Komentář: Tempomat z nás dělá horší řidiče, je to vědecky potvrzeno

Nejsem technofob. Rád se obklopuji nejnovější elektronikou, ohledně počítačů zřídkakdy potřebuji radu „známého, který tomu rozumí“ a nepatřím k těm novinářům, kteří v každém testovacím autě okamžitě po usednutí vypínají stop-start, stabilizaci i samočinný režim klimatizace. Já technice věřím. Ale nikdy nepoužívám v autě tempomat.

Zařízení udržující konstantní rychlost jízdy mi neumožňuje reagovat jemným modulováním rychlosti na aktuální situaci v dopravním proudu a svým nepatrným dílem tak přispívat k větší plynulosti provozu. Vždycky jsem také měl pocit, že při jízdě na tempomat nepozorovaně propadám letargii a při nejlepší vůli nevěnuji řízení tolik pozornosti jako bez něj.

Moje averze k tempomatu teď dostala vědecký základ. Univerzita z francouzského Štrasburku ve výzkumu pro společnost Vinci Autoroutes zjistila, že používání tempomatu vede ke poklesu pozornosti. Pokud náhle nastane nutnost brzdit, reakční doba řidiče jedoucího na tempomat je asi o sekundu delší. Jak upozorňuje německý Auto Bild, který o výsledcích studie informoval, při rychlosti 130 km/h urazí auto za sekundu čtyřicet metrů, které mohou v kritické situaci zatraceně chybět.

Tempomat z nás podle citovaného výzkumu dělá řidiče nejen méně pozorné, ale také línější. S tempomatem kašleme na korekce směru jízdy, při předjíždění v pruzích najíždíme příliš blízko k autu vpředu a zařazujeme se před něj příliš brzy. A jsme otupělejší.

Stejný efekt, byť v mírnější formě, je patrný rovněž u omezovačů rychlosti. Ty jsou v některých autech (mj. Mercedes, Citroen, Ford) k dispozici jako doplňková funkce tempomatu.

Autoři studie doporučují zejména při delších cestách méně spoléhat na asistenční systémy a raději si dopřát častější přestávky. V úsecích s dopravním omezením by podle nich měl tempomat zůstat vypnutý vždy.

Jasně, výzkumy všeho druhu je třeba brát s rezervou. Zvlášť když nevíme, s jakým cílem byly ve skutečnosti zadány. Ale můžu něco navrhnout?

Zkuste týden jezdit bez tempomatu.

Možná nepocítíte žádný posun k lepšímu a zase se k jeho používání vrátíte. Já však myslím, že to neuděláte. Podle mě zjistíte, že najednou máte mnohem podrobnější přehled o dění okolo sebe. Že pružněji a s větší empatií reagujete na chování ostatních řidičů. Že se náhle nevrháte do příliš malé mezery v levém pruhu jen proto, abyste nemuseli brzdit. Že lidem okolo sebe situaci usnadňujete, místo abyste je nutili přizpůsobit se vám. Zkrátka že se stáváte lepším řidičem.

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2005
Stav: 168 078 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků