Komentář: Tempomat z nás dělá horší řidiče, je to vědecky potvrzeno

Nejsem technofob. Rád se obklopuji nejnovější elektronikou, ohledně počítačů zřídkakdy potřebuji radu „známého, který tomu rozumí“ a nepatřím k těm novinářům, kteří v každém testovacím autě okamžitě po usednutí vypínají stop-start, stabilizaci i samočinný režim klimatizace. Já technice věřím. Ale nikdy nepoužívám v autě tempomat.

Zařízení udržující konstantní rychlost jízdy mi neumožňuje reagovat jemným modulováním rychlosti na aktuální situaci v dopravním proudu a svým nepatrným dílem tak přispívat k větší plynulosti provozu. Vždycky jsem také měl pocit, že při jízdě na tempomat nepozorovaně propadám letargii a při nejlepší vůli nevěnuji řízení tolik pozornosti jako bez něj.

Moje averze k tempomatu teď dostala vědecký základ. Univerzita z francouzského Štrasburku ve výzkumu pro společnost Vinci Autoroutes zjistila, že používání tempomatu vede ke poklesu pozornosti. Pokud náhle nastane nutnost brzdit, reakční doba řidiče jedoucího na tempomat je asi o sekundu delší. Jak upozorňuje německý Auto Bild, který o výsledcích studie informoval, při rychlosti 130 km/h urazí auto za sekundu čtyřicet metrů, které mohou v kritické situaci zatraceně chybět.

Tempomat z nás podle citovaného výzkumu dělá řidiče nejen méně pozorné, ale také línější. S tempomatem kašleme na korekce směru jízdy, při předjíždění v pruzích najíždíme příliš blízko k autu vpředu a zařazujeme se před něj příliš brzy. A jsme otupělejší.

Stejný efekt, byť v mírnější formě, je patrný rovněž u omezovačů rychlosti. Ty jsou v některých autech (mj. Mercedes, Citroen, Ford) k dispozici jako doplňková funkce tempomatu.

Autoři studie doporučují zejména při delších cestách méně spoléhat na asistenční systémy a raději si dopřát častější přestávky. V úsecích s dopravním omezením by podle nich měl tempomat zůstat vypnutý vždy.

Jasně, výzkumy všeho druhu je třeba brát s rezervou. Zvlášť když nevíme, s jakým cílem byly ve skutečnosti zadány. Ale můžu něco navrhnout?

Zkuste týden jezdit bez tempomatu.

Možná nepocítíte žádný posun k lepšímu a zase se k jeho používání vrátíte. Já však myslím, že to neuděláte. Podle mě zjistíte, že najednou máte mnohem podrobnější přehled o dění okolo sebe. Že pružněji a s větší empatií reagujete na chování ostatních řidičů. Že se náhle nevrháte do příliš malé mezery v levém pruhu jen proto, abyste nemuseli brzdit. Že lidem okolo sebe situaci usnadňujete, místo abyste je nutili přizpůsobit se vám. Zkrátka že se stáváte lepším řidičem.

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků