Kolik stojí mrtvý z dopravní nehody?

Všechno lze vyčíslit: jeden mrtvý na silnici nás přijde na 18 a půl milionu korun. K této cifře došli odborníci ministerstva dopravy, Besipu a brněnského Centra dopravního výzkumu při sčítání všech nákladů za rok 2011.

Do této částky (přesně 18 572 290 Kč), kterou CDV nyní zveřejnilo, nebyly započteny jen bezprostřední škody na autech a vozovce. Ale také peníze, které by mrtvý „vyprodukoval“ po zbytek života ve prospěch společnosti ve svém dalším životě, daně, které by zaplatil a další položky.

Vyčíslování ztraceného lidského života je na první pohled cynické, nenahraditelné jsou ztráty citové či rodinné. Přesto statistiky zpracováváme a rádi využíváme a analyzujeme.

Jak uvádí Alena Daňková z CDV, finanční výdaje s sebou nesou i další účastníci dopravních nehod. Těžce raněný přišel naši společnost v roce 2011 na 4 783 202 korun, lehké zranění šlo jen lehce na půl milionu – 508 782 Kč. Nehoda, která se obešla bez zranění jen s hmotnými škodami, stála společnost v roce 2011 v průměru 226 676 Kč.

Do částek, které vyčíslují finanční náročnost nehod, se započítává například zdravotní péče, která je na jednu nehodu vyčíslena částkou 1 356 212 korun. Zásah hasičů vyjde v průměru na 71 410 korun, Policie ČR si „počítá“ velmi mírných 13 507 korun. Pojišťovny uhradí v jedné nehodě v průměru 352 337 Kč.

„Do statistik nejsou zahrnuty všechny případy, protože od roku 2009 platí ohlašovací povinnost u nehod se škodou na 100 000 korun, pokud nedojde ke zranění,“ říká Alena Daňková. „V takových případech odpadají náklady na policii a zásah dalších záchranářů.“

V roce 2011 zahynulo na českých silnicích 773 lidí (707 bezprostředně, 66 do 30 dnů po nehodě). Což dalo dohromady částku 14 miliard 356 milionů a 380 tisíc 170 korun.

Jako peníze, které jsme zaplatili v nákladech na záchranu, likvidaci havárie a také v penězích, které už nikdy nikdo nevydělá.

Téměř stejné peníze byly vyčísleny v případě nehod s těžkými zraněními. Ty vyšly v roce 2011 na 14,474 miliardy Kč. Celkově, i s lehkým i zraněními a nehodami bez zranění došlo Centrum dopravního výzkumu k částce 52 675 681 356 korun.

V roce 2012 byla bilance mrtvých účastníků silničních nehod o něco příznivější – 681. Bylo to nejméně od roku 1961. Pokud bychom použili stejné finanční vyčíslení jako pro rok 2011, ušetřili jsme my všichni 1,709 miliardy korun. Celkové společenské náklady na dopravní nehody v roce 2012 bude mít CDV později.

Foto: Profimedia.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků