Koncepční vůz SEAT 20V20 – vize budoucnosti španělské značky

/   Funkčnost a emoce

/   Vyhlídka na extrémně dynamické čtyřdveřové SUV ve stylu kupé

/   Systematická evoluce designérského stylu značky SEAT

/   Další vývoj produktové DNA značky SEAT

/   Extrémní preciznost ve všech detailech, inovativní aplikace prémiových materiálů

/   Inovativní technika pohonu, asistenční systémy, konektivita

Praha, 02/03/2015 – SEAT představuje na Ženevském autosalonu jasnou vizi budoucnosti své značky. Koncepční vůz SEAT 20V20 je vyhlídkou na extrémně sportovní a výkonné SUV. Toto atletické a svalnaté vozidlo je výsledkem systematického vývoje velmi oceňovaného designérského stylu španělské značky. Studie 20V20 mění definici sportovního charakteru a užitných vlastností v této třídě vozidel, protože radost z jízdy už zkrátka nemůže vypadat ještě lépe a užitné vlastnosti už jednoduše nemohou být ještě sportovnější.

SEAT 20V20 (to znamená „vision veinte veinte“, španělsky 20:20) kombinuje dynamickou siluetu čtyřdveřového sportovního „kupé“ s kultivovaností SUV a všestranností a užitnými vlastnostmi středně velkého kombi. Nový koncept značky SEAT snoubí silné napětí atleta ve startovních blocích s jasnou precizností citlivého nástroje a smyslností dokonalého těla lesknoucího se na slunci. Tento vůz byl navržen s vášní zosobňující španělskou značku. Je lakován v oranžovém odstínu „ultra orange“, jehož intenzitu dokáže vytvořit pouze jasné světlo ranního slunce v Barceloně.

„Koncept 20V20 je novou vizitkou značky SEAT,“ říká Jürgen Stackmann, předseda představenstva a generální ředitel společnosti SEAT S.A. „S konceptem 20V20 ukazujeme, jakým směrem budeme rozvíjet jedinečný a velmi úspěšný designérský styl značky SEAT pro budoucí modely. Design je již jedním z nejdůležitějších důvodů ke koupi vozu SEAT a my budeme na této silné stránce, společně s technikou, i nadále stavět. Mnoho detailů z konceptu 20V20 se objeví v budoucích sériově vyráběných modelech. Důležitá je rovněž skutečnost, že nyní používáme recept na úspěch modelu Leon u celé produktové řady a zajisté to bude recept na úspěch značky SEAT i v budoucnosti.“

SEAT 20V20 zanechává výrazný a ušlechtilý dojem v jakékoli situaci. Toto SUV má robustní postoj, který není v žádném případě agresivní, díky 20“ kolům a soustředěnému pohledu adaptivních světlometů LED. „Veinte-veinte“ svou délkou 4,659 metru dokonale zapadá do evropské krajiny.  Koncept 20V20 nabízí navzdory svým nízkým a dynamickým liniím velkorysý prostor a prémiovou atmosféru pro pět osob. Inovativní proces zpracování přírodní kůže dodává povrchu nádherný trojrozměrný efekt. Mezi dominantní materiály patří také hliník a tmavé sklo. Ještě důležitější je však preciznost a kvalita řemeslného zpracování, jimiž tento koncept demonstruje základní hodnoty značky SEAT.

„Veinte-veinte jasně ukazuje budoucí ambice značky SEAT. Na jedné straně demonstruje náš budoucí designérský styl a na druhé straně naznačuje, kam se v pětiletém horizontu posune naše značka zaměřená na zákazníky s mladým duchem,“ říká Jürgen Stackmann, předseda představenstva a generální ředitel společnosti SEAT S.A. „Tímto způsobem vidíme naši značku v budoucnosti, odvážnou, osobitou, zaměřenou na techniku, propojenou a natolik atraktivní pro zákazníky, že budou vážně uvažovat o koupi vozu SEAT. SEAT směřuje do vyšších segmentů a k vyšší ziskovosti.“

Koncept čtyřdveřového SUV ve stylu kupé s velmi praktickým interiérem a objemem zavazadlového prostoru více než 600 litrů je výsledkem systematického vývoje technické platformy značky SEAT. Jedinečné elektronické zařízení SEAT Personal Drive Device slouží jako klíček od zapalování, ovládací rozhraní uvnitř vozu i přenosný navigační systém pro chůzi po zaparkování vozidla – tento přístroj také dovede uživatele nejkratší cestou zpátky k vozu 20V20, pokud by zapomněl, kde zaparkoval. Inteligentní lehká konstrukce je pro značku SEAT samozřejmostí. V kombinaci s vyspělým skeletem karoserie přispívá k výjimečné hospodárnosti konceptu 20V20, zatímco kompletní soubor asistenčních systémů ještě více zvyšuje úroveň komfortu a bezpečnosti. Volně konfigurovatelné virtuální displeje panelu přístrojů lze ve značné míře individualizovat. Zároveň zaručují velmi intuitivní a ergonomické ovládání vozidla. Studie 20V20 je díky systému SEAT Connect neoddělitelnou součástí síťově propojeného světa. Samozřejmostí je dokonalá integrace a jednoduché ovládání, převážně hlasovými pokyny. Paleta použitelných poháněcích jednotek je velmi rozmanitá a zahrnuje výkonné motory TSI s výkonem až 220 kW/300 k, jakož i výkonné a zároveň hospodárné jednotky TDI s výkonem až 176 kW/240 k. Oba druhy spalovacího motoru lze samozřejmě použít také v hybridní soustavě s možností vnějšího nabíjení a režimem čistě elektrického pohonu. Hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím převodovky DSG a elektronicky řízeného pohonu všech kol.

„Studií 20V20 ukazujeme, jak skvěle by se sportovní SUV hodilo k naší značce. Designérský styl značky SEAT je nezaměnitelný a v budoucnosti bude ještě svůdnější a expresivnější. Také tvrdě pracujeme na vývoji souboru inovativních technických řešení představených v konceptu 20V20. Jsme dobře připraveni na všechny výzvy budoucnosti,“ říká Dr. Matthias Rabe, člen představenstva společnosti SEAT, zodpovědný za výzkum a vývoj. „20V20 je extrémně dynamickým vozem, který však disponuje přesvědčivými užitnými vlastnostmi. A poskytuje platformu pro všechny druhy pohonu, od vysokovýkonného TDI až po hybridní soustavu s možností vnějšího nabíjení, a pro nejmodernější asistenční systémy. Náš systém SEAT Connect umožňuje každému vozu SEAT, aby se stal zcela integrovanou součástí síťově propojeného světa.“

Design –

plný napětí, smyslnosti, síly

„Barcelona je naším domovem a inspirací. Čistota světla přispívá k čistotě nápadů. Jsme vášnivými perfekcionisty a dokazujeme to i tady tímto koncepčním vozem,“ říká Alejandro Mesonero-Romanos, šéfdesignér značky SEAT. „Náš koncept 20V20 má čistý vzhled se silnou touhou po pohybu. Vyzařuje z něj fenomenální napětí a hluboká smyslnost.“

SEAT činí s touto vizí 20V20 důležitý krok do budoucnosti – a pokračuje tak ve své jasně vytyčené vývojové cestě. Tento koncepční vůz se zrodil z osobité a jedinečné image značky – SEAT je perfekcionistou ve svých požadavcích a do všeho, co dělá, vkládá vášeň. 20V20 ztělesňuje oba aspekty – precizností, s níž je logicky promyšlena a skvěle realizována každá linie, i nadšením, které vyvolává v pozorovateli.

„Automobilová krása je založena na dvou faktorech,“ říká Alejandro Mesonero-Romanos. „Na dokonalé harmonii proporcí a čistotě stylistického vyjádření.“ Velmi dynamické proporce dodávají studii 20V20 mohutná 20“ kola, dlouhý rozvor 2791 mm, široký rozchod kol, vpředu 1648 mm a vzadu 1638 mm, a nízký pás bočních oken s rovnou linií střechy. „Tyto horizontální linie a pro vozy SEAT charakteristické boční prolisy vyjadřují intenzivní touhu po pohybu. Vytvářejí dojem rychlosti a jasného směru – jako šíp.“

Napětí je dalším prvkem v repertoáru designérů SEAT – napětí těla atleta připraveného ke startu. Tento dojem umocňuje mírně dozadu posunutá kabina, která vytváří iluzi velmi dlouhé kapoty motoru, společně s dokonalými vzájemnými proporcemi mezi koly, lakovanými a prosklenými plochami, zašpičatělou přídí a vytříbeným tvarovým řešením zádě.

Stejný efekt má také velmi plastické zpracování linií a ploch. Podběhy předních a zadních kol jsou velmi zdůrazněny a vymezeny štíhlými, výrazně trojrozměrnými a strukturovanými plochami. Skulpturální dojem ještě značně zesiluje lak vyvinutý specificky pro „veinte-veinte“. Odstín „ultra orange“ doslova září a zároveň zaujme svou enormní hloubkou.

Dojem svalnatého těla vzniká systematicky zpracovanými detaily. Poloměry, například zakřivených ploch na vnější straně dveří, nejsou nikdy konstantní. Místo toho se jedním směrem zvětšují a druhým směrem se zmenšují. Jako u svalu. Na druhé straně jsou některé hrany, například na charakteristických bočních prolisech, ještě ostřejší než dosud. Poloměr zakřivení se zde zmenšuje až na neuvěřitelných 1,1 milimetru. Každá hrana je kromě toho zdůrazněna negativním zakřivením. Tento druh velmi precizního designu je obrovskou výzvou pro výrobu karoserie – ale také silnou stránkou značky SEAT, což dokládá aktuální SEAT Leon.

Základním stylistickým prvkem přídě konceptu 20V20 je tvar písmene X. Kapota a maska chladiče ve tvaru písmene V symbolicky vyjadřují dynamiku a touhu po pohybu. Přední nárazník, ve tvaru obráceného V, symbolizuje stabilitu a robustnost a přispívá k rozhodnému postoji vozidla na silnici. Osobitý charakter dodávají konceptu světlomety LED, jejichž intenzivní, soustředěný pohled je jakoby zaostřen na dálku.

Také design zádě používá motivy písmene X. Linie jsou zde přitom o trochu jemnější. Zadní výklopné víko je protaženo do zadního nárazníku. Zadní světlomety mají charakteristický trojúhelníkový tvar, použitý také v mnoha stylistických detailech modelu 20V20.
„V designérském oddělení značky SEAT milujeme trojúhelník,“ říká Alejandro Mesonero-Romanos. „Není nestabilní jako kruh, ani nehybný jako pravoúhlý čtyřúhelník. Trojúhelník má směr. Je vždycky dynamický.“

Pro šéfdesignéra značky SEAT je kromě proporcí nejdůležitějším aspektem vždy čistota a logika linií. Každá linie na konceptu 20V20 má jasný vztah k ostatním liniím. Žádná linie není nadbytečná. Rovnováha mezi bohatostí tvarů a jejich jasnou logikou je jednoduše dokonalá.

Interiér –

velkorysý, precizní, prémiový

Kombinace sportovního výkonu, klidné kultivovanosti a precizní kvality vnějšího designu je patrná také v interiéru koncepčního vozu SEAT 20V20. Tvarové řešení s přehlednou strukturou a jasným zaměřením na řidiče je odvozeno z designérského stylu aktuální modelové řady Leon a představuje jeho důsledně progresivní interpretaci.

„Pocit velkorysého a bezpečného prostoru, inovativní využití prémiových materiálů a samozřejmě nejnovější informační a komunikační technika vytváří z konceptu SEAT 20V20 oázu pohody a klidu na kolech,“ říká šéfdesignér značky SEAT Alejandro Mesonero-Romanos.

Vysoká ramenní linie konceptu 20V20 vzbuzuje příjemný pocit robustnosti a bezpečnosti, který oceňují zejména řidiči vozů SUV, zatímco výrazná linie probíhající po celém obvodu interiéru umocňuje dojem prostornosti. Designéři značky SEAT označují tento dojem soudržnosti prostoru jako „podkrovní efekt“.

Precizní charakter vozu SEAT je i v interiéru vyjádřen křivkami s malými poloměry a ladnými liniemi. Dominantní materiály – kůže, hliník, sklo a lesklý plast – mají výjimečně vysokou kvalitu a jsou zpracovány s enormní pozorností věnovanou detailům. Všechno vyvolává dojem bytelnosti a bezpečnosti, ale zároveň i vzdušnosti a lehkosti.

Přírodní kůže v odstínu „sedlová hnědá“ od italského specialisty Poltrona Frau propůjčuje interiéru luxusní a robustní vzhled. Oranžové prošívání vytváří odvážný kontrast a přináší do interiéru zářivou barvu karoserie konceptu „veinte-veinte“. Kůže ve výplních dveří a kolem prahů byla zpracována inovativní metodou, která vytváří nevšední povrch s osobitou trojrozměrnou strukturou. Precizně rozmístěné trojúhelníky propůjčují povrchu překvapivou živost.

Technika –

pohled do budoucnosti

Příslovečným klíčem k radosti z jízdy v konceptu 20V20 je unikátní elektronické zařízení SEAT Personal Drive Device, nádherná ukázka zdařilého designu ve tvaru velké mince, která dokonale padne do ruky. Toto osobní elektronické zařízení funguje mimo vůz jako přenosný navigační systém i dálkový ovladač funkcí, jako je nezávislé topení nebo ventilace interiéru. U verze s hybridním pohonem s možností vnějšího nabíjení slouží také k řízení nabíjecího procesu. Uvnitř vozu je zařízení SEAT Personal Drive Device umístěno na středové konzole pomocí magnetu a plní roli ovládacího prvku voliče jízdních režimů SEAT Drive Profile, který umožňuje individualizaci jednotlivých funkcí.

„Budoucnost vyžaduje nejvyšší míru konektivity,“ říká Dr. Matthias Rabe, člen představenstva společnosti SEAT, zodpovědný za výzkum a vývoj. „V této oblasti se snažíme o nepřetržité inovace.“

Přístroje studie 20V20 mají podobu nepřerušovaného leskle černého panelu, do něhož jsou vloženy tři displeje TFT. Největší z nich má úhlopříčku 12,3“ a zobrazuje virtuální přístroje s nejdůležitějšími provozními informacemi pro řidiče, zatímco zbývající dva displeje slouží funkcím navigačního a zábavního systému a konektivitě. Obsah i prezentaci zobrazovaných informací lze individualizovat prostřednictvím systému SEAT Drive Profile. Mobilní telefony je možné připojit k systému prostřednictvím Bluetooth a ovládat na dotykovém displeji v přístrojové desce. Po odložení mobilního telefonu do nabíjecího boxu ve středové konzole je jeho akumulátor nabíjen. Další dotykový displej umožňuje využívat jeho funkce cestujícím na sedadlech vzadu.

SEAT 20V20 vypadá zvenku jako čtyřdveřové sportovní „kupé“ s robustním charakterem, velkými koly o průměru 765 mm a zvýšenou světlou výškou 228 mm. Interiér a zavazadlový prostor je však překvapivě prostorný, s přesvědčivou úrovní užitných vlastností a objemem zavazadlového prostoru více než 600 litrů. Vzhledem k dlouhému rozvoru a důmyslnému uspořádání interiéru si užívají velkorysého prostoru také cestující na zadních sedadlech. Díky variabilním zadním sedadlům může být „veinte-veinte“ používán buď jako čtyřmístný, nebo pětimístný vůz.  Pod zadním výklopným víkem s velmi nízkou výškou prahu 796 mm nad zemí se nachází objemný zavazadlový prostor. Do jeho podlahy jsou dokonale integrovány dva vozíky na zavazadla společně s elektrickým vozidlem Personal Mover pro individuální mobilitu ve městech. Toto vozidlo je tvořeno dlouhou deskou s elektromotorem, díky níž může řidič rychle a sportovně překonat poslední krátký úsek od parkoviště domů nebo do kanceláře – pro takový vůz je to dokonalý doplněk.

SEAT a ČAS

Velmi úspěšné partnerství mezi značkou SEAT a českou atletikou trvá již 16 let. Intenzivní spolupráce vyvrcholí v březnu 2015 halovým mistrovstvím Evropy v Praze, na jehož organizačních přípravách se SEAT významně podílí, mimo jiné zapůjčením 9 nových vozů Leon ST a 16 velkoprostorových vozů Alhambra. Vrcholná evropská atletická akce se uskuteční ve dnech 5. až 8. března 2015 v pražské O2 aréně.

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží více než 80 % své výroby a působí v 75 zemích. V roce 2014 prodal SEAT na celém světě 390 500 vozidel.

Skupina SEAT zaměstnává 14 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde kromě ostatních modelů vyrábí především velmi úspěšné modelové řady Ibiza a Leon. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod koncernu Volkswagen Group v portugalském městě Palmela, vozy SEAT Mii vyrábí závod ve slovenské Bratislavě a Toledo závod v Mladé Boleslavi v České republice.

Španělská nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také technickým centrem, v němž 900 inženýrů pracuje na vývoji inovativní automobilové techniky. V souladu s vyhlášenou strategií důsledné ochrany životního prostředí odpovídají veškeré aktivity společnosti SEAT kritériím trvale udržitelného rozvoje, a to se zvláštním zřetelem na snižování emisí CO2, efektivní využívání energií, recyklaci a opakované využívání zdrojů.

Seat Leon 1.595
Rok výroby: 2006
Stav: 170 774 km
Cena: 74 000 Kč
Seat Leon 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 130 519 km
Cena: 265 000 Kč
Seat Exeo 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 104 458 km
Cena: 158 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 31 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků