Koenigsegg Agera One:1 slibuje parametry jako z jiného vesmíru

Co byste řekli na jeden megawatt výkonu? Podobně ohromující jsou ale všechna ostatní čísla, která s novým skandinávským hypersportem souvisí.
Seznam kapitol
  1. Koenigsegg Agera One:1
  2. Koenigsegg Agera One:1 Fotogalerie

Christian von Koenigsegg slaví v Ženevě dvacetiny svojí nejoblíbenější hračky nejstylovějším myslitelným způsobem: extrémní verzí už tak extrémního hypersportu Koenigsegg Agera.

Poněkud matoucí označení Agera One:1 odkazuje na skutečnost, že nejnovější kreace skandinávského byznysmena má poměr výkonu k hmotnosti 1:1, tedy jeden kilogram hmotnosti na jednu koňskou sílu. A jak je to s tím megawattem? Dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 5,0 l vyvine v 8250 ot./min. výkon 1360 koňských sil, tedy rovných 1000 kW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Podobně zběsilá je hodnota nejvyššího točivého momentu – 1371 Nm. Mezi třemi a osmi tisíci otáček navíc nepoklesne pod tisíc newtonmetrů. Sílu motoru přenáší na zadní kola sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Chcete další neuvěřitelné číslo? Dobrá. Koenigsegg slibuje příčné zrychlení až 2 g – na pneumatikách homologovaných pro silniční provoz!  Vnitřnosti řidiče Agery One:1 si v břišní dutině opravdu neodpočinou...

Nejvyšší rychlost by teoreticky měla přesáhnout 440 km/h, ale sám Koenigsegg uvádí, že při vývoji nebyla prioritou. Agera One:1 bude hledat pole působnosti na závodních okruzích, čemuž odpovídá i přítlak 610 kg v rychlosti 260 km/h. Při 440 km/h je to dokonce 830 kg. Aerodynamice napomáhají aktivní klapky na přední části vozu, stejně jako hyrdaulicky ovládané zadní křídlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K mimořádným jízdním výkonům přispívá vedle silného motoru i propracovaná aerodynamika

Pokud jde o hmotnost, je třeba brát název auta poněkud s rezervou. Výrobce sice uvádí 1360 kg, ale s palivovou nádrží doplněnou na 50 % kapacity. Ve skutečnosti se tak pohotovostní hmotnost bez řidiče bude blížit hranici čtrnácti set kilo. Což je pořád muší váha. Rozdělení mezi nápravy je 44:56.

Jisté je, že stlačovat hmotnost na minimum i některá méně obvyklá technická řešení, jako je odlehčený karbonový podvozek, skříň turbodmychadla vyrobená patentovaným postupem na 3D tiskárně nebo titanový výfuk, který přišel na svět stejným způsobem.

Od Koeingsegga je v podstatě laskavé, že se do Ženevy vůbec obtěžoval. Celá plánovaná série Agery One:1 je totiž rozebraná předem. Cenu firma vůbec nezveřejnila, ale nepochybně bude z kategorie „Musíte-li se ptát, kolik stojí, nemůžete si ho dovolit“.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Koenigsegg Agera One:1
  2. Koenigsegg Agera One:1 Fotogalerie
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 15 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků