Koenigsegg AgeraR: 1 115 PS, rakev na střeše

Švédský malovýrobce na svém ženevském stánku vystavuje bizarní kombinaci supersportu Agera R a střešního boxu Thule…

Koenigsegg se do Ženevy po roce vrátil s modelem Agera, tentokrát však v jeho sériovém provedení. Ještě více zájmu však probouzí špičkové provedení Koenigsegg Agera R, které budí respekt svými parametry i agresivními liniemi, a to i přesto, že stále vychází z konstrukce CC dobrých 15 let staré. Stále je to však ryzí Koenigsegg a stále zůstává ve formě. Agera R disponuje černobílým lakováním, které pojmenoval zadavatel této stavby jako Speed Racer, a pod karoserií z uhlíkových kompozitů se skrývá špičková technika.

Základní skořepina váží pouhých 70 kg, což přispívá k relativně velmi nízké pohotovostní hmotnosti celého vozu Agera R ve výši jen 1 330 kg. A tato hodnota má zmíněnému stroji dle tvrzení výrobce zajistit pomyslný titul „nejlehčí silniční supersport současnosti“. A tato skutečnost obzvláště vyniká v konfrontaci s použitou pohonnou jednotkou a jejími vlastnostmi. Řeč je o pětilitrovém osmiválci s dvojitým přeplňováním, výkonem 1 115 koní (820 kW) a točivým momentem 1 200 Nm. Tyto hodnoty jsou dosahovány při provozu na etanolové palivo E85, pokud natankujete běžný natural 95, výkon klesne na 940 koní (691 kW) a točivý moment se smrskne na „pouhých“ 1 100 Nm.  

 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kombinace supersportu a střešního boxu? Proč ne...

Za pozornost stojí, že celý motor je dílem konstruktérů Koenigsegg a včetně spojky, setrvačníku, výfuku a soustavy mazání se suchou klikovou skříní váží jen 197 kg. Pokud jde o spotřebu paliva, Agera R je relativně hospodárným strojem, jenž se prý v průměru spokojí se 14,7 l/100 km. Na motor navazuje nově vyvinutá sedmistupňová převodovka, která údajně vůbec poprvé kombinuje dvouspojkové ovládání a jediný vstupní hřídel, což má zajistit extrémně krátké časy pro změny převodů. Nový je též elektronicky řízený diferenciál E-Diff.

Koenigsegg Agera R teoreticky dosáhne rychlosti až 440 km/h, ale všechny stroje řady Agera budou vybaveny omezovačem na 375 km/h, přičemž pouze pro určité situace Koenigsegg nabízí jeho krátkodobé odblokování. Interiér tohoto klenotu je zdoben kombinací doplňků z hliníku, uhlíkových kompozitů, Alcantary a prvotřídní kůže. Posádka se může těšit na vestavěnou navigaci, výkonnou audiosoustavu i konektivitu přes rozhraní Bluetooth. Zavazadlový prostor vozů Agera pojme 120 litrů předmětů, ale pokud vám to není dost a chcete se v městském provozu proplétat spolu s Octaviemi a dalšími vozy obchodních cestujících s „rakvemi“ na střeše, připravila pro vás variantu specializovaná společnost Thule. Na střechu stroje Koenigsegg Agera R lze připevnit speciální úložný box, s nímž lze údajně bezpečně cestovat rychlostmi až 300 km/h. Ceny vozu Koenigsegg Agera R ani speciální „rakve“ Thule zatím zveřejněny nebyly.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 65 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 8 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků