Kombinovaná doprava loni posilovala

Model nákladní dopravy, kdy zboží většinu vzdálenosti urazí vlakem a na kamiony zbývá obvykle jen takzvaná první a poslední míle, je v Česku po průkopnických letech na vzestupu. A to navzdory všeobecnému útlumu v dopravě, který potvrzují ministerské statistiky.

Jeden z lídrů trhu kombinované dopravy, společnost Bohemiakombi, loni zaznamenal růst tržeb o čtvrtinu. Počet vypravených vlaků se zvýšil o třicet procent, stejně tak přepravní výkon. Firma to přisuzuje především nově zavedené lince z Ostravy do Verony. 

„Tím se nám podařilo zásadním způsobem obohatit nabídku našich přepravních služeb,“ uvedl šéf společnosti Vladimír Fišer.

Zároveň ale upozornil, že každá nová linka znamená skokový růst nákladů. Firma totiž nakupuje u železničních dopravců celé vlaky, tržby od silničních dopravců ale naskakují postupně. Přesto se Bohemiakombi za loňský rok udrží v zisku, kterého poprvé dosáhla v roce 2010.

Rostoucí zájem o přepravu návěsů vlakem připisuje Fišer třem faktorům. Na evropských dálnicích se stále rozšiřuje mýtné, rostou jeho sazby a současně stoupá cena nafty. Především ale v Německu a Rakousku platí omezení čtyřiceti tun nákladu na kamion, v případě kombinované dopravy je to ale o čtyři tuny více. „To je velký motivační faktor,“ dodal Fišer.

Zatímco Bohemiakombi se zabývá hlavně návěsy a vnitrokontinentální dopravou, hlavní konkurent Metrans cílí hlavně na kontejnery a námořní přístavy. Firma sice loňská čísla nezveřejnila, ale podle hamburské centrály se loni dařilo zvyšovat tržní podíl. „A to přesto, že český import a export přes námořní přístavy klesal,“ stojí v prohlášení.

Díky zájmu zákazníků přitom konkurence v kombinované dopravě houstne, z Brna do Německa jezdí třeba nizozemská European Rail Shuttle. Oproti minulým rokům se proto firmy zdráhají poskytovat podrobná čísla, neboť se přetahují o nejlukrativnější linky. Jedna z nich vede do Duisburgu na Rýnu.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků