Koenigsegg Agera: devět set švédských kobyl

V Ženevě oslaví premiéru i nový, velmi svižný seveřan v podobě Koenigseggu Agera. Na pohled ohromí svým výkonem 910 koní. (+ video)

Doplněno 3.3. v 04:45 o oficiální video Koenigseggu.

Ačkoli má jít o „kompletně nový model“, jeho zběžné srovnání s dosavadním typem CCX vykazuje řadu podobných rysů, takže kdo ví, jaká je skutečnost. Prakticky indentická je totiž i pohonná jednotka, jedná se tedy o vidlicový osmiválec s objemem 4,7 l a přeplňováním dvojicí turbodmychadel, který se může pochlubit nejvyšším výkonem až 910 koní (669 kW) při 6 850 ot./min. a špičkou točivého momentu na hodnotě 1 100 Nm při 5 100 ot./min. Alespoň 1 000 Nm je přitom dostupných v rozmezí od 2 680 do 6 100 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Také díky pohotovostní hmotnosti 1 290 kg novinka zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,1 s a hranice 200 km/h padne po rozjetí již za 8,9 s, nejvyšší rychlost prý leží někde u 400 km/h. Brzdový systém disponuje keramickými kotouči s vnitřním a příčným chlazením o rozměrech 392 x 36 m vpředu a 380 x 34 mm vzadu. Stejně jako CCX, i Agera disponuje snímatelnou pevnou střechou, kterou lze převážet na zvláštním místě pod kapotou. Podovzek se stavitelným pérováním je stále vyráběn z kompozitů vyztužených hliníkovými strukturami, povrchové díly jsou vyrobeny z kombinace uhlíkových kompozitů a kevlaru. Zcela nové je však pojetí interiéru s lehkou stavbou palubní desky a středové konzole, kontrolní přístroje a ovladače jsou podsvětleny „neviditelnými nanotrubicemi“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ceny Koenigseggu Agera jsou zatím tajemstvím, ale v dané kategorii aut a jejich zákazníků zřejmě nehrají výraznější roli. Jisté je, že Koenigsegg plánuje vyrábět 16 až 20 vozů ročně, přičemž objednávky začne přijímat právě v Ženevě. A tam se zřejmě teprve dozvíme, jestli je Agera jen vylepšenou verzí řady CCX, nebo opravdu zcela novým strojem (vyrábět se však má souběžně se stávajícími modely CCX a CCXR). Připomeňme, že Koenigsegg vyrábí své supersportovní vozy již 15 let a úzce spolupracuje třeba s firmou Michelin, které pomáhá zkoušet pneumatiky určené pro ta nejvýkonnější silniční vozidla. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Koenigsegg Agera
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků