Klasické petrolejářské firmy míří na jiný cíl než hypermarkety

Jedná se o rozdílný byznys. Tak by se dalo nazvat odlišné postavení na trhu s pohonnými hmotami, kde se o zákazníky přetahují zavedené nadnárodní petrolejářské společnosti s moderně vybavenými čerpacími stanicemi a mnohem subtilnější flotila pump, která patří obchodním řetězcům Globus, Tesco, Makro nebo Albert. Právě tyto společnosti získávají v době, kdy ceny paliv lámou rekordy, větší přízeň zákazníků.

Podíl prodaných pohonných látek u hypermarketů stoupal v souvislosti s tím, jak se u jejich pump v posledních týdnech tvořily fronty, protože Natural 95 se tam dal pořídit i tři koruny levněji než u klasických čerpadel. „Díky růstu cen se nám výtoče každý měsíc mírně zvyšují. Kromě běžných paliv si u nás zákazníci zvykli tankovat také prémiové produkty řady Ultra,“ řekl AutoRevue.cz ředitel marketingu firemního rozvoje společnosti Globus ČR Boris Malý.

Nízké ceny dělají nízké marže a náklady

Hlavní aktivitou hypermarketů je prodej zboží ve velkých halách a provoz benzinových čerpadel pro ně nejspíš jen zůstane výhodným marketingovým doplňkem. „Jejich ceny se odvíjejí od toho, že pracují s velice nízkými maržemi, vesměs provozují bezobslužné pumpy a obvykle nemívají bohatý výběr paliv. Tím jim klesají náklady a mohou prodávat levněji,“ sdělil AutoRevue.cz Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Naproti tomu profesionální petrolejářské sítě musí na konkrétních pumpách vydělávat, a proto musí motoristům nabízet daleko širší škálu služeb jako jsou myčky, občerstvení, nabídku různého zboží a toalety. Jedná se fakticky o jiný podnikatelský záměr, a nic takového se tudíž u čerpadel spojených s obchodními řetězci nedá očekávat.

„Čerpací stanice vnímáme jako službu pro naše zákazníky. Protože většina z nich jezdí do Globusu autem, patří nabídka kvalitních a cenově výhodných pohonných hmot ke standardům kvalitního hypermarketu,“ vysvětlil strategii obchodních řetězců Malý.

Petrolejáře drží nákladní doprava

I když se ze strany hypermarketů jedná o konkurenci, která láká příznivými cenami paliv zákazníky na své hlavní zboží, zavedení petrolejáři se jí zřejmě v nejbližší době nemusí příliš obávat. Ve složení prodeje totiž díky rozvinuté nákladní dopravě převládá nafta, a i když je o tankování poblíž nákupních středisek hlavně mezi řidiči aut s benzinovými motory značný zájem, těžko tam budou zajíždět dieselové kamiony.

„Velcí prodejci berou konkurenci obchodních řetězců na vědomí. Bojují proti ní například fleetovými kartami, nabízejí zákazníkům s ohledem na odběr různé výhody, lepší podmínky pro nákup a v rámci marketingu pro ně připravují propagační akce. Cena hraje pořád velkou roli, ale zejména u zákazníků s dražšími auty už rozhodují jiné hodnoty,“ naznačil Loula cestu velkých společností.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podle něj prý nákup pohonných hmot v obchodních řetězcích zůstane stále jen příležitostný. „Myslím, že málokdo bude volit kromě občasného velkého nákupu nepřímou cestu do hypermarketu jenom proto, aby tam natankoval,“ dodal.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků