Kolem světa v extrémních podmínkách

Po celý rok cestují po pěti kontinentech, ve všech druzích povětrnostních podmínek a v jakémkoli terénu, s vozy ve fázi vývoje, aby zajistili jejich vynikající provozní vlastnosti před uvedením na trh. Tým 50 techniků a inženýrů z Technického centra SEAT uskutečňuje celou řadu testů v poušti, na sněhu a na ledu za extrémních teplot.

„Technik, který dělá takovou práci, musí mít rád auta, dělat vášnivě svou práci a být dostatečně flexibilní a schopný, aby se dokázal přizpůsobovat extrémním podmínkám,“ vysvětluje Jaume Camps, zodpovědný za speciální testy v Technickém centru SEAT. Testy jsou realizovány v průběhu dvou týdnů při teplotách od minus 40 stupňů Celsia až po plus 45 stupňů Celsia.

V létě tráví tři týdny v pouštní oblasti jižního Španělska, kde probíhá tzv. letní test. Technici zde ujedou s každým modelem vozu více než 20 000 kilometrů. „Opravdu si myslím, že si lidé obecně nedokážou představit množství testů, které musí vozy absolvovat před tím, než je svěříme do jejich rukou,“ dodává Camps.

Ve skutečnosti mají všechny tyto testy pro zákazníky praktické přínosy. Příkladem je test v prašném prostředí. Testovaný vůz jede po dobu přibližně dvou hodin v hustém prachu rozviřovaném vpředu jedoucím vozidlem, aby se určil správný okamžik pro výměnu vzduchového filtru motoru. Ve stejném prostředí jsou testována těsnění, která musí i v extrémních podmínkách zabránit vnikání prachu do prostoru pro cestující a do jakýchkoli komponentů vozidla.

Další testovací jízdy jsou podnikány na více než 3000 kilometrech šotolinových cest, aby bylo možné analyzovat vliv šotoliny na celou spodní část vozidla, podběhy kol a zadní vnější část nárazníku. V tomto případě „je cílem zajistit odolnost všech dílů po celou dobu životnosti vozidla,“ říká Camps. V testu klapání používají inženýři velmi citlivý lidský sluch, někdy s podporou endoskopu, aby prověřili, že nepravidelný povrch vozu tvořený více než 3000 díly neprodukuje žádné nepříjemné zvuky pro cestující. V tomto konkrétním testu mohou teploty uvnitř vozu dosahovat až 60 stupňů Celsia.

Kromě letního testu je po celém světě uskutečňována celá řada dalších testů podle specifických požadavků. Příslušní technici a inženýři musí tedy trávit mnoho týdnů mimo svůj domov. Camps, který vykonává svou práci s vášní, v tom nevidí žádnou nevýhodu. „V rámci své práce cestuji po čtyřech kontinentech, do tak velmi odlišných zemí a oblastí, jako jsou Argentina, Brazílie, USA, Rusko, Jižní Afrika, sever Afriky, Čína a mnoho evropských zemí.“ Tento inženýr, pokrytý prachem ve čtyřicetistupňovém horku, si neustále připomíná, co mu jeho šéf kdysi řekl: „Jaume, máš nejlepší práci na světě: řídíš auta a cestuješ. To je sen každého dítěte.“

Seat Leon 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 130 519 km
Cena: 250 000 Kč
Seat Exeo 1.998
Rok výroby: 2013
Stav: 140 560 km
Cena: 165 000 Kč
Seat Ibiza 1.39
Rok výroby: 2009
Stav: 141 719 km
Cena: 105 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 57 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků