Komentář: Tempomat z nás dělá horší řidiče, je to vědecky potvrzeno

143 komentářů

Pawell
12. února • 11:52

Tak tedy já nevím, ale mám pocit, že s tempomatem jsem naopak pozornější. Vždy bez tempomatu mám problém udržet rychlost v zákonem stanovených limitech a více než na silnici koukám na tachometr, abych nepřeťáp. S tempomatem to jednou nastavím a pak už se kochám krajinou a silnicí (a samozřejmě auty) před sebou a za sebou a nemusím se bát pokut a ztráty bodů za překročení rychlosti. Jasně, člověk se musí hlídat, aby měl pravou nohu stále připravenou k akci (stalo se mi, že jsem si uvědomil, že mám pravou nohu pod sedačkou a přes ní křížem nohu levou a hned mi bylo jasné, že v tu chvíli bych ztratil možná i více, než vteřinu, abych zareagoval, tak na to je třeba hledět. Naopak bych u tempomatu uvítal 2 - 3 přednastavené rychlosti (např. město/50 a meziměsto/90) a vždy, když profrčím kolem cedule, jen přepnout do druhé polohy. Tempomat používám vždy, když je to jen trochu možné a o neplynulosti, případné potřeby změny rychlosti nemůže být řeč, stačí ťuknout do +/- páčky a při razantnějších změnách sešlápnout potřebný pedál.

martin155
25. ledna • 21:41

Jezdim na tempomat všude.....nevim jestli líp nebo hůř, ale budu na něj jezdit dál....
abs z nás taky dělá horší řidiče?
a posilovač řízení a brzd?
ono jezdit trabantem , tak jsme o moc pozornější a předvídavější , tam to byla nutnost :-)

Fido
24. srpna • 13:40

Ono je to i o tom, kde a jak tempomat použijete.
Výborný je na dlouhé rovné trasy s malým provozem. Naopak nevhodný je do většího provozu, natož do města. Ovšem mě osobně nevyhovuje ani na např. zvlněných cestách. Tam totiž mám vždy pocit, jako kdyby mě někdo zezadu tlačil, a to i přesto, že bez něj stejný úsek projíždím mnohdy rychleji, jen ne zcela konstantní rychlostí. Jinak různá udělátka a všelijaké vylepšení v autě jsou dobrá jen do té doby, dokud bezchybně fungují.
Dříve byla na každou věc samostatná řídicí jednotka. Dnes zastane vše jedna jediná krabička, ovšem její cena je taková jako součet cen všech dříve oddělených krabiček dohromady. Navíc bez nějaké vymoženosti se dalo obejít dočasně nebo i trvale. V současnosti ale když dojde k problému, vždy to postihne spoustu vymožeností (ale i základních funkcí) současně takže novou drahou krabičku koupit prostě musíte. Nehledě na to, že někdy je problém i jen dojet. Ono když se vám za jízdy zamkne auto, sklopí zrcátka, nejdou otevírat okna, klimatizace i ventilátor zapne naplno a nefungují ani blinkry, světla atd, není to žádná lahůdka. Motor sice běží ale z auta nemůžete ven a jízda není zrovna bezpěčná. Přesně tohle se mi totiž stalo.

pláša35
28. srpna • 17:32

Proboha! A jak jste to zvládl? Mohu-li se zeptat, copak máte za vůz?

Fido
28. srpna • 21:20

Nezbylo než dojet. Naštěstí to bylo jen pár km. A pak se dostat do kufru, urvat dekl zadních dveří a otevřít je. Jinudy z auta vylézt nešlo.
Příčina nakonec byla v zuhelnatělém integráči v krabičce nacházející se pod sedadlem řidiče (což znamenalo novou krabičku) a díky tomu ještě dvěma vypáleným pojistkám, které se pro změnu nacházejí ze strany palubní desky a bez otevření dveří se k nim nedá dostat.
Auto je Seat Leon.

Honza
24. srpna • 10:04

Já jsem jezdil bez tempomatu velice dlouho a druhé auto bez tempomatu mám a dobře vím, že když ho mám zapnutý, jsem naopak pozornější, protože pořád nekontroluji kolik je na tachometru... pokud předjíždím tak víc šlápnu plyn ať to auto nepředjíždím takovou dobu a tempomat to potom zase ohlídá na správné rychlosti.

Peter
8. srpna • 4:58

Som zo Slovenska, ale, sorry bratia Cesi, musim reagovat. Tzv. vedcom a panovi redaktorovi sa podarilo napisat velmi jednostranny clanok. Moja osobna skusenost (cca 400.000 km) je taka, ze chcem mat v aute v kazdom pripade automaticku klimatizaciu a tempomat, pretoze prave tieto dve veci podstatnym sposobom znizuju riziko nehody pri dlhych cestach. Automaticka klimatizacia udziava rovnaku teplotu a tempomat umoznuje uvolnit telo v usekoch, ktore su bezpecne.
Nasi vedci sa casto spravaju ako male deti, zistia nejaku logicku suvislost, ale nepozeraju sa na vec ako na celok. Inymi slovami, nejaki ini vedci z inej university by mohli napisat vedecky clanok ako tempomat znizuje riziko mikrospanku a celkovu unavu pri cestach nad 300 km a mali by pravdu.
A teraz otazka na pana redaktora, vyskusali ste si cestu Praha-Pariz s a bez tempomatu? V ktorom pripade ste pocitovali vacsiu unavu za volantom?
Aby som bol korektny, clanok hovori pravdu, reakcie vodica s nastavenym tempomatom mozu byt pomalsie, ALE zaver clanku mal byt uplne iny podla pravdy: tempomat treba vediet zodpovedne pouzivat len tam, kde to je bezpecne a s cielom znizit unavu tym, ze si uvolnim nohu, atd. Vtedy tempomat ako kazda ina technika, ktora sa spravne pouziva ma nie negativny, ale pozitivny vplyv na schopnost riadit auto.

Honza
24. srpna • 10:10

Taťka najezdí měsíčne cca 5000-6000 km(město poblíž brna - Brno - Bratislava) což je docela hodně... a má na to stejný názor není tak unavený z toho, že musí pořád šlapat na plyn a kontrolovat rychlost místo toho může kontoroval provoz před ním mnohem lépe. A vždy když je nepřehledná situace nebo omezení vždy a to dělám i já se tempomat vypne a rychlost se reguluje opět nohou...

Bořek
7. srpna • 16:59

Podobně, jako řada dalších zde, s auturem článku zcela nesouhlasím. S tempomatem je jízda celkově méně únavná a s adaptivním ještě pohodlnější. Vůbec není pravda, že bych se na jízdu soustředil méně. S adaptivním tempomatem navíc při dojetí pomalejšího vozu musím začít předjíždět mnohem dříve, neboť si sám udržuje bezpečnou vzdálenost a začne brzdit sám. Při častých jízdách Plzeň - Bratislava je tempomat na dálnici k nezaplacení. V pohodě si za jízdy mohu měnit polohu pravé nohy, takže nezačne bolet od strnulého držení plynového pedálu. Stejně tak omezovač, co jsem měl v předchozím autě byl bezva. Ve městě jsem si nastavil strop ryclosti a plně jsem se mohl věnovat jízdě a nečučet pořád na tachometr, jestli nejedu rychleji. V novém autě ho nemám a trochu mi chybí.
Výzkumníci holt dotali pšářule, tak za ne něco vybádali...

robert+
7. srpna • 15:13

a pritom by stacilo tak malo: miesto tempomatu rezim, kedy by sa plyn ovladal pakou ako na lietadle, resp lodi. clovek by nastavil vychozi rychlost a pohybem paky dobredu dozadu by ju mohol modulovat v nejakom rozsahu cca +-10km napriklad, paka by ostala na miste kde ju clovek necha a auto by spomalilo/zrychlilo na konstantnu rychlost. Po deaktivaci by auto fungovalo normalne, s plynovim pedalom....

Michal
8. srpna • 12:30

Konstrukce současného plynu má bezpečnostní opodstatnění. Auto jede pouze pokud má řidiče v bdělém stavu. Při konstrukci, kterou navrhujete Vy, by se z jakéhokoli auta mohla stát v podstatě neřízená střela (řidič omdlí, usne, vypadne, schválně vyskočí,..).

Michal
8. srpna • 12:30

Konstrukce současného plynu má bezpečnostní opodstatnění. Auto jede pouze pokud má řidiče v bdělém stavu. Při konstrukci, kterou navrhujete Vy, by se z jakéhokoli auta mohla stát v podstatě neřízená střela (řidič omdlí, usne, vypadne, schválně vyskočí,..).

Mino
7. srpna • 15:56

A nestačila by k tomu tlačítka plus a minus, která mají už dnešní tempomaty?

Honza
24. srpna • 10:13

Mám zkušenosti s autem Škoda Superb tlačítla tam jsou a u vozu Ford Galaxy je také + a - na regulaci rychlosti s tempomatem ;) řešení už je. Mino má pravdu

M.
6. srpna • 12:39

Větší blbost jsem dlouho nečetl!
Ještě jednou a mažu Vás!

Michal
6. srpna • 10:19

Tempomat má velký význam na delších dálničních trasách. Jednu dobu jsem často jezdil v noci trasu Brusel-Brno (1100 km). Párkrát jsem to jel v autě bez tempomatu a myslel jsem, že mi upadne pravá noha. Dokonce jsem občas dospěl do tak zoufalé situace, že jsem zkoušel držet plyn levou nohou, což je docela nebezpečné. S tempomatem to naopak byla vždycky naprostá pohoda a únava během i po jízdě byla o moc menší.

aldenson
5. srpna • 10:58

MI to tady z nekdy az hysterickych reakci na clanek pripada, ze lidi by bez tempomatu uz vubec neumeli udrzet konstantni pozadovanou rychlost a nebo dokonce jeste vcas zpomalit-zabrzdit a nebo pridat plyn. Tempomat nemam a ani jsem ho dinky nezkousel, takze to nebudu hodnotit. Zaujal me ten diskuzni zapal. No a co se me taky, ja nemam ZADNE problemy s plynulou jizdou bez tempomatu a paradoxne mi nevadi ani dlouhe trasy, kdy si rychlost umim udrzet dokonce i s manualni prevodovkou, aniz bych namahal motor a nebo cukal pri prerazovani. Hlavne bych takto dolezite ovladani vozidlaelektronice nikdy nesveril. Neco jineho je automaticka klima, ktera je fajn a neco jineho je ovladani plynoveho pedalu. Nechali byste elektroniku i zatacet volantem?

Petr
5. srpna • 15:58

podle textu tu s hysterií mát probémy vy, raději jděte tahat kačera na pískoviště než psát o věcech o kterých nemáš ani tušení nebo nedostatek řidičských zkušeností

aldenson
5. srpna • 16:25

Sice nechapu, jak to souvisi s mym prispevkem a taky jak se z nej dalo vydedukovat, ze nemam dostatek zkusenosti, ale dobre. Poslechnu silnejsiho...

Mino
5. srpna • 16:53

Souvisí to asi tak, že tvá reakce byla jedna z těch více hysterických. Proto je úsměvné, že kritizuje právě tu hysterii. A to, že ta reakce tak kritizuje tempomat, aniž bys ho vůbec někdy vyzkoušel, ji na úsměvnosti dodává ještě více (tím ale nechci říci, aby nedošlo k mýlce, že se člověk nikdy nemůže vyjadřovat k věcem, se kterými nemá přímou zkušenost, to zas může). Sám jsi to přiznal, že s tempomatem nejenže nemáš dostatek zkušeností, ale dokonce žádné zkušenosti... tak nerozumím tomu, čemu se divíš :-)

aldenson
6. srpna • 9:56

Ja sem se taky k pocitum z tempomatu nevyjadroval. U me je to pouze principialni zalezitost, ze bych si tak dulezitou komponentu ovladani auta nenechal prevzit asistentem. Jinak mi moje reakci nijak hystericka neprisla. spise se podivuju nad tim, ze by bez toho spousta lidi nemohla zit.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mino
6. srpna • 11:24

Víš, ono také záleží na tom, jak blbě nebo dobře s tím tempomatem zacházíš. Já ho u nového auta chtěl, byť po dálnicích vůbec nejezdím a nijak zvlášť mi u staršího auta nechyběl. Zatím jsem s tím autem najel necelých 2500 km, část z toho s tempomatem, takže mi to ještě rozhodně do krve nepřešlo. Tempomat používám jen tam, kde si tento "luxus" můžu dovolit. Když jezdím do školy/práce, mám to nějakých 5-7 km na čtyřproudovce, kousek města a pak zase tu čtyřproudovku. Člověk tam tu 90ku udrží v pohodě, ale ono je skutečně jednodušší tam fláknout tempomat, když potřebuješ předjet, tak sešlápneš plyn úplně stejně jako bez tempomatu a po dokončení předjetí jen pustíš nohu z plynu a jedeš jako předtím. Problém jsem měl s dojetím nějakého auta. Ze začátku jsem byl nervózní a bylo mi líto šlapat na brzdu pro vypnutí tempomatu (bez něj jsem rychlost řídil vždy plynem a běžně brzdu moc nepoužívám). Ale už jsem si zvykl vždycky dočasně vypínat tempomat tlačítkem, chvíli to regulovat klasicky pedálem plynu a jak je možnost pokračovat zase normálně dál, volím tempomat. Podobně i když jedu na Slovensku, kde se jede v podstatě konstatně přes vesnice. Tam má člověk chvíli průjezd vesnicí, chvíli rovnou cestu mezi nimi (ale bez toho, aniž by značka povolila jet 90) a to pak člověk, aniž by moc chtěl, je na takových rovných a přehledných úsecích na šedesátce ani neví jak. Tu se také tempomat hodí, nepřekročí rychlost, nemusím sledovat tachometr, zda jsem to zase nepřepísknul a mohu se více soustředit na to, co se děje před autem než na to, kam míří ručička tachometru. Jak je 50km/h naopak moc, jen to vypnu tlačítkem, reguluju rychlost pedálem plynu a jak je klid, zase nahodím tempomat. Žít se bez toho určitě dá, ale upřímně řečeno, i když jej využívám jen na relativně krátké úseky v řádech kilometrů nebo několika málo desítek km, jsem hodně rád, že jej mám (a to jsem člověk, který obecně automatické věci nemá moc rád, např. automatickou převodovku bych nechtěl). Chtělo by si to zkusit, možná by tě to také oslovilo. Ono třeba i automatické cyklování stěračů jsem vždy považoval za zbytečný "luxus", ale jak to mám teď v autě a vyzkoušel jsem si to, tak i přes ne vždy 100% fungování, to používám docela často, není to taková zbytečnost, jak se mi zprvu zdálo.

aldenson
6. srpna • 12:54

z vyse uvedeno vyplyva, ze tempomat je (mozna) uzitecny jen na velmi dlouhych trasach (tam i ja priznavam, ze muze byt otravne drzet rychlost nohou...zejmena na DLOUHYCH cestach po USA. V tamnich autech ale mam k dispozici nastaveni vysky pedalu vuci podlaze a tim si to muzu snadno kompenzovat.) a k dodrzovani mistnich limitu (ty jsou podle me nesmyslne. ale to uz by bylo na uplne jinou diskuzi). Naopak se mi zda je je hloupost se na nej spolehat co nejvice. Hlavne to podle me prani nejakemu rozumnemu algorytmu dopravy, kdyz si vsichni nastavi nejakou rychlost na nejakem tempomatu v nejakem aute a pak to zase nefunguje a to mozna jeste hur, nez kdyby nikdo tempomat nemel.

aldenson
5. srpna • 11:07

Omlouvam se, ze to pisu jako prase;-)

goro
5. srpna • 9:19

...taková blbost, a tady je k tomu milion postů...gratuluji redakci, tak se to dělá, umět správně plácnout do vody a vygenerovat tím milion kliknutí = dobře prodat tu přiblblou reklamu.
fakt, že informační hodnota se limitně blíží nule je nepodstatný detail...

Stefan
5. srpna • 9:03

tempomat je dobrá vec šetrí benzin,ja chodím po tzv okreskách,dám si tempomat a ide sa
že by to malo vplyv na bezpečnosť tak asi nie! ked je šofer blbý nepomôže mu nič...
a na tzv okreskách sa nedá chodiť viac ako 80-90 aj cesty sú úzké etc..a na dialnici ked pridá clovek tempomat sa nezruší predbehnem a tempomat ide si dalej...:-))

Gouda
4. srpna • 16:38

Fráze "je to vědecky potvrzeno" je další z klišovitých nesmyslů. Prosím vás, zamyslete se pár vteřin, než příště napíšete podobnou hovadinu. Tato fráze naznačuje, že lze něco potvrdit jinak, než vědecky, což by ale nebyla pravda. Pokud nepoužijete vědeckou metodu, nejedná se o potvrzení, ale domněnku.

A.G.
3. srpna • 21:46

Tiez som takeho nazory, ze ked niekto za vas riadi auto (tempomat), nie je ta reakcia u vodica, ako ked to riadi sam vodic. mam v aute tempomat ale takmer nikdy ho nepouziva. A vzdy si myslim, ze tie horomadne nehody na dialniciach maju svoju suvislost s pouzitim tempomatu.

Mino
4. srpna • 9:37

S tempomatem se musis nejprve naucit trochu jezdit. Ze zacatku jsem mel sam problem nejak rychle reagovat, byt jsem vedel, ze seslapnuti brzdy ten tempomat vypne (a predevsim je dobre naucit se ten tempomat vypinat, kdyz se clovek hodne priblizi autu vpredu). Clovek je trochu nervozni, protoze sam treba vi, ze ted by bylo vhodne lehce zpomalit (coz plynem lze udelat velmi dobre), ale nechce se mu ten tempomat vypnout a jede neprirozene (rychleji, nez by chtel, s mensim rozestupem, protoze ten prede mnou si to davkuje plynem a lehce zpomalil). Proto tempomat vyuzivam jen tam, kde vim, ze si to muzu dovolit, a kde to pro me bude pohodlne a ne stresujici.

Petr
4. srpna • 10:07

přiznání toho co mám nejde je osvobozující, přiznejte si, že jste řidiči na baterky, A.G. je živoucí neštěstí

Zdeny60
3. srpna • 17:36

Chápu celkem jasně, že při nutnosti razantně brzdit v akutní situaci je brzdná dráha kratší, pokud není aktivována funkce tempomatu a rychlost řídím pedálem plynu.
Na druhou stranu ale nutno celkem objektivně říct, že v naprosté většině situací je tempomat jasným přínosem - jak po stránce nižší spotřeby, tak hlavně po stránce PLYNULOSTI jízdy.Nejvíc mě vytáčí balíci, co mají těžkou haksnu a "pumpují" 70-100-70-100-70-100. Uznejte, že jediné řešení je tohoto vocasa předjet a minimalizovat riziko nějakého průšvihu. A co je nejhorší, tihle "páni řidiči jedou stejně furt - vesnice nevesnice".Já osobně vnímám tempomat ( a dnes už adaptivní tempomat s omezovačem) jako podmínku při výběru auta. Ono jezdit ročně 60-70.000km v dnešním hustém provozu není nic příjmeného a osobně uvítám každý úsek, kde tempomat zapnu a uvolním si nohu. I tak mám problém s vazy v pravé kyčli...A nezanedbatelný přínos tempomatu vidím v tom že v posledních letech se mi značně snížilo množství pokut za nedovolenou rychlost v obci:-) Někdy neúmyslnou, jen stačí, aby se člověk na chvilku zamyslel a hned jede o 30 více...Spíše mě udivuje, co všechno se dá vybádat za státní peníze, potažmo za peníze daňových poplatníků. Snad jen, aby to nezačali bádat naši vědátoři, už takhle máme v rozpočtu pořádný černý díry.

NobodyWasHere
3. srpna • 17:00

jak čtu, že "vědci dokázali, že", tak mi nějak automaticky naskočí otázka "Pro koho a za čí peníze ....".
Osobně jezdím s automatem a tempomatem od r. 1991.

Honza
3. srpna • 11:55

Tempomat používám na dálnici, jinde se automatem tlačit dopředu nenechám. Ve městě nebo v místě s hustým provozem nastavím omezovač rychlosti. Nechápu, proč bych měl v obci sledovat tachometr, na úkor dění před vozidlem. Jediné místo, kde mi bylo obojí k ničemu, bylo Řecko. S článkem nesouhlasím, horší řidiče může dělat pouze v případě, že se elektronika nepoužije adekvátně k momentální situaci.

josephko
3. srpna • 9:08

A vedeli ste, že keď každý deň budete jesť 2 kilá jabĺk, tak po pár rokoch budete mať cirhózu pečene (jater) ako ťažký alkoholik? To je článok z podobného súdka.
Hlúpejší článok o autách som dávno nečítal. Jeho autor asi na dlhšie trasy nejazdí, a preto tempomat nepoužíva. Je logické, že keď testujem nejaké auto, tak bez tempomatu! Ale keď mesačne najazdím tisíce kilometrov, tak to si neviem bez tempomatu ani predstaviť.
Výsledky štúdie sú z Francúzska - a žabožrútom už neverím ani nos medzi očami. Ich vnímanie sveta je zvláštne a neštandardné. Nečudoval by som sa, keby na základe podobných blábolov tempomat zakázali.
Vôbec napríklad nespomínajú to, že si pri zapnutom tempomate nemusí vodič kontrolovať rýchlosť - a teda pravidelne odkláňať zrak od premávky na budíky. A pri moderných autách je pocitová rýchlosť úplne odlišná od tej skutočnej.
Rovnako neustále stláčanie a povoľovanie plynového pedálu na pohode neprídá.
Nezmysel je aj o (ne)plynulosti na cestách. Vodič bez tempomatu NEDOKÁŽE udržiavať konštantnú rýchlosť - buď zrýchľuje alebo spomaľuje. Keď mám zapnutý tempomat, nemám žiadne nutkanie nejaké auto dobehnúť či predbehnúť. Jednoducho si idem svojím tempom.
Chápem článok ako automobilový hoax alebo následok ožralstva z predchádzajúceho večera :-D

Copi
1. května • 16:53

Ahoj, už nevydržím ty rozepře a taky si přihřeji polívčičku. Kdo nikdy tempomat nezkusil nemůže vůbec posoudit jestli je to horší nebo ne - jednoznačně lepší. Ten kdo nemá rád pokrok, ten nic moderního nebude chtít a vždy to bude schazovat. Ať je to neporozumněním, nebo nechutí se přizpůsobit - kozerva z přesvědčení nebo setrvačnosti. Nebo jen za každou cenu bude hledat jakýkoliv argument - i když nesmyslný, ale stálý a totálně fanatický. Jednoznačně každá činnost, která zaměstnává řidičovu pozornost, ať je jakkoliv automatická, tak způsobuje únavu, přináší vyčerpání, snižuje soustředění a zvyšuje dobu reakčnosti řidiče. Takže jakýkoliv prvek, který pomůže od stálé nebo opakující se kontroly přístrojů, nebo monotónní činosti - řazení, odhad vzdálenosti - přizpůsobení rychlosti za vozidlem, nebo jeho náhlého zabrždění, zrovna na potvoru když jsem se musel podívat do zrcátka, nebo dát přednost např. zleva, nebo jiného vážného důvodu, atd., atd. - zvyšuje bezpečnost provozu. Protože i tu nejmenší pozornost můžu věnovat těm činnostem na které právě nezbyl čas, nebo prostor. Určitě na tempomat nenechám dopustit. Mám chudší autíčko - i když jsem na něj musel dost šetřit - starší Fábku, a do ní jsem si nechal tempomat domontovat. Používám ho hodně často, jak v obci - nepřekročení 50, tak i mimo pohodová jízda když jedu bez jiných aut, tak i v hustém provozu - udržování plynulosti - odstup vozidel od sebe. Je to všechno perfektní, dokud se nenajde někdo co neustále mnění rychlost. To je pak pro vztek. Nejdřív ujíždí jak blázen, pak nesmyslně zpomaluje úplně bezdůvodně. Žádné auto před ním, žádný kopeček, že by byl šetřílek, ani okolo žádná zajímavá krása, nebo jiná přitažlivost jeho pozornosti - kde by se něčím kochal. Nic - opravdu bezdůvodné chování ke změnám rychlosti. Ale možná si taky říká jak jede krásně plynule a má perfektně citlivou nohu na plynu, a skvělej posed v sedačce.... Možná že je taky skutečně citlivější a přesnější než atomový hodiny, rozhodně má takový pocit - nic proti, ale silně pochybuji o schopnosti udržovat rychlost s přesností na 1 km/hod, byť jen na ten 1 km, natož při 50, 100, i více km - na Supermany nevěřím. Jenom už proto bych zavedl tempomaty povinně do každého auta. A to s ohledem na bezpečnost provozu. Jako protiopatření k řidičům bezdůvodně měnícím rychlost. Jako atistresovou pomůcku k jiným netrpělivcům okolo stresujícího faktora, aby jiného netrpělivce nevyprovokoval k šílenému jednání alá Trpiš...ský apod. a jejich reakcím rádoby "školitelům".
Určitě takovéto vymoženosti moderní doby jsou na místě. Nějakou dobu se budou ladit. U různejch výrobců se budou trochu lišit. A časem nám ani nepřijde, že se jim někdo někdy chtěl bránit. Nakonec se budou používat takovým způsobem, že o nich ani řidič nebude vědět. Ale to musí být tak vyladěný, spolehlivý a zautomatizovaný, aby se u nich ani nevyskytly žádné poruchy.

Antiautomat
3. srpna • 11:50

zalezi aj od auta...napriklad na prasprostej felde 1.6, ktoru som mal, mi tempomat vobec nechybal a to z jedneho dobreho dovodu: na dialnici pri 3.500ot/min a idealnej rychlosti sa s plynom skoro nebolo treba hrat vobec, kopec-nekopec. Stacilo si fus opriet doprava a bolo, no a ten motor bol tak silny /vzhladom na musiu vahu/ a jeho reakcie tak prijemne rychle, ze ta potreba tam ani po tak dlhej jazde ako napr. BA-Dubrovnik nebola. Potrebne korekcie boli naozaj minimalne, v tom aute toto bolo doladene do dokonalosti.Naopak, neviem si to predstavit s hocijakym autom, ktoreho rychlost reakcie na eko-sk.rveny elektronicky plyn lezia v plus minus tej istej rovine ako ked do parnej lokomotivy hadzete uhlie do kotla. To potom staci zvlneny profil na par sto km dlhej trase /tebars D1/ a vas vysledny graf rychlosti vyzera ako na hojdacke pretoze reakcie na plyn su eko-sk.rvene pomale co strach. Uplne potom naserie, ked aj sice mate tempomat, ale pozorujete ako pride mierny a dlhsi kopec, zo 13o vam to padne najprv na 12o, potom sa /konecne/ eko-sk.rvena elektronika prebudi a motoru naopak supne pod kotol viac ako je zdrave, len aby to zase co najskor slo tych 13o, co je v kopci nie velmi ekozmrdsky ekologicke. Tu eko-zver, co vymyslela taketo veci a pustila to do seriovej vyroby, by som dal eko-nahadzat v Gabcikove do prepadu na turbinu. Potom mate dve moznosti: bud sa hrat s tempomatom /cim to cele straca zmysel/, alebo to vyusti do /ano suhlasim, toto doslova nenavidim/ efektu pridavania a spomalovania, po com sa posadka po 300km dlhej ceste citi ako zbity pes. Zazil som a viac nemusim, na buducej kare si prave na toto a prave z tohoto dovodu dobre posvietim. Tempomat je super vec, ale musi to aj super fungovat a hlavne ma to byt doladene tak ako ma. Potom je jazdenie zabavou.

josephko
3. srpna • 12:38

Samozrejme tempomat v aute čo má 50 kW benziňák, sa používa inak ako na aute, čo má 100 kW diesel (ako ja). Chodím často do Prahy a ani v tých najprudších diaľničných stúpaniach sa ručička tachometra ani nepohne. Dokonca v týchto stúpaniach na šestke dokáže tempomat plynule zrýchľovať zo stovky až na 130-ku. U slabších motorov však treba v prudkých stúpaniach najskôr podradiť až potom zapnúť tempomat.
V meste väčšinu jázd robím so zapnutým tempomatom na štvorke - motor vtedy točí presne 1500 otáčok/min. Ale keď prechádzam cez mesto s prudkým stúpaním (napr. v Levoči), tak si podradím tiež na trojku a až potom zapnem tempomat.
Doteraz som nevedel, že niekto môže mať s tempomatom problémy. Ale podľa tejto diskusie to vyzerá, že veľa ľudí nevie tempomat používať naplno.

Tycoon
3. srpna • 13:49

Já ho používám obdobným způsobem, tzn. na udržování zvolené dálniční rychlosti a také v obcích na udržování maximální povolené rychlosti (u mě je to na pětku při 1400 rpm, ve stoupáních a klesáních tempomat vypínám a podřazuju). Vypínám ho v hustém provozu, při svižnné jízdě nebo v úsecích, kde se nedá jezdit konstantní rychlostí.
Na druhou stranu věřím tomu výzkumu, že reakce na nenadálé situace jsou zhoršené.

k.ik
3. srpna • 9:00

nesmíte tempomat používat jako Homer Simpson

DarkNight
3. srpna • 8:17

Jezdím denně po městě, občas se podívám i na okresky. A tempomat je výborná věc. U mě pomáhá s dodržováním rychlosti 30 , 50, 70, 90, 130. (tolerance +10, pražáci měří od 10+) A moje těžká noha pak nezapříčiní porušení rychlosti.
Aktivuju ho jen v případě, že přede mnou nikdo není, abych případně stihl bezpečně zastavit :)A úplně se mi nejlépe jelo s automatem a tempomatem s automatickou klimatizaci :) .. až jedou budou peníze na nové, tak jedině automat.

Kenny
3. srpna • 0:34

Já mám tempomat v autě už 21 let a použil jsem ho jen párkrát. Poprvé bylo na dálnici nějaké zůžení, kde jsem přibrzdil, ok, jenže pak auto začalo samovolně zrychlovat na původní rychlost, což jsem absolutně nečekal. Jinak s tempomatem nesleduji tolik okolní situaci, vymetám jízdní pruh ze strany na stranu atd. Automatická převodovka, to je věc hodna obdivu a droga. Tempomat mě neoslovil.

DarkNight
3. srpna • 8:20

to je zvláštní měl jsem za to že tempomat se šlápnutím na brzdu vypne vždy. Aspoň u VW Group a Toyoty jsem to tak měl :) Případně se dá vypnout u VW Group něžným ťuknutím do toho přepínače ON/off. To velice často používám při dojíždění místo ťuknutí do brzdy.

Mino
3. srpna • 9:29

Tak pokud má tempomat v autě už 21 let, bude to nějaký pěkně prehistorický tempomat, který se chová kdo ví jak...

Kenny
3. srpna • 23:50

Prehistorický neprehistorický, mám auto z roku 1992 ...kdovíjak, no tak hlídání toho co jede před vámi tj distronic to samozřejmě ještě není.

Tomáš Marný
2. srpna • 21:48

Klause sice nesnáším, ale v jednom měl pravdu - na vědu se vydává zbytečně moc peněz. Když vidím, jak se jedni vědci doberou k takové píčovině, jiní "vědci" se zabývají velikostí pánského nebo hloubkou dámského přirození (viz http://xman.idnes.cz/delka-penisu-pri-vzruseni... ... tak je mi na blití.

Revan_21
2. srpna • 22:21

Neboj, tohle nejsou vědy na který se vydává "zbytečně" moc peněz. Vubec, pochybuju že do toho nějaký státní finance cestujou:D

kanon52
2. srpna • 21:31

Nesmysl. Bez temporary akorát bolí pravá noha. A je to horší, protože pak se s ní hůř reaguje! Vím o čem mluvím, jezdím 2000 km za 36 hodin!

Tomas
2. srpna • 21:22

To je bez debat .....a automatiká převodovka taky . To hlavně přivedla na silnice řidiče ,kteří by se s klasickou převodovkou nebyla schopna rozjed a jízdu by nezvládla . Toto Vám řeknou ti kteří se si nemusí před nikým na nic hrát .

Atnarfus
2. srpna • 19:55

S tím zařazováním těsněji před předjížděné vozidlo souhlasím. Minulý týden jsem se vracel z dovolené. Jel jsem jako druhý za příbuzným, který jel po dálnici na tempomat. Každé předjíždění bylo delší než bez tempomatu a zařazoval se těsněji před předjížděné vozidlo. Já při předjíždění na dálnici podvědomě přidám a tím předjedu rychleji a rychleji vznikne i dostatečná mezera pro zařazení zpět. On předjížděl s minimálním rozdílem rychlosti a někdy to trvalo docela dlouho.

josephko
3. srpna • 9:13

To nebolo o tempomate, ale o šoférovi. A o tom, že nevie, ako tempomat funguje. Pri predbiehaní stačí pridať plyn, auto obehnúť a potom plyn pustiť. Tempomat sa pri tom nevypne. Ten sa vypne buď tlačidlom na či pod volantom, stlačením spojky alebo brzdy.
Skús mu dať školenie alebo sa ho priamo spýtaj, či vie, ako sa používa tempomat. Asi budeš hodne prekvapený jeho odpoveďou :-D
Ale na druhej strane mu tým pomôžeš a zlepšíš jeho správanie na cestách.

Mino
2. srpna • 20:38

V předjíždění bez a s tempomatem žádný výrazný rozdíl nevidím. Po sešlápnutí plynu se tempomat nevypíná (alespoň ne u mě), takže přidám, předjedu úplně stejně jako bez tempomatu (co se týče rychlosti i rozestupu), pustím nohu z plynu a auto samovolně po chvíli jede dále nastavenou rychlostí. Předjíždět bez sešlápnutí plynu jen na tempomat... no na to bych osobně asi neměl nervy :-)

PF
2. srpna • 19:00

Zkusil jsem už několikrát na týden nepoužívat tempomat - v zimě na náledí anebo když mám firemní auto bez tempomatu a vždy jsem se k používání tempomatu vrátil. Musím ale souhlasit - na dálnici bych v určitých situacích při jízdě "na nohu" mírně plyn ubral, jenže "na tempomat", když vidím že to v pohodě vyjde, mám většinou snahu jet dál konstantně a trpí tím bezpečná vzdálenost. Nemyslím tím lepení se na kufr. Musí si podle mě každý řidič sám uvědomit, kdy už je lepší podle hustoty provozu radši tempomat vůbec nezapínat.

Petr
2. srpna • 19:37

Proč si tempomatem nedávkujete rychlost (nezpomalujete)? I na D1 se dá odhadnout dojíždění předjíždícího kamionu nebo pomalejšího auta a rychlost regulovat na tempomatu. V takové situaci mám podvědomně nohu na brzdě a v případném problému reaguji neopak rychleji.

Tycoon
3. srpna • 13:53

Zrychlovat přes tlačítko tempomatu jde slušně, ale zpomalování přes tlačítko je hrozně pomalé, tedy alespoň u tempomatů starších škodovek.

PF
2. srpna • 23:00

Ubírat a přidávat na tempomatu mi nepřijde moc komfortní. Najedu na dálnici, uložím si podle GPS rychlost 130km/h a tu necham až do sjezdu. Držet čudlik celou dobu než mi za kamionem auto zpomalí ze 130 na 95 co jede kamion jsem rychle zavrhnul. Před kamionem bych zas musel sledovat budíky a přišel o eleganci automatického návratu zpět na původní rychlost.

nepp nepp (Neppik)
4. srpna • 14:24

Dříve to na Fabii I a Octavií I a II před FL fungovalo super, prostě to zrychlovalo. No bohužel teď mám OII FL a tam to zrychluje strašně pomalu, až mě to pije krev.Jinak si bez tempomatu nedokážu představit jezdit. Používám jej všude a vždy. Obec, mimo město, dálnice. A dodatečně jsme jej pořídil i tam kde nebyl, protože bez toho je jízda neustálé otravné sledování rychlosti. Škoda jen, že Škoda neumí přibržďovat, to by se mě líbilo hlavně v obci.U článku mám také dojem že to napsal někdo, kdo najede 1000 km za měsíc. A výzkumníci taktéž.

Petr
2. srpna • 23:39

asi záleží na typu tempomatu, já žádná čudlík nedržím, protože mám +/- na volantu a tempomat podle délky stisku zrychluje v dávkování, za 130 tam mám ma jedno stisknutí kolik chci /kdy klesání rychlosti přeruším/ a ve většině případů to odhadnu, když tak doreguluji PS: to co popisujete, ale není o tématu, bavíme se o úsporné jízdě a jak pracovat s témpomatem, abychom dosáhli nejnižší spotřebu

Marek Lutonský
3. srpna • 11:48 • CZECH NEWS CENTER

Je ale skutečně cílem tempomatu kompletně nahradit nohu na plynu? Přejít na tlačítkové ovládání? Nejsem si jistý.Uvědomil jsem si ještě jednu vlastnost, která tempomat diskvalifikuje, pokud jde o jízdu na spotřebu: rychlost změny rychlosti. Opět asi záleží na autě, ale pokud konkrétně u Škody použiji tempomat pro zvýšení rychlosti o pár desítek kilometrů v hodině, není to akcelerace hodná úsporné jízdy.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jouza
3. srpna • 21:31

Zkus v nove OIII volbu jizdniho profilu a budes mluvit jinak....

Gallardo
2. srpna • 18:59

No, už se mi párkrát stalo, že jsem se zařadil za auto a byl u něj tak blízko, že kdyby zabrzdil jsem okamžitě v něm, jen kvůli tomu že se mi něchtělo vypínat tempomat. Ale když člověk jede po přehlední rovině s minimálním provozem je hloupost nevyužít jeho schopnosti a ulevit pravé noze. Uplně jiná liga je adaptivní tempomat, nedávno jsem převážel novou Hondu CRV a ta věc mě naprosto uchvátila. Ve spojení s automatem je to jasná volba. Škoda jen že neumí sám uplně zabrzdit, pouze pípá a zpomalí cca na 15km/h. Klasický tempomat se dá oželet, ale adaptivní... Ten chci!

Kamil
2. srpna • 17:11

Jen chci poznamenat, že kromě toho že článek je naprostej blábol a dává do souvislosti nesouvisející, tak má tempomat i jedno výrazné plus! Tempomat snižuje spotřebu! Tempomat udržuje otáčky, resp. přísun paliva do motoru vždy přesně tak, aby udržel nastavenou rychlost. To ale řidič bez tempomatu neumí... Aniž by si to řidič uvědomoval, tak často stojí na pedálu plynu jen o trošičku víc, než je pro udržení konstantní rychlosti nutné a tak veeeelmi pomalu zrychluje. Zvlášť markantní je to při stoupání do kopce - řidič šlápne víc na plyn aby udržel rychlost a přitom vlastně přidává. Kdo má tempomat, ať si to ověří ;)

Pan Kája
2. srpna • 20:26

Kupodivu mám spíš opačné zkušenosti a se zapnutým tempomatem mám o nějakou deci větší spotřebu (tedy, abych mu nekřivdil - píšu o kopcovitém terénu), kdy nejedu hlava nehlava stejnou rychlostí ale pružněji reaguji na stoupání/klesání. Na druhou stranu, ten rozdíl není výrazný a jsou lidé, kterým to naopak přinese úsporu.Co je ale velkou výhodou tempomatu, že vyloučí stav, kdy se řidič zamyslí a najednou zjistí, že jede rychleji, než je dovoleno (popř. obráceně, což ale vadí asi jen vozidlům za ním)

Marek Lutonský
2. srpna • 18:51 • CZECH NEWS CENTER

Tempomat může snižovat spotřebu. Ale řekl bych, že je to spíš u řidičů, kteří na ni běžně moc nedbají. Když se cíleně snažíte, „aby to žralo co nejméně,“ s tempomatem to naopak může být horší.Cílem u takové jízdy totiž není vyjet kopec konstantní rychlostí. Důležitější je průměr na celé trase. Jedete proto spíš podle otáčkoměru a v kopci nohou klidně zvolníte, když usoudíte, že konstantní rychlost nevyváží výrazně zvýšenou spotřebu. Při cestě dolů zase naopak můžete přidat. Předvídáte a využíváte nasbíranou kinetickou energii.Tohle tempomat nedokáže, ten jen tupě udržuje stále stejnou rychlost. Ale uznávám, normálnímu řidiči spotřebu ušetří. Sám ho už většinou také používám, ale vidím, že při mých pravidelných cestách po D1 mi ke spotřebě přidává pár desetin l/100 km.

Ron.Jeremy
3. srpna • 6:37

V podstatě souhlasím, technicky je to zcela správně, ale bohužel do techniky zasahuje silniční zákon a rychlostní limity. Pokud chci danou trasu projet předpisově a zároveň maximální možnou rychlostí, tempomat je nejlepší volba, tak precizně to prostě "nožně" neudělám, a nebo jedině na úkor neúměrné pozornosti věnované tachometru a korekcím plynovým pedálem. Samozřejmě, nebýt rychlostních limitů, dalo by se jezdit mnohem efektivněji - z kopce nabrat rychlost buď za pomocí plynového pedálu, ale s nižší spotřebou, nebo v případě prudšího kopce na neutrál, klidně na okresce 110-120km/h, a následný kopec vyjíždět za pomocí nahromaděné kinetické energie, kterou jsem předtím získal, ale s tím, že na vrcholku kopce pojedu pomaleji, tedy třeba 80-70km/h. V praxi to je ale problém, protože pod kopcem bude číhat policejní hlídka bezpracně vybírající pokuty od těch, co to na přehledném úseku z kopce trochu pustili, a na vrcholku kopce zase budou nervózní řidiči, kteří si jedou "po svém" nebo konstantní rychlostí, a auto jedoucí takto na spotřebu je bude otravně brzdit.
Mám to vyzkoušené, dá se takto sice dosáhnout až neuvěřitelně nízké spotřeby při velmi slušném rychlostním průměru, ale bohužel prakticky se takto trvale jezdit nedá, pokud nechci současně provokovat policii a štvát ostatní řidiče.
Takže jezdím na tempomat, šetřím především svoje nervy, které mají pro mě vyšší hodnotu, a s palivem to také není nejhorší --> podle mě rozumný kompromis.

Marek Lutonský
3. srpna • 11:35 • CZECH NEWS CENTER

Souhlasím, při jízdě musí být prioritou předpisy a neobtěžování ostatních řidičů. Extrémní jízda na spotřebu je v běžném provozu neakceptovatelná, snad jen u soutěží typu Economy Run.Ono se to v diskuzi špatně popisuje, hodně lidí si hned může představit někoho, kdo je cestou dolů postrach okolí a na kopci zase zdržuje. Já ve skutečnosti i při jízdě, kdy se snažím brát na spotřebu ohled, předjížím většinu ostatním. I do kopce.A teď už většinou jezdím s tempomatem, je to pohodlné :)

Kamil
2. srpna • 21:30

Dovolím si nesouhlasit =D Zrovna dnes večer sem absolvoval cestu z Bratislavy do Brna s posledními 10 litry nafty a díky tempomatu kterej sem dal na 110km/h jsem mohl natankovat až v Brně. =) Kdybych to jel bez tempomatu, zcela jistě bych přidával více než by bylo nezbytně nutné.A s tím kopcem to taky nebude tak úplně pravda ;) Když jdete dolů s rychlostí a kopec je delší, tak ve skutečnosti budete spotřebu zvyšovat, protože na nižších otáčkách musí motor vyvíjet větší sílu a tím pádem spálit více paliva. No a jak je všeobecně známo - čím nižší převod, tím vyšší spotřeba na 100km. Takže po takové D1, kde je to samej dlouhej kopec mám v rychlosti 45m/s do kopce spotřebu kolem 12l/100km kdežto při rychlosti 36m/s mi spotřeba vystoupá na nějakejch 17-20l/100km.

Petr
2. srpna • 23:14

přesně, palivo se dá lépe dávkovat přes tempomat, noha nikdy nebude tak citlivá, abych mohl dávkovat po kilometru, tedy zmám jen tempomat u jedné značky a tam si dávkuji po kolometru, připadá mi to, jako by někteří pisatelé nevěděli, že lze také pracovat s deaktivací tempomatu při dlouhém kopci apod.

Ajvn
5. srpna • 14:47

To, že něco neovládám, ještě neznamená, že to není možné. Chce to samozřejmě začít u správně zvoleného posezu za volantem, mít správné boty, mít jemnou motoriku v končetinách, poslouchat vůz jak ušima tak i přes nervy v sedacích partiích. Pak pro Vás nebude žádný problém udržovat stejné obrátky, resp. rychlost nebo je jemně ladit.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Petr
5. srpna • 15:53

jste tak hloupý, nebo jste ještě v praxi neřídil auto

Ajvn
6. srpna • 10:19

Se svým posledním vozem mám najeto přes 300tis. km a asi je to moje chyba, uznávám, ale nezaznamenal jsem během jeho užívání problém jet takovou rychlostí s přesností na 1km/h, jakou si zvolím. Sice by bylo krásné trpět pocitem výjimečnosti, ale něco mi říká, že spolehlivě nejsem jediný pod sluncem, kdo je tohohle samého schopen. :-)

Ondra
3. srpna • 3:16

Spotreba paliva se udava a davkuje v kilometrech za hodinu? :-)

Petr
2. srpna • 19:33

to co píšete dělám běžně s tempomatem a navykládejte mi, že nohou dávkuji lépe než tempomaten, jedu li do kopce (neobtěžuji-li druhé) snížím na tempomatu rychlost, jedu-li z kopce, přidám na tempomatu rychlost nebo jedu na neutrál (podle charakteru kopce), tím snižuji otáčky o kterých píšete PS: ale vámi a mnou popsaná jízda se opravdu nehodí ani do středního provozu, tam má dobrý řidič udržovat plynulost a nebrzdit ty co jedou podle předpisů nebo se na ně netlačit

LOL
2. srpna • 21:24

Jde o to, nakolik je zpětnovazební člen tempomatu jemný a inteligentní. Musím souhlasit s Markem Lutonským, že v mnoha případech je nulová regulace (do kopce trochu pomaleji, z kopce mírně rychleji za nula) efektivnější, než zpětnovazební regulace (technicky vzato se jedná o pulzně regulované sekvenční zvyšování či snižování dodávky paliva. Legrace nastane, když je regulace nucena dlouhodobě oscilovat mezi dvěma stavy, tam spotřeba nebude ideální. I z mé zkušenosti je jízda s lehkou nohou a zároveň při předvídání (brždění motorem, využívání terénních profilů) mírně ekonomičtější, než s tempomatem.

Petr
2. srpna • 23:28

pokud sem tento článek dal Lutonský a ještě takto hloupě píše, je to neštěstí, znám dva lidi co píšu pro známé noviny o autech a je to opravdu neštěstí, prostě se k té práci náhodou nachomejtli a tak to dělaj, každej chlap si myslí, že rozumí autům a je dobraj v posteli, ale není to pravda, ty lidi to prostě nemají v sobě, ten šestý smysl, talen a cit na auta, to co slyšíte v každé větě u Chvály ze SME.sk /a to je sesterské médium/

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Marek Lutonský
3. srpna • 11:29 • CZECH NEWS CENTER

Každý článek na AutoRevue má svého autora, jehož jméno najdete hned nahoře pod titulkem. A když na jméno kliknete, zjistíte o autorovi většinou další informace. Nechť každý posoudí, zda je pro něj daný člověk hodnověrný nebo ne.Já na AR nepíšu, auta mě natolik nezajímají. Tento článek se ale dotkl tématu, které mě baví a kde mám určité zkušenosti: jízdy s ohledem na spotřebu. Dovolil jsem si proto napsat příspěvek do diskuze. Dá-li se ale aspoň trochu vycházet z plusů a minusů ke komentářům, zdá se, že s příspěvkem celkem dost lidí souhlasí.K věci. Devět z deseti cest, které absolvuji, jsou mezi Brnem a Prahou na D1. Je to hrozná nuda, takže si hledám povyražení. Jedním z nich je snaha o co nejnižší spotřebu na této stejné trase. Tedy vynulovat palubní počítač na konci města, stanovit si cíl průměrné rychlosti na celé trase (většinou 120 km/h) a potom jet tak, aby výsledná průměrná spotřeba byla co nejnižší. U této rychlosti budete mimochodem tak 80 % aut předjíždět, nikoho nezpomalíte.Protože cest po D1 už bylo za ta léta opravdu hodně, získal jsem těmito kratochvílemi zkušenost, kterou jsem popsal výše v příspěvku. Já se svým služebním autem (Fabia) skutečně dokážu jet s nohou a se zachováním stejné průměrné rychlosti úsporněji než tempomat. Samozřejmě ale netvrdím, že je to aplikovatelné na každého řidiče a na každé auto.(Sme.sk není sesterské médium, my jsme Mladá fronta, ne Mafra)

Petr
3. srpna • 12:06

omlouvám se Vám za prudčí slova, jsem frustrován z úrovně nejen auto.cz, až na několik novinářů z Autosalonu na Primě a reden týpek z Českého rozhlasu, mám pocit, že o autech píší lidé z důvodu, jaký jsem popsal výše /každý chlap si myslí, že autům rozumí, nerozumí/, Vaší argumentaci nelze nic vytknout, ale takový případ se netýká většiny řidičů /jak píšete/ a také neznám chování tempomatu u Škodovek, u dvou generací C5 mám opačnou zkušenost, nikdy se mi nepodařilo dosáhnout nižší spotřeby, než pokud jedu na tempomat, tempomat ve vhodných chvílích vypínám a zapínám, zpomaluji a přidávám přes tempomat /snažím se nebrzdit a hlídám otáčky, abych nemusl jet na nižší stupeň než nejvyšší/, tempomatem "dávkuji palivo" lépe než nohou /spíše sleduji otáčky než tacho/, ekojízda vyžaduje velké soustředění a to je velmi únavné, pro časté a dlouhé cesty málo proveditelné a neznám nikoho /asi až na závodní eko jezdce/ kdo by lépe dávkoval palivo přes nohu než přes tlačítka, ale bavíme se tu o různých motorech a autech, to je také zásadní proměnná, možná, kdybych sedl do Fabky /nikdy jsem v ní nejel/, tak Vám dám za pravdu

Petr
2. srpna • 23:01

dávkování rychlosti (paliva) přes tempomat je daleko přesnější, pokud tvrdíte opak, tvrdíte, že v provozu vždy ovládáte plyn precizněji než tempomat, opravdu, ono to jde precizněji, neříkejte

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ondra
3. srpna • 2:47

Jenze kdyz jedete na spotrebu, resite vic aktualni vykon motoru, rychlost je az sekundarni. Pedal plynu ma bliz prave k ovladani vykonu, nad to jde o analogovy ovladac (nechytat za slovo, ze motor stejne ovlada elektronika).Ovladani tempomatu je oproti tomu binarni: stisknute nebo nestisknute tlacitko, nic mezi tim. A vysledkem je jen rychlost – ne vykon, ne otacky, ne spotreba. Vsechno spolu souvisi, ale od ovladani tempomatu je podle me ke spotrebe dal. Mozna to jen s tempomatem neumim, mozna mam hloupe auto, ale kdyz jedu na spotrebu, potrebuju citit motor a jemne na nej plynem reagovat.

Rejpal
4. srpna • 17:26

Pokud existuje takový typ tempomatu, u kterého namísto rychlosti zadáte otáčky motoru, pak pojede i do kopce podobně šetrně, jako řidič, který pod kopcem jede okolo 92 km/h, od první do druhé třetiny kolem 90 km/h a v poslední třetině mu pak rychlost pomalu klesá až na 80 km, ale přitom celou dobu ve stejných otáčkách.Nevím, možná se takové tempomaty dodávají.

Mino
4. srpna • 17:55

Jak chceš prosím tě dosáhnout toho, že auto pojede různě rychle př stejných otáčkách? Toho můžeš dosáhnout jenom prokluzem spojky, a tedy vyššími ztrátami - bude to efektivnější, než jet v "trochu neefektivnějších" otáčkách bez prokluzu? Nemyslím si. Tohle zvládne leda CVT. Na stejný převodový poměr jsou otáčky natvrdo spojené s rychlostí.

Henry2
7. srpna • 0:02

Dovolim si jeden priblbly, lec pravdivy komentar.
Dosahnout ruzne rychlosti pri stejnych otackach lze i pouzitim jineho prevodoveho stupne :)

Mino
7. srpna • 0:27

No komentář je to sice pravdivý, ale v praxi naprosto nepoužitelný. On se tempomat (s manuální převodovkou) při zařazení jiného stupně vypne, takže to asi nepůjde. Nehledě na to, kolik těch stupňů by ta převodovka musela mít, abys mohl nějak rozumně změnit rychlost, aniž by se změnily otáčky a auto po přeřazení netrhlo.Bez CVT jinou rychlost (plynule měnitelnou) při stejných otáčkách nedostaneš. Dokonce i při běžném automatu by to nešlo, rozdíly mezi jednotlivými stupni jsou strašně velké na to, aby ta jízda byla po změně převodového stupně při stejných otáčkách komfortní, opět by se to muselo srážet prokluzem a jsme tam, kde jsme byli. Opravdu by prokluzování bylo efektivnější než pobyt v "neideálních" otáčkách?

Lukáš
2. srpna • 23:16

Nejhorší na spotřebu je adaptivní tempomat. Mě obvykle přidá tak o 0,5 l/100 protože neustále přibržďuje a zrychluje. Tolik km s nohou na brzdě by žádnej soudnej živej řidič neujel.

Petr
2. srpna • 23:30

to je možné, ale o tom nebyla řeč

Mino
2. srpna • 18:32

V podstatě máš pravdu, všímám si, že z mírných kopečků dokáže nějakým zázrakem lépe udržovat rychlost se spotřebou na nule, zatímco u "nožního" ovládání buď plně brzdím motorem nebo na nejmenší možný "plyn" jedu za 2-3 na sto dle PP. Mám pocit, že s tempomatem to jede stejně jako s velmi lehkou udržovací nohou na plynu, ale za 0 litrů. Na druhou stranu tempomat už ze své podstaty má problém rozpoznat přechod z kopce do kopce a brzdí motorem v podstatě až dolů. Řidič by o něco dříve lehce zmáčknul plyn a využil té setrvačnosti z kopce (viz předchozí odstavec, s těmi 2-3 litry na sto) k výjezdu následujícího kopce. Tohle je dle mého názoru jedna ze situací, kde tempomat žere kapku více a brzdí zbytečně dlouho. Jinak obecně jsem si nevšiml, že bych při využívání tempomatu a bez něj měl nějak odlišnou spotřebu.

Petr
2. srpna • 19:25

PS: vypnutí tempomatu a neutrálu jsem myslel v určíté časti kopce, spíše v jeho závěrečné části klesání

Petr
2. srpna • 19:23

souhlas s podledním odstavcem, osvědčilo se mi vypnout tempomat a jet na neutrál, nájezdová rychlost se do dalšího kopce zvýší a zapnu navolenou rychlost na tempomatu jakmile ji dosáhnu "samospádem"

TH
2. srpna • 16:45

Více než 15 měsíců jsem jezdil každý týden trasu Mladá Boleslav - Bratislava (pondělí) a Bratislava - Mladá Boleslav (pátek) - nájezd celkem okolo 65.000 km / rok. Nepřál jsem si nic jiného než mít v autě tempomat...
Teď ho mám a už bych auto bez tempomatu nechtěl, i když mám nájezd asi poloviční.

Lukáš
2. srpna • 23:13

Nojo holt kdo je přizdisráč a musí jet celou cestu přesně 130 tak potřebuje tempomat. Kdo to kalí a podle potřeby si zrychluje a zpomaluje tak tempomat nechápe....

pepik
7. dubna • 17:37

Debile.

Hans
4. srpna • 23:08

Právě takových kaličů jako jste vy, jsou plné hřbitovy! Děkuji, tam nespěchám!:-/

Antiautomat
2. srpna • 16:36

Tempomat je samozrejme fajn, len treba vediet kde a ako sa pouziva a to je prave ten problem.....nie je dokazane nic okrem toho ze najviac bezpecnost premavky znizuje kkt za volantom...

Šákul Ředkvička (pota)
2. srpna • 16:18

Osobně si myslím, že vědci opět došli k hrozné kravině.
Tempomat používám i po městě, prostě si zrychlím na 52, stisknu tlačítko a auto jede za mě. Pravou nohu mám vždy položenou na brzdovém pedálu a tak mohu kdykoli a navíc rychleji brzdit. Jak tu psal kolega, pokud jedu po okresce a přede mnou je obec, tempomat "pauznu" a na konci obce opět zapnu, kdy auto zpětně dosáhne nastavené rychlosti. Navíc tempomat je super i na místech, kde jsou radary a je to z kopce, protože si i sám brzdí.

fogel
2. srpna • 16:47

Jízda z kopce na tempomat je trochu diskutabilní věc.Někdy motor neubrzdí zvolenou rychlost.Jinak souhlas.

Šákul Ředkvička (pota)
2. srpna • 22:28

Mě auto umí i brzdit brzdami, ačkoli tempomat je obyč, neadaptibilní.

Tycoon
3. srpna • 14:00

No jo, ty máš A4. U Fabie to brzdí jen brzdným účinkem motoru - a když to nestačí, auto začne zrychlovat.

Šákul Ředkvička (pota)
3. srpna • 22:56

Šak jasné, psal jsem o mém tempomatu. Avšak adaptabilní bych nechtěl, brždění mne vždy štvalo u půjčených BMW.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jogurt
7. srpna • 22:24

U Audi funguje adaptivní bez problémů. Umí napřed a docela včas ubrat plyn a až když to nestačí, pak teprve brzdí. U BMW rovnou brzdí. Mnohdy dokonce i když přede mnou nic nejede. kamion v pravém si plete s autem v levém, které tam není.

jogurt
2. srpna • 17:01

U řady aut dokáže tempomat i přibrzdit.

fogel
2. srpna • 16:14

Pár stovek tisíc kilometrů jsem najel autem bez tempomatu.V současnosti jezdím s ním.Nevybavuji si,že mám podrobnější přehled o dění okolo sebe, že se náhle nevrhám do příliš malé mezery v levém pruhu jen proto, abych nemusel brzdit. že lidem okolo sebe situaci usnadňuji....Za mně je to jeden z nejužitečnějších asistentů,kterého bych se nerad vzdal.

Lukáš
2. srpna • 16:11

Používání tempomatu je asi takovej přínos pro bezpečnost jako strikně dodržovat na magistrále padesátku. Vede to akorát k malinkatým nebezpečným rozestupům a nebezpečnějšímu manévrování natěsno protože přece jízda vypadá nudná pomalá bezpečná. A kde jinde se tempomaty zapínají, než na těch nesmyslnejch úsecích s měřením rychlosti. Každý ať si závěr udělá sám

KarelI
2. srpna • 16:21

Jak souvisi pouzivani tempomatu s udrzovanim odstupu? Nejak nechapu.Co se tyce usekoveho mereni, tam je to nestesti, je tam 80, mam tempomat, jedu 80, pred merenim me predjizdi ostatni protoze jedou 90, v useku se mi pletou protoze jedou 70, cely podelany z toho radaru tu 80 ani nedovedou drzet :-(

Lukáš
2. srpna • 23:11

Odpověděl sis sám. Nastavíš 80, ostatní jedou 70. Čekáš do poslední chvíle jestli se to nerozjede - přece bys neměnil na tempomatu rychlost kvůli pár sekundám. Do toho se přiženu já - protože vim že 3/4 těch úseků žádnou rychlost neměří a naposlední chvíli se deru z levýho pruhu do odbočovacího přes tyhlety mikromezery a kolikrát si řikám to to tu teda soudruzi pěkně vymysleli, dokud se jezdilo co hrdlo ráčilo, tak byly rozestupy pěkně velký a dalo se dobře přejíždět z pruhu do pruhu...

pepik
7. dubna • 17:35

Tak takhle hloupej příspěvek jsem tu ještě nečetl...

Ďas
2. srpna • 16:04

Článek je pojat tendenčně osobou, která se buď nenaučila tempomat využívat nebo jej ve vozidle nemá. Auto bez něj je na delší cesty naprosto nevhodné. Chápu, že po městě a na okreskách jej využije jen někdo, ale na silnicích dálničního typu je to bez tempomatu o zdraví - trpí nohy - zejména koleno.Sám zapínám tempomat i ve městě, když mám před sebou dostatečný prostor...

2. srpna • 15:46

Na tempomat jezdim každej den na dálnici i v obci. Autor píše blbost, protože drobné korekce rychlosti občas dělám plynem - např trochu přidat na předjetí, poté sundat nohu z plynu a nechat ať si to zas hraje samo. Druhá věc je, že na okresce, která je v lese a je tam minimální provoz taky jezdim na tempomat, ale s nohou na brzdě, protože už mi tam mockrát přeběhla před autem srna nebo kanec.Naopak auto bez tempomatu bych už nechtěl.

Moik
4. srpna • 19:33

Přesně...jakákoli obec, pokud to není samá serpentina jedu na tempomat, nemusím hlídat rychlost, věnuju se víc řízení a nohu s tempomatem zásadně na brzdě.I 600km po dálnici jedu s nohou na brzdě. POdle mě není tempomat na odpočinutí jak tu někdo psal, ale právě proto, že mám reakční dobu brždění o 0,2-0,5s rychlejší než ten, kdo musí dávat nohu z plynu. Pravačka si neodpočine ani chvilku (nebo jen chvilku na podlaze), ale v autě nejsem od odpočívání, proto mě tak vysiluje...mám rád rodinu i lidi okolo než abych odpočíval...

krakonoš
2. srpna • 16:01

Přesně tak! Uzavřená obec, dlouhá jak Lovosice, a kdo má hlídat současně tachometr a blce, považující silnici za lázeňské korzo, nebo dětské hřiště? Takže rychlost ať hlídá tempomat, já se budu raději věnovat hlídání těch blbců.

:-))
2. srpna • 15:34

Dovolil bych si tvrdit naprostý opak článku. Pokud jedu svižným dálničním tempem, jedu jedině na tempomat, abych mohl mít nohu připravenou na brzdě a v případě potřeby okamžitě zareagovat bez nutnosti přešlápnutí. Nedokážu si představit v místě dopravního omezení, např. staveniště na dálnici, držet konstantní rychlost bez tempomatu. Po chvilce se přistihnu že jedu 70 a brzdím ostatní nebo naopak 110. Tempomat využívám především ke snížení spotřeby. Do kopce v dálniční rychlosti dávkuje kolem 10l, zatímco nohou bych intuitivně dávkoval 13l. Na rovných úsecích v obci 50, čtvrtý rychlostní stupeň a opět tempomat - spotřeba kolem 3l. Na okresce a v neznámém prostředí naopak jezdím bez tempomatu, využívám brzdného účinku motoru a tvaru terénu. :-)

Petr
2. srpna • 19:14

vy máte nohu na brzdě, když máte zapnutý tempomat :-O ...to asi ne, že, spíše máte nohu na podlaze někde mezi brzdou a plynem, potom je otázka, jaká je reakční doba, já bych to viděl na trochu delší, ale sekunda je přehnaná

:-))
2. srpna • 22:23

Ano, mám ji připravenou na pedálu, pokud jedu vyšší rychlostí a předjíždím další auta na dálnici nebo se k nějakým blížím. Snažím se myslet i na obě ruce na volantu. Jsem takto už naučený a už se mi to i vyplatilo.

Petr
2. srpna • 23:29

v takových případech ano, to jsem vás špatně pochopil, omlouvám se

Tomáš Němec
2. srpna • 15:30

No panebože to je píčovina. A věděli jste, že klimatizace omezuje pocení? A že automat snižuje pozornost věnovanou aktuálnímu poměru mezi otáčkami motoru a kol? To je jako divit, se, že zmrzlina chladí a čaj hřeje. Tempomat je v autě instalován právě proto, aby mohl řidič pozornost věnovanou řízení snížit, není tedy příliš překvapivé, že svůj účel plní, ne? Osobně používám tempomat při jakékoli příležitosti, kdy je potřeba jen chvilku udržovat konstantní rychlost. Zejména proto, že se absolutně nechci manuálnímu... exaktně vlastně pedálnímu... udržování věnovat. A plynulosti to spíše přispívá, protože jedu absolutně plynule a když je potřeba přizpůsobit rychlost okolí, tak tak samozřejmě činím, tempomat se dá snadno vypnout hned několika způsoby. Spíš u netempomatářů pozoruji efekt daný třeba změnou stoupání vozovky, že furt zpomalují a zrychlují. Jednou se mi dokonce stalo, že na mě nějaký méně inteligentní jedinec povahy spíše prudší na benzince řval, že jedu neplynule a furt ho předjíždím a on pak musí předjíždět mě, když já zpomalím. Nevzpomínám si už, zda jsem mu podrobně vysvětloval, že variace rychlosti se dopouštěl on, zatímco já jel posledních 100 km na tempomat konstantně :-) (i z kopce, vím, že tempomat většiny vozů udržuje rychlost "minimálně" na zadané hranici, nikoli přesně na ní.Je to asi věc zvyku. Já prostě nemám ambice v autě na běžnou přepravu určovat dobu, kdy se zažehnou svíce, ani kolik benzínu se má v daném režimu dávat do válců, ani kolik brzdné síly se má aplikovat na které kolo, ani kdy se má zapojovat větrák chlazení. Nevidím proto důvod mluvit autu ani do dalšíh věcí, jako je zařazený převodový stupeň, způsob nastavení klapek klimatizace, aby se dosáhlo určité teploty, atd. atp. Moje současné auto už umí dokonce samo i zapínat dálkovky a stěrače. A jsem tomu rád. Snad jen kecat do řízení si nenechám, Lane assist nemám a nechci.

ITTI
3. srpna • 11:27

3,4 ovina je, že klimatizace omezuje pocení, ale to je neznalost biologie pisálka, čestB-]

Revan_21
3. srpna • 12:21

Číslo "PÍ" je 3,14 :-)

Phoenix
3. srpna • 7:32

Zmrzlina chladí, čaj hřeje, ale v létě vám organismus paradoxně líp ochladí teplý čaj než studená zmrzlina :-D:-D

jogurt
2. srpna • 17:00

Lane asist mám a je to otravné. Ale za 65000km to dvakrát bylo užitečné, takže ho respektuji.

Nikdo
2. srpna • 15:15

Univerzita je plná tupců, kteří jednoduše jezdit s tempomatem neumí (pravděpodobně vzhledem ke své povaze jezdí jen 10 km z činžáku na fakultu) a proto je podle nich nebezpečný. Všechny jejich důvody platí jednoduše i pro blázny, kteří uvedeným způsobem jedou stejně i bez tempomatu. Až pan univerzitní profesor pojede v neděli dopoledne zpomalením na dálnici a bude nucen udržovat cca 10 km rychlost 80 tak si na svůj výzkum jistě vzpomene. Až páni docenti pojedou v kuse aspoň 300 km tak budou vděční, že si jejich noha chvilku odpočine.

krakonoš
2. srpna • 15:57

Pro vyježděného řidiče je tempomat přínosem, zejména na delších trasách, kde snižuje únavu, krátí jízdní dobu a snižuje spotřebu. Pro nešikovného blbce není přínosem nic.

Ajvn
5. srpna • 14:32

Tempomat Vám jízdní dobu nezkrátí, neb nevím o tom, že by byl mode vozu, který by se zapnutým tempomatem umožnil jízdu vyšší rychlostí v porovnání s manuálním řízením. Tempomat už jen z vlastní podstaty nikdy nemůže způsobit snížení spotřeby. Vše, co provádí s plynovou přípustí tempomat, to samé ve snaze jet hospodárně umí udělat i člověk s nohama na pedálech a rukou na řadící páce a volantu. Opačně už to ale neplatí. Pochopitelně neuvažuju srovnání, kdy za volantem sedí neumětel, který vozidlo řídit neumí, je hluchý k projevům svého vozu, slepý dění kolem sebe a prostý jakékoliv snahy vnímat potřeby jeho vozu.

Mino
5. srpna • 15:57

No, nerozumím tomu, jak to tempomat dokáže (a zda jen PP nekecá), ale při jízdě z velmi mírného kopce umí udržet rychlost s nulou na PP, zatímco "nožně" lze buď brzdit motorem nebo i s tím nejjemnějším zmáčknutím plynu jet za 2-3 na 100 (opět dle PP). Myslím, že jsou situace, kdy lze jet manuálně úsporněji než s tempomatem, ale na druhou stranu mi přijde, že jsou situace, kdy na PP při stejné rychlosti prostě manuálně tytéž hodnoty jako tempomat nedostanu a můžu na ten plyn "nešlapat" kolik jen chci (při stejném převodovém stupni).

Petr
5. srpna • 15:51

omlouvám se, dal jsem plus namísto mínusu za takovýto tupý cint

Araj Ad Namrmic
2. srpna • 15:02

Dobrý den,
záleží na řidiči! Teď mám nohu v ortéze a libuji si existenci tempomatu.
Podrobnější přehled o situaci a korekce rychlosti podle silnice??
Naopak, když jedu po okresce, tak se snažím nebrzdit. Využívám vypnutí tempomatu k pozvolnému brždění (motorem) před vesnicí a do každé vesnice vede jiná silnice, tak je to pokaždé jiné. Nemusím takové ty střelce, co u cedule vesnice hamtnou na brzdu - škoda energie. Zrychlování či zpomalení je dílem tlačítka a tempomat mi krásně plynule zrychluje. Jízda je klidná a užívám si okolí.
Spíše bych kritizoval automatické převodovky. Kamarádka s ní jezdí raději, protože jak tvrdí může se více věnovat řízení. Já bych spíš řekl, že tu část energie mozku, kterou věnovala řazení, teď převedla a svačení, pití, telefonování a zkrášlování.

Ron.Jeremy
3. srpna • 7:15

S první částí souhlasím, s druhou ne.
V obou autech mám automatické stěrače, bez nich bych už další auto nechtěl - pořád přeštelovávat cyklovač, když chvíli prší, chvíli jen kape, a pak zastavím ve městě pod mostem, a stěrače mi skřípou po skle... To už vážně ne, proč, když to můžou dělat senzory, nic složitého to není.
Mám v obou autech automatickou klimatizaci, nastavím teplotu a ať se auto stará samo. Proč bych měl točit knoflíky, když se ohřeje motor nebo se venku oteplí/ochladí? Nebudu přece já fungovat jako regulátor teploty.
Má v autě automatická světla, také výborná věc, senzor osvětlení je jednoduchý, proč bych se o to měl starat já? Je šero, jedu tunelem, světla se rozsvítí.
V jednom autě mám adaptivní tempomat, využívám při každé příležitosti, z auta vystupuji i po dlouhé cestě odpočatý. Určitě bude i v dalším autě.
A to hlavní - v jednom autě mám automatickou převodovku. Auto bez ní už si nekoupím, leda tak nějaký opravdu hardcore sporťák jako n-té auto, až se budu dost nudit. Kolikrát v autě řadím proto, že chci a užívám si to, a kolikrát pro to, že prostě musím? Dle mé statistiky, manuál je bohužel většinu času nutná/nudná otročina, málokdy si člověk s radostí podřadí do zatáčky, aby si jí pěkně pod plynem krouhnul na hranici adheze a plynem to na té hraně držel a i řídil. Popojíždění v zácpě s automatem se stává nesrovnatelně méně stresujícím, žádné prostocviky typu spojka-1-citlivě pouštět spojku a zároveň mačkat plyn-pustit plyn a spojka-2-pouštět spojku a mačkat plyn-pustit plyn a spojka a brzda-neutrál-pustit spojku, prostě přesunu nohu z brzdy na plyn a trochu přidám, a na konci zpět na brzdu. Takže se soustředím na provoz, a ne na kvrdlání s pákou, které za mě může dělat auto samo. A ano, mám navíc volnou jednu ruku, takže pokud se rozhodnu napít, má to na řízení minimální vliv, na rozdíl od manuálu. A ještě něco - to prosím neberte jako útok na vás, ale výsledek pozorování v okolí - většina řidičů, co automat odmítá, jsou často lemplové, kteří s manuálem ani pořádně neumějí, rozjet se z křižovatky jim trvá věčnost, zařadit s meziplynem by nedokázali, a co víc, vlastně nikdy ani auto s automatem neřídili. Myslím, že pro většinu řidičů by byl automat lepší volba, protože s manuálem to prostě umí mizerně, a ti ostatní by se alespoň stresovali méně.

Ajvn
5. srpna • 14:19

Pokud to někomu vyhovuje, jeho věc. Pokud byste se zeptal, proč nepoužívat senzor deště a senzor světla, proč nepoužívat tempomat, odpovím ZA SEBE ve všech třech případech stejně. "Mám plnou kontrolu." Mám díky tomu plnou variabilitu chování, kterou mi žádný z podobných asistenčních systémů nikdy nenabídne. A především ... usedám do vozu s vědomím, že o úspěšném dojetí do cíle rozhoduje moje plná angažovanost a soustředení. Čte-li to někdo, kdo ve voze preferuje pohodlí jdoucí až do pohodlnosti, asi se ošije. Pro mě je to ale naopak ten největší benefit. Muset se soustředit na řízení znamená být minimálně o krok napřed při řešení situací před těmi, kteří se nedostatečně soustředí.
Auto není totéž co např. televize. U té můžete znudeni usnout a tak namísto sledování (ne)záživného programu Vaše tělo preferuje aktivnější odpočinek. Oproti tomu je automobil nástroj, jehož nezodpovědné zacházení může nést i fatální následky. Mohu brát řízení jako zábavu, ale nikdy jako hru. Podle toho se musím k řízení stavět, mít ho pod kontrolou a vědět, proč dělám, co dělám a proč se vůz chová, tak jak se chová.
Ze včerejší jízdy v bouřkové siberii mám mj. jeden alarmující zážitek. Ve viditelnosti 30-40 metrů na rychlostní silnici vjel majitel černého Golfa, kterého ani troubení a problikávání jiných vozidel nepřimělo si zapnout byť jediné světlo na vozidle! Nevím, co za volantem v tu chvíli dělal, ale vím, že jedno nedělal. Nepřemýšlel!
Btw. manuál vs. automat a popojíždění v kolonách. V kolonách se nechá jezdit s relativně uspokojivou ne příliš zvýšenou spotřebou, oproti kombinovanému režimu. Ale prozradím Vám výsledek hádanky ... s automatem se na takové výsledky nikdy nedostanete. A to kouzlo se jmenuje "manuální práce se spojkou".

Ron.Jeremy
6. srpna • 10:29

BTW, manuální převodovka při popojíždění v koloně dost trpí, automatu je to vcelku fuk. Když jedu automatem, občas mě baví potrápit mistry fofrklacku plynulým popojížděním rychlostí, kterého dosáhnou jen s prokluzem spojky. ;-) Zatímco já lehce uvolním brzdu, oni za volantem dělají prostocviky jako opičáci na hrazdě. B-)

Ron.Jeremy
6. srpna • 10:22

Ale i auto s tempomatem umí jezdit bez něj, automatická světla nemusíte používat. Automaty umí řadit i ručně jako sekvence. Jet ale 700km bez tempomatu, měl bych nohu dřevěnou tak, že bych se na ní celý večer nepostavil. Je jasné, že na klikatých okreskách se moc nevyužije, ale dálnice, obchvaty a úseky s omezenou rychlostí, tam se to hodí moc.
A když mluvíte o totální kontrole, nevadí vám třeba synchrony? Řadit pěkně (povinně) s meziplynem, to je pánečku výzva pro mistra fofrklacku. ;-)

Jirka
3. srpna • 14:32

Ano automat je dobrá věc zvlášť do města.... ale řekl bych, že mnoho lidí si ho nepořizuje z důvodu zvýšení spotřeby cca o 1 až 2 litry na 100km. Krásným příkladem je Chrysler Voyager model od 2008 má jen automat, starší model měl i manuál pro diesel. Spotřeba po Praze se s automatek z 8 litrů přesunula na 10 až 11 ... no a to je proč nejsou automaty tak rozšířeny.

Ron.Jeremy
6. srpna • 10:13

To o vyšší spotřebě je dnes už převážně mýtus. Dříve vznikala ztráta prokluzem na HD měniči, dnes moderní automaty měnič po srovnání otáček přemostí spojkou a při zpomalování umí brzdit motorem. Právě jsem absolvoval skoro 3000 km s benzínovou 2.0 s automatem, průměrná spotřeba byla 5.8l/100km. Ve městě jsem jezdil za stejně, jako s manuálem. A to se nejednalo o žádnou top class převodovku (6-kvalt, nejspíš Aisin), např. ZF dělá lepší a chytřejší. Navíc, většina řidičů jsou s manuálem naprosté lopaty, automat oproti nim řadí lépe a včas, a tak jim nakonec může palivo i uspořit.

Tycoon
3. srpna • 15:09

Kromě vyšší spotřeby je tu ještě vyšší pořizovací cena a vyšší servisní náklady.

Jouza
3. srpna • 21:24

Neni automat jako automat ... tyhle prehistoricky hydromenice snad patrej do muzea a ne do aut. (i kdys nesporne vyhody ve spojeni s dízlem maji)

Revan_21
2. srpna • 14:56

No nwm... když jedu v autě s tempomatem tak ho zapínam většinou jen na dálnících nebo na čtyřproudu... Jinde se to nevyplati.
A horší nehorší... člověk je rád že si muže nechat odpočinout nohu...

Bobby Deerfield
2. srpna • 19:09

Tempomat se naprosto zásadně vyplatí na dlouhých úsecích s omezenou rychlostí a kde policie s oblibou měří. ;-)

jogurt
2. srpna • 16:57

Adaptivní tempomat se vyplatí vždy a všude. Kromě toho ten článek je snůška úplně pitomých blábolů i v případě obyčejného tempomatu.

Lukáš
3. srpna • 12:58

Adaptivní tempomat dost zásadně zvyšuje spotřebu neustálým dobržďováním, takže se nevyplatí nikdy.

Petr
3. srpna • 13:30

Dá se přepnout na normální?

jogurt
7. srpna • 22:20

Dá. Ale to o dobržďování je nesmysl. Tedy pokud ho umíte používat a nejedete s BMW.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Lukáš
8. srpna • 14:51

V Passatu se přepnout na normální nedá a umět ho používat je dost dacanskej komentář. Tam se dá nastavit akorát mód economy a největší možnej odstup což nepomáhá . Nicméně není moc fajn když to při jízdě ze sebemenšího kopečka furt stojí na brzdě jen aby se rychlost nezvýšila o 5km/hod nad nastavenou a dále jedinci vepředu jedoucí neustále mění rychlost jízdy protože 90% řidičů žádnej tempomat nepoužívá. Na manuál to zvládám korigovat sám plynem, ale automatika je moc histerická a nedovolí moc měnit rozestupy.

Petr
2. srpna • 19:04

ČLÁNEK HODNÝ BLESKU, redaktoři, začal jsem vás číst, protože ty hrůzy co byly na auto.cz jsem již nesnesl, ale takovýmto článkem ze sebe děláte Blesk, je to snůžka tupostí. Tedy až na jednou, reakční doba asi bude s tempomatem delší, ale na sekundu bych to neviděl (ale to zase plácám teď já), prostě noha z plynu je asi rychleji na brzdě, než noha z podlahy.
Nemám adaptivní tempomat, ale tempomat ovládaný na volantu +/-, a mohu vám říct, že na něj jezdním běžně po Pražských hlavních tazích, velmi dobře je odkrokován a velmi dobře se na děm dá zpomalovat i zrychlovat a to bez přehnatého dávkování plynu. Když vidím, jak na 70 nebo 80 jezdí velká část lidí nejčastěji tak mezi 55-95, tak kdybychom jeli všichni předepsanou rychlostí, tak se kapacita silnic výrazně zlepší.
Právě nejvíce jsem ocenil tempomat na dlouhých cestách, jezdil jsem i 1000 km na jeden zátah, jeden den tam a druhý zpátky. V autě s tompomatem je to násobně pohodlnější, neuvěřitelně ulevíte nohoum a celkové únavě. Rada v článku je jak ze skumavky, v praxi reálně neakceptovatelná a pochybuji, že časté přestávky by mně od bolesti nohou pomohly.

Marek Lutonský
3. srpna • 11:15 • CZECH NEWS CENTER

Článek podle mě nijak nepolemizuje s tím, že tempomat je velmi pohodlná až návyková funkce, která zpříjemní cestování. S čím tedy přesně nesouhlasíte?

Petr
3. srpna • 11:31

prosím, už se neztrapňujte, v diskusi máte spousty argumentů, svým rozmazáváním lejna jen ukazujete, že nemáte na to dělat tuto práci

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Marek Lutonský
3. srpna • 11:41 • CZECH NEWS CENTER

Mám podezření, že nevíte, jakou práci přesně dělám :-) Redaktor AutoRevue to není.Když čtu reakce v diskuzi, mám pocit, že článek nebyl pochopený správně. On přece nepopírá, že je tempomat hrozně pohodlný. Jen zmiňuje další okolnosti, které s ním mohou být spojené. Nejde navíc jen o subjektivní názor autora, ale o provedený výzkum. S ním můžeme nesouhlasit, ale aby to mělo váhu, hodil by se výzkum s jinými závěry, nebo jiné argumenty.Když místo toho nastoupí emotivní výpady proti autorovi, mohlo by se zdát, že argumenty došly :)

Petr
3. srpna • 12:19

ještě jednou se omlouvám za prudčí slova, zdůvodnění v jiném komentáři, ... ale je na úrovni vkaldatele či pisatele článku nedávat text, který dostatečně nevysvětluje daný pohled a svádí k špatnému pochopení, ten článek je prostě špatný, jsou v něm uvedena tvrzení, která nejsou pravdivá př.: Autoři studie doporučují zejména při delších cestách méně spoléhat na asistenční systémy a raději si dopřát častější přestávky. V úsecích s dopravním omezením by podle nich měl tempomat zůstat vypnutý vždy.
V diskus je dostatek argumentů.
Víte kvalitní výzkum by se měl vyvarovat obecných tvrzení a upozornit na rozdíl mezi laboratorními výsledky a praxí.
Co mysleli autoři přestávkami, jak dlouhé, jak často, je to realizovatelné vzhledem k době dojezdu. Vzhledme z únavě nohy bez tempomatu, lze nohu vůbec odpočinout nevrhovanými přestávkami, atd.
PS: to, že někdo něco nazve výzkumem pro mne není argument, kdo ten výzkum dělal, za jakých podmínek, kde, kdo byl oponentem

Doporučujeme

Články odjinud