Jedná se o rozdílný byznys. Tak by se dalo nazvat odlišné postavení na trhu s pohonnými hmotami, kde se o zákazníky přetahují zavedené nadnárodní petrolejářské společnosti s moderně vybavenými čerpacími stanicemi a mnohem subtilnější flotila pump, která patří obchodním řetězcům Globus, Tesco, Makro nebo Albert. Právě tyto společnosti získávají v době, kdy ceny paliv lámou rekordy, větší přízeň zákazníků.
Podíl prodaných pohonných látek u hypermarketů stoupal v souvislosti s tím, jak se u jejich pump v posledních týdnech tvořily fronty, protože Natural 95 se tam dal pořídit i tři koruny levněji než u klasických čerpadel. „Díky růstu cen se nám výtoče každý měsíc mírně zvyšují. Kromě běžných paliv si u nás zákazníci zvykli tankovat také prémiové produkty řady Ultra,“ řekl AutoRevue.cz ředitel marketingu firemního rozvoje společnosti Globus ČR Boris Malý.
Nízké ceny dělají nízké marže a náklady
Hlavní aktivitou hypermarketů je prodej zboží ve velkých halách a provoz benzinových čerpadel pro ně nejspíš jen zůstane výhodným marketingovým doplňkem. „Jejich ceny se odvíjejí od toho, že pracují s velice nízkými maržemi, vesměs provozují bezobslužné pumpy a obvykle nemívají bohatý výběr paliv. Tím jim klesají náklady a mohou prodávat levněji,“ sdělil AutoRevue.cz Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Naproti tomu profesionální petrolejářské sítě musí na konkrétních pumpách vydělávat, a proto musí motoristům nabízet daleko širší škálu služeb jako jsou myčky, občerstvení, nabídku různého zboží a toalety. Jedná se fakticky o jiný podnikatelský záměr, a nic takového se tudíž u čerpadel spojených s obchodními řetězci nedá očekávat.
„Čerpací stanice vnímáme jako službu pro naše zákazníky. Protože většina z nich jezdí do Globusu autem, patří nabídka kvalitních a cenově výhodných pohonných hmot ke standardům kvalitního hypermarketu,“ vysvětlil strategii obchodních řetězců Malý.
Petrolejáře drží nákladní doprava
I když se ze strany hypermarketů jedná o konkurenci, která láká příznivými cenami paliv zákazníky na své hlavní zboží, zavedení petrolejáři se jí zřejmě v nejbližší době nemusí příliš obávat. Ve složení prodeje totiž díky rozvinuté nákladní dopravě převládá nafta, a i když je o tankování poblíž nákupních středisek hlavně mezi řidiči aut s benzinovými motory značný zájem, těžko tam budou zajíždět dieselové kamiony.
„Velcí prodejci berou konkurenci obchodních řetězců na vědomí. Bojují proti ní například fleetovými kartami, nabízejí zákazníkům s ohledem na odběr různé výhody, lepší podmínky pro nákup a v rámci marketingu pro ně připravují propagační akce. Cena hraje pořád velkou roli, ale zejména u zákazníků s dražšími auty už rozhodují jiné hodnoty,“ naznačil Loula cestu velkých společností.
Podle něj prý nákup pohonných hmot v obchodních řetězcích zůstane stále jen příležitostný. „Myslím, že málokdo bude volit kromě občasného velkého nákupu nepřímou cestu do hypermarketu jenom proto, aby tam natankoval,“ dodal.