Korejská auta válcují evropskou konkurenci

Evropská automobilová krize má vítěze. Zatímco prodej aut v Evropě se za prvních deset měsíců propadl meziročně o sedm procent a vyhlášené evropské značky strádají, korejské automobilky Kia a Hyundai dokázaly evropským zákazníkům prodat dohromady o 13 procent více aut než loni.

Prodej automobilů samotné Kia se zvýšil o necelých 18 procent. Hyundai se dokázal přehoupnout s 365 tisíci auty přes tříprocentní podíl na evropském trhu. 

Poslední statistiky prodejů nahrávají těm, kteří zastávají názor, že korejským automobilkám až moc pomáhá smlouva o volném obchodu mezi Evropskou unií a Jižní Koreou, která vstoupila v platnost loni v červenci. Za prvních jedenáct měsíců platnosti smlouvy se podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) zvýšil dovoz aut z Jižní Koreje o 40 procent.

Klepněte pro větší obrázek

Bez většího dovozu z mateřské země by obě automobilky úspěchu nedosáhly. Kia od letošního ledna do října dovezla 130 tisíc vozů, což je 45 procent všech prodaných aut v Evropě. Zbylých 55 procent pochází ze Slovenska. Hyundai z Koreje přivezl 12 procent vozů. Zbytek vyrobil v závodech v Česku a v Turecku. Více než polovina prodaných vozů pochází z moravských Nošovic, kde se letos vyrobilo o téměř třetinu aut více než loni.

Evropané musí v Koreji překonávat překážky

„Dohoda Evropské unie s Koreou otevírá Korejcům evropský trh, ale evropským výrobcům neotevírá stejným způsobem korejský trh. Nepřichází pro nás v úvahu, aby se něco podobného stalo při vyjednávání Evropské unie o zóně volného obchodu s Japonskem,“ tvrdí Ivan Hodač, generální tajemník ACEA, v narážce na netarifní překážky, které musejí evropští výrobci automobilů v Koreji překonávat.

Jenže samotná obchodní dohoda korejské automobilky k úspěchu v Evropě nenakopla. Výrazný růst prodejů i dovozů na přelomu loňského a letošního roku souvisí především s uvedením nových modelů na trh, z nichž část se vyrábí v Asii, a také rostoucí obliba korejských aut u Evropanů.

Navíc největší dovozní boom, který korejští výrobci zažili během letošního března, postupně opadá. Podle statistik Evropské unie se měsíční počet dovezených aut i jejich hodnota v posledních měsících dostala na úroveň, jež odpovídá době před vstupem obchodní dohody v platnost.

Klepněte pro větší obrázek

Dovozní cla sice klesla z deseti procent na letošních 6,6 procenta u malých aut a u velkých ze stejné úrovně na čtyři procenta, maloobchodní ceny vozů Kia a Hyundai se ovšem podle vyjádření zástupců obou automobilek nezměnily. Cla na dovoz by měla podle dohody úplně zmizet v letech 2016, pro malá auta a o dva roky dříve pro velké automobily.

Autor: Jan Stuchlík

Zdroj: E15.cz 

Foto na titulní straně: Profimedia.cz
 

Hyundai H 1 2.497
Rok výroby: 2008
Stav: 200 909 km
Cena: 135 000 Kč
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2008
Stav: 73 355 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 112 767 km
Cena: 130 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků