Koenigsegg Agera One:1 slibuje parametry jako z jiného vesmíru

Co byste řekli na jeden megawatt výkonu? Podobně ohromující jsou ale všechna ostatní čísla, která s novým skandinávským hypersportem souvisí.
Seznam kapitol
  1. Koenigsegg Agera One:1
  2. Koenigsegg Agera One:1 Fotogalerie

Christian von Koenigsegg slaví v Ženevě dvacetiny svojí nejoblíbenější hračky nejstylovějším myslitelným způsobem: extrémní verzí už tak extrémního hypersportu Koenigsegg Agera.

Poněkud matoucí označení Agera One:1 odkazuje na skutečnost, že nejnovější kreace skandinávského byznysmena má poměr výkonu k hmotnosti 1:1, tedy jeden kilogram hmotnosti na jednu koňskou sílu. A jak je to s tím megawattem? Dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 5,0 l vyvine v 8250 ot./min. výkon 1360 koňských sil, tedy rovných 1000 kW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Podobně zběsilá je hodnota nejvyššího točivého momentu – 1371 Nm. Mezi třemi a osmi tisíci otáček navíc nepoklesne pod tisíc newtonmetrů. Sílu motoru přenáší na zadní kola sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Chcete další neuvěřitelné číslo? Dobrá. Koenigsegg slibuje příčné zrychlení až 2 g – na pneumatikách homologovaných pro silniční provoz!  Vnitřnosti řidiče Agery One:1 si v břišní dutině opravdu neodpočinou...

Nejvyšší rychlost by teoreticky měla přesáhnout 440 km/h, ale sám Koenigsegg uvádí, že při vývoji nebyla prioritou. Agera One:1 bude hledat pole působnosti na závodních okruzích, čemuž odpovídá i přítlak 610 kg v rychlosti 260 km/h. Při 440 km/h je to dokonce 830 kg. Aerodynamice napomáhají aktivní klapky na přední části vozu, stejně jako hyrdaulicky ovládané zadní křídlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K mimořádným jízdním výkonům přispívá vedle silného motoru i propracovaná aerodynamika

Pokud jde o hmotnost, je třeba brát název auta poněkud s rezervou. Výrobce sice uvádí 1360 kg, ale s palivovou nádrží doplněnou na 50 % kapacity. Ve skutečnosti se tak pohotovostní hmotnost bez řidiče bude blížit hranici čtrnácti set kilo. Což je pořád muší váha. Rozdělení mezi nápravy je 44:56.

Jisté je, že stlačovat hmotnost na minimum i některá méně obvyklá technická řešení, jako je odlehčený karbonový podvozek, skříň turbodmychadla vyrobená patentovaným postupem na 3D tiskárně nebo titanový výfuk, který přišel na svět stejným způsobem.

Od Koeingsegga je v podstatě laskavé, že se do Ženevy vůbec obtěžoval. Celá plánovaná série Agery One:1 je totiž rozebraná předem. Cenu firma vůbec nezveřejnila, ale nepochybně bude z kategorie „Musíte-li se ptát, kolik stojí, nemůžete si ho dovolit“.

Následující kapitola
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 13 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků