Kolem světa v extrémních podmínkách

Po celý rok cestují po pěti kontinentech, ve všech druzích povětrnostních podmínek a v jakémkoli terénu, s vozy ve fázi vývoje, aby zajistili jejich vynikající provozní vlastnosti před uvedením na trh. Tým 50 techniků a inženýrů z Technického centra SEAT uskutečňuje celou řadu testů v poušti, na sněhu a na ledu za extrémních teplot.

„Technik, který dělá takovou práci, musí mít rád auta, dělat vášnivě svou práci a být dostatečně flexibilní a schopný, aby se dokázal přizpůsobovat extrémním podmínkám,“ vysvětluje Jaume Camps, zodpovědný za speciální testy v Technickém centru SEAT. Testy jsou realizovány v průběhu dvou týdnů při teplotách od minus 40 stupňů Celsia až po plus 45 stupňů Celsia.

V létě tráví tři týdny v pouštní oblasti jižního Španělska, kde probíhá tzv. letní test. Technici zde ujedou s každým modelem vozu více než 20 000 kilometrů. „Opravdu si myslím, že si lidé obecně nedokážou představit množství testů, které musí vozy absolvovat před tím, než je svěříme do jejich rukou,“ dodává Camps.

Ve skutečnosti mají všechny tyto testy pro zákazníky praktické přínosy. Příkladem je test v prašném prostředí. Testovaný vůz jede po dobu přibližně dvou hodin v hustém prachu rozviřovaném vpředu jedoucím vozidlem, aby se určil správný okamžik pro výměnu vzduchového filtru motoru. Ve stejném prostředí jsou testována těsnění, která musí i v extrémních podmínkách zabránit vnikání prachu do prostoru pro cestující a do jakýchkoli komponentů vozidla.

Další testovací jízdy jsou podnikány na více než 3000 kilometrech šotolinových cest, aby bylo možné analyzovat vliv šotoliny na celou spodní část vozidla, podběhy kol a zadní vnější část nárazníku. V tomto případě „je cílem zajistit odolnost všech dílů po celou dobu životnosti vozidla,“ říká Camps. V testu klapání používají inženýři velmi citlivý lidský sluch, někdy s podporou endoskopu, aby prověřili, že nepravidelný povrch vozu tvořený více než 3000 díly neprodukuje žádné nepříjemné zvuky pro cestující. V tomto konkrétním testu mohou teploty uvnitř vozu dosahovat až 60 stupňů Celsia.

Kromě letního testu je po celém světě uskutečňována celá řada dalších testů podle specifických požadavků. Příslušní technici a inženýři musí tedy trávit mnoho týdnů mimo svůj domov. Camps, který vykonává svou práci s vášní, v tom nevidí žádnou nevýhodu. „V rámci své práce cestuji po čtyřech kontinentech, do tak velmi odlišných zemí a oblastí, jako jsou Argentina, Brazílie, USA, Rusko, Jižní Afrika, sever Afriky, Čína a mnoho evropských zemí.“ Tento inženýr, pokrytý prachem ve čtyřicetistupňovém horku, si neustále připomíná, co mu jeho šéf kdysi řekl: „Jaume, máš nejlepší práci na světě: řídíš auta a cestuješ. To je sen každého dítěte.“

Seat Leon 1.595
Rok výroby: 2006
Stav: 170 774 km
Cena: 74 000 Kč
Seat Leon 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 130 519 km
Cena: 265 000 Kč
Seat Exeo 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 104 458 km
Cena: 158 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků