Komisní prodej ojetého vozu v autobazaru představuje riziko

Chybějící právní podklady a identifikace vlastníka ojetého vozidla nebo vymlouvání se autobazaru na neznalost skutečného stavu auta a na jeho historii, to jsou základní nedostatky, s nimiž se může zákazník setkat při zprostředkovatelském, neboli komisním prodeji. Na tato rizika upozorňuje společnost Auto AZ Consulting, která se zabývá prověřováním technického stavu ojetých vozidel před koupí.

„Tyto poznatky získáváme na základě vlastních zkušeností, kdy se zákazníkem vybíráme ojeté auto a on chce po nás radu, jestli ho koupit, či nikoliv,“ sdělil AutoRevue.cz Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting, který má za sebou desítky expertíz.

Při nákupu ojetiny v komisním prodeji je nutná řádně uzavřená zprostředkovatelská smlouva mezi autobazarem a vlastníkem vozidla, která opravňuje autobazar k prodeji automobilu za předem sjednaných podmínek. „Praxe je ovšem taková, že zhruba v osmi z deseti případů prodávající tyto podklady nemá v pořádku, nebo je nemá vůbec,“ upozornil Zich.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto

Autobazar by měl mít ověřenou totožnost majitele prodávajícího vozu, ta ale v řadě případů chybí. „Při případné reklamaci kvůli později zjištěné závadě vozu může klienta nepříjemně překvapit skutečnost, že v kupní smlouvě je uvedena neexistující osoba. Řešili jsme případ, kdy bylo nutné podat na autobazar trestní oznámení pro podezření z podvodu, protože právě při pokusu o reklamaci nedokázal doložit identifikaci prodávajícího,“ pokračoval odborník na prověřování vozidel.

Běžným nešvarem jsou podle zástupce Auto AZ Consulting nedostatky zjištěné na místě prodeje, o nichž bazar údajně nevěděl. Mnoho kupujících si také vybírá ojetý automobil v bazarech autorizovaných prodejců s mylnou představou, že si takový autobazar nedovolí nabízet pochybná nebo manipulovaná vozidla. Tento chybný názor využívají individuální dovozci, kteří vozidlo s přetočeným tachometrem, falešnou servisní historií nebo po opravě většího rozsahu umístí do značkového autobazaru.

„Tam jsou totiž kupci méně ostražití než v klasickém bazaru. Z našich zkušeností ale vyplývá, že většina značkových autobazarů se nezdráhá nabízet taková vozidla, protože potřebují provize z prodeje těchto aut a za jejich případné vady přitom neručí,“ dodal Zich s tím, že při nákupu ojetiny doporučuje ověřit, zda se jedná o vozidlo v komisním prodeji, nebo ve vlastnictví autobazaru. Pokud jde o komisní prodej, je třeba zpozornět.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 17 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků