Konec rychlostních silnic. Dálnice postavené škrtnutím pera jsou zde!

Návrh, aby některé rychlostní silnice byly úpravou zařazeny mezi dálnice, je zde. Vláda České republiky odsouhlasila novelu zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích a dílčí novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

Co to konkrétně znamená? Zanikne kategorie rychlostních silnic a na vybraných silnicích I. tříd by řidiči po dokončení bezpečnostních auditů mohli jezdit už v příštím roce vyšší rychlostí 110 km/h (dosud platné pro silnice typu R).

Změna spočívá v převedení vybrané části současných rychlostních silnic do kategorie dálnice, v jednotném označení takto vzniklé ucelené dálniční sítě dopravní značkou „Dálnice“ (se zeleným dopravním značením) a uvolnění dopravní značky „Silnice pro motorová vozidla“ pro pozemní komunikace, na kterých je žádoucí omezit nemotorový provoz a zvýšit nejvyšší dovolenou rychlost až na 110 km/h.

Jedná se o dosud nepřevedené stávající rychlostní silnice a nově zařazené čtyřpruhové směrově dělené silnice bez úrovňových křížení a s omezením připojení sousedních nemovitostí.

„Tam, kde to bude bezpečné, kde i stát investoval nemalé prostředky do nové komunikace nebo rekonstrukce stávající, tam chceme zejména kvůli plynulosti dopravy povolit až 110 km/h,“ uvedl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Stotřicítkou i na silnicích nižších tříd

U stávajících rychlostních silnic, kde to jejich technický stav neumožní, se počítá s jejich převedením na silnice I. třídy (se značkou „Silnice pro motorová vozidla“).

Klepněte pro větší obrázek

Přestože nižší kategorie znamená snížení nejvyšší povolené rychlosti (ze 130 na 110 km/h), v praxi bude v úsecích, kde to bezpečnostní situace dovolí, možné i na těchto komunikacích jezdit stejnou rychlostí jako na dálnicích, tedy až 130 km/h.

Nové pojetí dálniční sítě zvýší počet dálnic na našem území až o přibližně 300 km, zejména však výrazně uspoří finanční prostředky potřebné k realizaci nových staveb.

Bez svodidel to nepůjde

K pilotním projektům s testovanou rychlostí 110 km/h místo původně avizované silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi dojde na silnicích I/27 v úseku z Plzně do Šlovic a I/35 z Liberce do Bílého Kostela nad Nisou. Zdržení testování na silnici I/37 je podmíněno doplněním bezpečnostních prvků (svodidel) a s tím souvisejícím výběrovým řízením.

V ostatních vytipovaných úsecích, které obstojí v bezpečnostním auditu, a kde se dosud jezdilo jen devadesátkou, by se rychlost mohla na 110 km/h zvýšit v příštím roce.

Rakousko – doženeme a předeženeme?

Což je pochopitelně potěšující zpráva pro všechny, kteří se dostanou do cíle o trochu rychleji, než dnes. V praxi to však znamená, že fyzicky žádná skutečně nová silnice (jakékoliv třídy) nevznikne.

Aktuální délka české dálniční sítě je 1202 kilometrů. Po „zdálničnění“ rychlostních silnic se prodlouží na přibližně 1500 km.

Přiblížíme se tak k Rakousku, kde mají necelých 1800 km dálnic a přibližně 500 km rychlostních komunikací. Německo disponuje necelými 13 000 km dálnic. Slovenské dálnice měří v současnosti přibližně 415 kilometrů.

Ilustrační foto: ŘSD 

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků