Kolem světa v extrémních podmínkách

Po celý rok cestují po pěti kontinentech, ve všech druzích povětrnostních podmínek a v jakémkoli terénu, s vozy ve fázi vývoje, aby zajistili jejich vynikající provozní vlastnosti před uvedením na trh. Tým 50 techniků a inženýrů z Technického centra SEAT uskutečňuje celou řadu testů v poušti, na sněhu a na ledu za extrémních teplot.

„Technik, který dělá takovou práci, musí mít rád auta, dělat vášnivě svou práci a být dostatečně flexibilní a schopný, aby se dokázal přizpůsobovat extrémním podmínkám,“ vysvětluje Jaume Camps, zodpovědný za speciální testy v Technickém centru SEAT. Testy jsou realizovány v průběhu dvou týdnů při teplotách od minus 40 stupňů Celsia až po plus 45 stupňů Celsia.

V létě tráví tři týdny v pouštní oblasti jižního Španělska, kde probíhá tzv. letní test. Technici zde ujedou s každým modelem vozu více než 20 000 kilometrů. „Opravdu si myslím, že si lidé obecně nedokážou představit množství testů, které musí vozy absolvovat před tím, než je svěříme do jejich rukou,“ dodává Camps.

Ve skutečnosti mají všechny tyto testy pro zákazníky praktické přínosy. Příkladem je test v prašném prostředí. Testovaný vůz jede po dobu přibližně dvou hodin v hustém prachu rozviřovaném vpředu jedoucím vozidlem, aby se určil správný okamžik pro výměnu vzduchového filtru motoru. Ve stejném prostředí jsou testována těsnění, která musí i v extrémních podmínkách zabránit vnikání prachu do prostoru pro cestující a do jakýchkoli komponentů vozidla.

Další testovací jízdy jsou podnikány na více než 3000 kilometrech šotolinových cest, aby bylo možné analyzovat vliv šotoliny na celou spodní část vozidla, podběhy kol a zadní vnější část nárazníku. V tomto případě „je cílem zajistit odolnost všech dílů po celou dobu životnosti vozidla,“ říká Camps. V testu klapání používají inženýři velmi citlivý lidský sluch, někdy s podporou endoskopu, aby prověřili, že nepravidelný povrch vozu tvořený více než 3000 díly neprodukuje žádné nepříjemné zvuky pro cestující. V tomto konkrétním testu mohou teploty uvnitř vozu dosahovat až 60 stupňů Celsia.

Kromě letního testu je po celém světě uskutečňována celá řada dalších testů podle specifických požadavků. Příslušní technici a inženýři musí tedy trávit mnoho týdnů mimo svůj domov. Camps, který vykonává svou práci s vášní, v tom nevidí žádnou nevýhodu. „V rámci své práce cestuji po čtyřech kontinentech, do tak velmi odlišných zemí a oblastí, jako jsou Argentina, Brazílie, USA, Rusko, Jižní Afrika, sever Afriky, Čína a mnoho evropských zemí.“ Tento inženýr, pokrytý prachem ve čtyřicetistupňovém horku, si neustále připomíná, co mu jeho šéf kdysi řekl: „Jaume, máš nejlepší práci na světě: řídíš auta a cestuješ. To je sen každého dítěte.“

Seat Leon 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 130 519 km
Cena: 258 000 Kč
Seat Exeo 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 104 458 km
Cena: 150 000 Kč
Seat Exeo 1.998
Rok výroby: 2013
Stav: 140 560 km
Cena: 175 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 3 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků