Komentář: Obětí nehod je nejméně za 40 let. Proč se o tom nepíše?

Počty těch, kteří nedorazí do cíle své cesty, jsou rok od roku nižší. Zejména zpravodajská média přesto pěstují ve svých čtenářích a divácích dojem, že situace na českých silnicích je stále bezútěšnější.

Za prvních devět měsíců letošního roku zemřelo na českých silnicích 436 lidí. To je vůbec nejméně od roku 1970. Že se vám to nezdá? Ani se vám nedivím.

Pokud člověk jezdí jen občas nebo po malém území a obrázek si dělá převážně ze sdělovacích prostředků, musí žít v domnění, že české silnice jsou arénou brutality a neurvalosti, v níž se každá jízda stává bojem o holý život.

Netvrdím, že na současném stavu není co zlepšovat. To ale není tématem mého zamyšlení. Dnes chci pouze upozornit na rozpor mezi mediálním obrazem našich silnic a realitou. 

Skutečnost je taková, že počty obětí dopravních nehod klesají už celé jedno desetiletí.

Od roku 2003, který se 1447 mrtvými představoval smutný vrchol křivky, jsme se dostali až na loňských 681. Pokles je prakticky lineární s jedinou výjimkou – rok po zavedení bodového systému, který měl slovy tehdejšího ministra Šimonovského „ochránit slušné řidiče před těmi neslušnými“ a dostat ze silnic nejhorší piráty, počet obětí nehod meziročně vzrostl.

Klepněte pro větší obrázek

To ale může být statistická nahodilost, stejně jako rychlejší pokles v roce zavedení bodového systému (ten platí od července 2006). Je očividné, že v delším horizontu klesají počty mrtvých stejně rychle po zavedení bodového systému jako před ním.

Pravdu nejspíše mají ti, kdo setrvalý pokles připisují zlepšující se aktivní i pasivní bezpečnosti aut. Tomuto vysvětlení nahrává i vývoj v 27 zemích EU. Přestože mezi nimi existují obrovské rozdíly ve stáří vozového parku, kvalitě silniční sítě, hustotě provozu i kultuře, v součtu to dává velmi podobné výsledky.

V letech 2001 až 2011 (novější údaje nejsou k dispozici) se počet obětí nehod v EU snížil z 53 342 na 30 300, tedy o 43 %, Česká republika vykazuje za stejné období zlepšení dokonce o 46 %.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Srovnání trendu v ČR a v EU za deset let

To je přece vynikající zpráva! Přesto většině velkých novin a zpravodajských webů nestojí za zmínku. A pokud přece, pak v podobě krátké noticky, která je za chvíli bez povšimnutí vytlačena aktuálnějším obsahem.

Srovnejte to s mediální hysterií okolo takzvaných pirátů silnic a s obsesivní potřebou zpravodajských webů detailně referovat o každé vážnější nehodě, do které byl nějak zapojen nejlépe mladý řidič v „luxusním BMW“ (Audi, Mercedesu, Škodě... někdy mám pocit, že pro editory černých kronik jsou všechna auta luxusní).

Zpráva o rekordně nízkém počtu mrtvých se nehodí do krámu nikomu. Nehodí se médiím, protože dobré zprávy jak známo neprodávají. Nehodí se policii, která při pozitivním trendu nemůže věrohodně žádat od politiků více zdrojů na svoji činnost. A už vůbec se nehodí politikům, kteří rádi zneužívají bezpečnost provozu jako záminku k utahování šroubů, zavádění dalších povinností pro řidiče a zakládání nových penězovodů.

Pokud vás tedy při sledování zpráv zase někdy přepadne pocit, že na českých silnicích to vypadá nějak takto, opakujte si nahlas: 

Statisticky vzato nebylo ježdění autem nikdy bezpečnější než dnes.

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 65 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků