenta, maloobchodní ceny vozů Kia a Hyundai se ovšem podle vyjádření zástupců obou automobilek nezměnily. Cla na dovoz by měla podle dohody úplně zmizet v letech 2016, pro malá auta a o dva roky dříve pro velké automobily.

Autor: Jan Stuchlík

Zdroj: E15.cz 

Foto na titulní straně: Profimedia.cz
 

Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2003
Stav: 129 960 km
Cena: 26 000 Kč
Hyundai ix20 1.591
Rok výroby: 2015
Stav: 8 964 km
Cena: 285 000 Kč
Hyundai i30 1.396
Rok výroby: 2013
Stav: 149 052 km
Cena: 165 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

včera | Stanislav Kolman | 64 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků