Kolik emisí CO2 vypouštějí elektromobily? Klidně i 370 g/km

Dokud státy nepřestanou vyrábět elektřinu z fosilních paliv, nebudou nikdy elektromobily ekologičtější.

Elektromobily možná mají svoje přednosti, klima ale rozhodně nespasí. Emise netoxického démonizovaného oxidu uhličitého (CO2), podle kterých jsou v mnoha státech auta daněna, mají totiž elektromobily v některých zemích mnohem vyšší, než je průměr osobních aut.

Ve velké míře záleží totiž na tom, z jakého zdroje pochází elektřina v síti. Nejvýraznější je rozdíl ve státech, kde se energie vyrábí převážně z uhelných a plynových elektráren. Státy využívající jaderné a vodní elektrárny jsou na tom o něco lépe.

Elektromobily | Názory

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

Vůbec nejhorší ze sledovaných zemí je Indie, kde po započítání výroby, provozu a dalších faktorů „vypouští“ průměrný elektromobil 370 g/km CO2. Pokud jde pouze o provoz auta na elektřinu, vypustí v Indii elektromobil 273 g/km CO2, což je ekvivalent spotřeby 11,8 l/100 km.

Indii tedy rozhodně elektromobily nespasí, ani například Čínu. Ale jak jsou na tom další země? Data, která poskytly stránky shrinkthatfootprint.com, jsme sestavili do tabulky, takže si můžete udělat obrázek o tom, jak jsou vlastně elektromobily ekologické.

Průměrné emise elektromobilů a přepočet na spotřebu paliva
země celkové emise
g/km CO2
emise z provozu
g/km CO2
přepočet emisí
z provozu
na spotřebu l/100 km
Indie 370 273 11,8
Jižní Afrika 318 227 9,8
Austrálie 292 210 9,0
Indonésie 270 195 8,4
Čína 258 182 7,8
Turecko 204 136 5,9
Mexiko 203 136 5,9
USA 202 136 5,9
Velká Británie 189 124 5,3
Německo 179 116 5,0
Japonsko 175 114 4,9
Itálie 170 109 4,7
Rusko 155 96 4,1
Španělsko 146 89 3,9
Kanada 115 63 2,7
Francie 93 44 1,9
Brazílie 89 41 1,8
Švédsko 81 34 1,5
Island 70 25 1,1
Paraguay 70 25 1,1

Jak můžete vidět, některé evropské státy mají díky vysokému podílu čisté elektřiny ve své síti šanci vyrábět i provozovat elektromobily s „ekologickým ziskem“. Průměrné emise nových aut prodaných v Evropě v roce 2014 činily 123,4 g/km CO2, což je ekvivalent spotřeby benzínu 5,32 l/100 km. Nutno ještě zmínit, že pokud se uvádí emise a spotřeba aut se spalovacími motory, nejsou emise z výroby auta, paliva a jeho distribuce započítány.

A jak je to v ČR?

Různé zdroje se rozcházejí v tom, jaký podíl mají elektromobily na emisích CO2 v České republice. Nejčastěji se setkáváme s číslem 80 g/km CO2, ale hodně záleží na výkonu a velikosti auta. Podle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu se při výrobě 1 kWh elektrické energie v ČR vypustí 1170 g CO2. Takový elektromobil by musel mít spotřebu 6,8 kWh/100 km a toho snad nedosahují ani elektrokola...

Zajímavosti | Elektromobily | Sportovní auta

Ostravští studenti postavili elektrický sporťák. Má 300 koní a 1800 Nm

Třeba Volkswagen e-Golf, který můžeme považovat za průměrné elektrické auto, má udávanou spotřebu 12,7 kWh na 100 km a tedy české emise 148,6 g/km CO2. Po přepočtu je to spotřeba benzínu 6,4 l/100 km. Tedy žádná velká sláva...

I náš srovnávací test elektromobilů ukázal ne moc pochvalné hodnoty. BMW i3 jezdilo za 13,1 kWh (6,6 l/100 km), e-Golf za 14,7 kWh (7,4 l/100 km) a Nissan Leaf za 16,4 kWh (8,3 l/100 km) na sto kilometrů elektrické jízdy. V Evropě se tak prodávají nová auta, která mají v průměru nižší emise než u nás prodávané a u nás provozované elektromobily. Provozovat tedy elektromobil v České republice pohledem „globálního oteplování“ smysl nemá.

Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2006
Stav: 127 452 km
Cena: 95 000 Kč
Volkswagen Golf 1.595
Rok výroby: 2005
Stav: 148 947 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.598
Rok výroby: 2014
Stav: 143 020 km
Cena: 250 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků