Kolik emisí CO2 vypouštějí elektromobily? Klidně i 370 g/km

Kolik emisí CO2 vypouštějí elektromobily? Klidně i 370 g/km

Dokud státy nepřestanou vyrábět elektřinu z fosilních paliv, nebudou nikdy elektromobily ekologičtější.

Elektromobily možná mají svoje přednosti, klima ale rozhodně nespasí. Emise netoxického démonizovaného oxidu uhličitého (CO2), podle kterých jsou v mnoha státech auta daněna, mají totiž elektromobily v některých zemích mnohem vyšší, než je průměr osobních aut.

Ve velké míře záleží totiž na tom, z jakého zdroje pochází elektřina v síti. Nejvýraznější je rozdíl ve státech, kde se energie vyrábí převážně z uhelných a plynových elektráren. Státy využívající jaderné a vodní elektrárny jsou na tom o něco lépe.

Vůbec nejhorší ze sledovaných zemí je Indie, kde po započítání výroby, provozu a dalších faktorů „vypouští“ průměrný elektromobil 370 g/km CO2. Pokud jde pouze o provoz auta na elektřinu, vypustí v Indii elektromobil 273 g/km CO2, což je ekvivalent spotřeby 11,8 l/100 km.

Indii tedy rozhodně elektromobily nespasí, ani například Čínu. Ale jak jsou na tom další země? Data, která poskytly stránky shrinkthatfootprint.com, jsme sestavili do tabulky, takže si můžete udělat obrázek o tom, jak jsou vlastně elektromobily ekologické.

Průměrné emise elektromobilů a přepočet na spotřebu paliva
země celkové emise
g/km CO2
emise z provozu
g/km CO2
přepočet emisí
z provozu
na spotřebu l/100 km
Indie 370 273 11,8
Jižní Afrika 318 227 9,8
Austrálie 292 210 9,0
Indonésie 270 195 8,4
Čína 258 182 7,8
Turecko 204 136 5,9
Mexiko 203 136 5,9
USA 202 136 5,9
Velká Británie 189 124 5,3
Německo 179 116 5,0
Japonsko 175 114 4,9
Itálie 170 109 4,7
Rusko 155 96 4,1
Španělsko 146 89 3,9
Kanada 115 63 2,7
Francie 93 44 1,9
Brazílie 89 41 1,8
Švédsko 81 34 1,5
Island 70 25 1,1
Paraguay 70 25 1,1

Jak můžete vidět, některé evropské státy mají díky vysokému podílu čisté elektřiny ve své síti šanci vyrábět i provozovat elektromobily s „ekologickým ziskem“. Průměrné emise nových aut prodaných v Evropě v roce 2014 činily 123,4 g/km CO2, což je ekvivalent spotřeby benzínu 5,32 l/100 km. Nutno ještě zmínit, že pokud se uvádí emise a spotřeba aut se spalovacími motory, nejsou emise z výroby auta, paliva a jeho distribuce započítány.

A jak je to v ČR?

Různé zdroje se rozcházejí v tom, jaký podíl mají elektromobily na emisích CO2 v České republice. Nejčastěji se setkáváme s číslem 80 g/km CO2, ale hodně záleží na výkonu a velikosti auta. Podle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu se při výrobě 1 kWh elektrické energie v ČR vypustí 1170 g CO2. Takový elektromobil by musel mít spotřebu 6,8 kWh/100 km a toho snad nedosahují ani elektrokola...

Třeba Volkswagen e-Golf, který můžeme považovat za průměrné elektrické auto, má udávanou spotřebu 12,7 kWh na 100 km a tedy české emise 148,6 g/km CO2. Po přepočtu je to spotřeba benzínu 6,4 l/100 km. Tedy žádná velká sláva...

I náš srovnávací test elektromobilů ukázal ne moc pochvalné hodnoty. BMW i3 jezdilo za 13,1 kWh (6,6 l/100 km), e-Golf za 14,7 kWh (7,4 l/100 km) a Nissan Leaf za 16,4 kWh (8,3 l/100 km) na sto kilometrů elektrické jízdy. V Evropě se tak prodávají nová auta, která mají v průměru nižší emise než u nás prodávané a u nás provozované elektromobily. Provozovat tedy elektromobil v České republice pohledem „globálního oteplování“ smysl nemá.

Doporučujeme

Články odjinud