Koenigsegg Regera: přes 1800 koní a k tomu žádná převodovka

Švédský malosériový výrobce supersportů Koenigsegg sice v Ženevě ukázal modernziovaný model Agera RS s výkonem 1161 koní, ale mnohem zajímavější je úplně nový model Koenigsegg Regera, který naprosto převrací naruby dosavadní chápání pojmu „supersport“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohon Koenigseggu Regera je naprosto revoluční. O přenos síly z přeplňovaného osmiválce na zadní kola se totiž nestará konvenční převodovka, ale komplikovaný systém elektromotorů vlastní konstrukce

Koenigsegg Regera je mix luxusního GT a supersportu. V nabídce švédského výrobce má doplňovat ostré a trochu spartánské modely. Je to spíše Bugatti Veyron než okruhová hračka, ale i přes velmi složitý hybridní pohon je Regera poměrně lehké auto. Nový Koenigsegg má také aktivní aerodynamiku a třeba jen elektronicky ovládané zadní křídlo může generovat přítlak až 450 kg v rychlosti 250 km/h.

Zajímavosti | Video | Sportovní auta | Užitková auta | Volvo

Volvo FH vs. Koenigsegg na závodním okruhu. Tahač nevyhrál...

Jak se Koenigseggu povedlo dosáhnout tak nízké hmotnosti? Tohle auto má sice spalovací motor, konkrétně přeplňovaný osmiválec 5,0 l, ale nemá žádnou konvenční převodovku. O přenos síly na kola se starají výhradně tři elektromotory a v případě potřeby se motor spojí s koly napevno stálým převodem. Koenigsegg tento systém nazývá KDD, tedy Koenigsegg Direct Drive, a je schopen generovat maximální točivý moment 2100 Nm.

Díky tomuto řešení se prý podařilo snížit ztráty v pohonném mechanismu až o 50 % a také hmotnost a rozměry, protože převodovka, která přenese na zadní kola více než 1800 koní výkonu, musí něco vážit a mít určitou velikost. Celý systém KDD přidává proti konvenčnímu řešení s převodovkou, které by ale nemohlo mít takové výkonové parametry, jen 88 kg. Celé auto tak ukáže na váze pouze 1420 kg.

Každé zadní kolo má svůj elektromotor a třetí elektromotor je umístěn na klikové hřídeli motoru. Systém také sbírá zbytkovou nebo rekuperovanou energii a ukládá ji do 9,27kWh akumulátorů. Ty se mohou nabíjet i ze zásuvky a Koenigsegg umí jet jen na baterky rychlostí do 30 km/h.

Sportovní auta | Autosalony | Ženeva 2015

Příběh Bugatti Veyron definitivně končí. Výrobu uzavírá La Finale  

Samotný spalovací motor má výkon 1102 koní, elektromotory pak přidávají dalších 706 koní. Koenigsegg uvádí celkový výkon 1808 koní, což je vskutku šílené číslo vzhledem k hmotnosti auta. Poměr vychází na 1273 koní na tunu, takže abychom to postavili do srovnání třeba s Bugatti Veyron, musel by mít výkon zhruba 2400 koní.

Asi bychom si měli říci nějaká čísla. Akcelerace z 0 na 100 km/h se odehraje za 2,8 sekundy, ale teď pozor. Něčeho se přidržte. Držíte se? Pružné zrychlení ze 150 na 250 km/h trvá jen 3,2 sekundy. Maximální rychlost leží někde daleko za 400 km/h, ale Koenigsegg přesnou hodnotu ještě neuvádí. Víme jen, že z 0 na 400 km/h tohle auto zrychlí za pouhých dvacet sekund.

Nevíme, jak vám, ale nám se zdá, že s těmito parametry a technikou pohonu najednou LaFerrari, McLaren P1 a Porsche 918 Spyder zastaraly o několik generací a vypadají stejně pokrokově a lákavě jako ojetý Peugeot 301. Cena Koenigseggu Regera začíná na zhruba 45 milionech korun bez daně, ale během následujících pěti let vznikne jen 80 kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Peugeot 407 1.997
Rok výroby: 2005
Stav: 329 556 km
Cena: 39 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 135 442 km
Cena: 145 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 149 371 km
Cena: 119 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků