Komentář: Tempomat z nás dělá horší řidiče, je to vědecky potvrzeno

Nejsem technofob. Rád se obklopuji nejnovější elektronikou, ohledně počítačů zřídkakdy potřebuji radu „známého, který tomu rozumí“ a nepatřím k těm novinářům, kteří v každém testovacím autě okamžitě po usednutí vypínají stop-start, stabilizaci i samočinný režim klimatizace. Já technice věřím. Ale nikdy nepoužívám v autě tempomat.

Zařízení udržující konstantní rychlost jízdy mi neumožňuje reagovat jemným modulováním rychlosti na aktuální situaci v dopravním proudu a svým nepatrným dílem tak přispívat k větší plynulosti provozu. Vždycky jsem také měl pocit, že při jízdě na tempomat nepozorovaně propadám letargii a při nejlepší vůli nevěnuji řízení tolik pozornosti jako bez něj.

Moje averze k tempomatu teď dostala vědecký základ. Univerzita z francouzského Štrasburku ve výzkumu pro společnost Vinci Autoroutes zjistila, že používání tempomatu vede ke poklesu pozornosti. Pokud náhle nastane nutnost brzdit, reakční doba řidiče jedoucího na tempomat je asi o sekundu delší. Jak upozorňuje německý Auto Bild, který o výsledcích studie informoval, při rychlosti 130 km/h urazí auto za sekundu čtyřicet metrů, které mohou v kritické situaci zatraceně chybět.

Tempomat z nás podle citovaného výzkumu dělá řidiče nejen méně pozorné, ale také línější. S tempomatem kašleme na korekce směru jízdy, při předjíždění v pruzích najíždíme příliš blízko k autu vpředu a zařazujeme se před něj příliš brzy. A jsme otupělejší.

Stejný efekt, byť v mírnější formě, je patrný rovněž u omezovačů rychlosti. Ty jsou v některých autech (mj. Mercedes, Citroen, Ford) k dispozici jako doplňková funkce tempomatu.

Autoři studie doporučují zejména při delších cestách méně spoléhat na asistenční systémy a raději si dopřát častější přestávky. V úsecích s dopravním omezením by podle nich měl tempomat zůstat vypnutý vždy.

Jasně, výzkumy všeho druhu je třeba brát s rezervou. Zvlášť když nevíme, s jakým cílem byly ve skutečnosti zadány. Ale můžu něco navrhnout?

Zkuste týden jezdit bez tempomatu.

Možná nepocítíte žádný posun k lepšímu a zase se k jeho používání vrátíte. Já však myslím, že to neuděláte. Podle mě zjistíte, že najednou máte mnohem podrobnější přehled o dění okolo sebe. Že pružněji a s větší empatií reagujete na chování ostatních řidičů. Že se náhle nevrháte do příliš malé mezery v levém pruhu jen proto, abyste nemuseli brzdit. Že lidem okolo sebe situaci usnadňujete, místo abyste je nutili přizpůsobit se vám. Zkrátka že se stáváte lepším řidičem.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků