Kola z plastu od BASF Technickou inovací roku 2011

Chemická společnost BASF před několika měsíci na frankfurtské automobilové přehlídce představila na modelu Smart Forvision mimo jiné i první celoplastová kola vhodná pro sériovou výrobu. Nyní tento unikát sklízí úspěchy i v Česku – porota Klubu motoristických novinářů ČR tento originál ocenila druhým místem v anketě „Technická inovace roku 2011“.

BASF nepřišla s plastovými koly samoúčelně. Chemická společnost vsadila pro budoucnost na ekologicky šetrné výrobky a trvale udržitelný rozvoj a kola z plastu jsou jedním z mnoha dokladů jejího trendu. Celoplastová kola tu již byla, známe je například ze závodních aut, jejich výrobní náklady ale vysoce převyšovaly cenové možnosti průměrného zákazníka.

Plastová kola BASF mají identické technické vlastnosti jako kola z kovu. Navíc ale disponují řadou předností. Jednak přinášejí výraznou hmotností úsporu – kolo z plastu je o 3 kg lehčí než to klasické, u osobního vozu tak hmotnostní úspora dosahuje 12 kg. Snižuje se spotřeba paliva. Platí, že úspora na váze o každých 100 kg představuje pokles spotřeby o 0,4 l na 100 km. Nelze zanedbat, že výroba plastových dílů obecně je energeticky šetrnější oproti dílům kovovým (např. nižší teplota tavení), plasty jsou také v principu recyklovatelné.

Nižší hmotnost ale neznamená jen nižší spotřebu paliva. Čím menší váha částí auta, tím více se elektromobilita stává skutečnou alternativou dopravy, a to nejen v městském provozu. Problémem rozvoje elektromobilů je jejich omezený dojezd, který je spojen s objektivními limity výkonu baterií. Cesta k jejich rozvoji proto vede také skrze snižování hmotnosti vozu.

„Cena je velkým úspěchem. Celoplastová kola jsou ale jen střípkem v mozaice, kterou se snažíme skládat. Výsledkem by měl být výkonný a ekologicky šetrný automobil hodný 21. století, ke kterému má BASF jako přední světová chemická společnost mnoha co říci. Model vozu Smart Forvision, jehož jsme spolutvůrcem, přichází s celou řadou novinek, jež by měly být v budoucnu inspirativní i pro jiné automobilky,“ uvedl k rozhodnutí poroty Jiří Kubík, z E-KTE/AC Engineering Plastics Europe v BASF.
 

Zdroj: BASF

Smart Fortwo 0.999
Rok výroby: 2010
Stav: 37 295 km
Cena: 94 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků