Kapitoly článku:
Pohodlný skútr
Auris je obecně velmi pohodlný. Pro hybrid pak platí, že je možná ještě o kousek pohodlnější, protože má bezstupňovou převodovku, která de facto neřadí a jízda je ve výsledku velmi příjemná, tedy pokud nebudete po autě chtít nějaké rychlé průjezdy zatáčkami na okreskách (ale kdo by to kromě novinářů po hybridu chtěl, že ano). Pravdou ovšem je, že díky vysokému točivému momentu elektromotoru působí hybrid až překvapivě živě. Z rychlostí kolem 80 km/h zrychluje velmi ochotně, obzvlášť pokud zmáčknete tlačítko s písmeny PWR a aktivujete režim pro rychlou jízdu.
Zvukový projev motoru sice za moc nestojí, s dynamikou jízdy na tom ale Auris HSD není vůbec špatně.
Ano, napsal jsem, že Auris HSD je vůz velmi pohodlný, jediná věc, která mi vadila, je zvuk motoru. Ve městě na něj prakticky nedojde (samozřejmě pokud nebudete tlačit plynový pedál až na podlahu), ale na dálnici nebo okreskách se už motor projevuje častěji. Když začnete zrychlovat, převodovka nahodí konstantní otáčky doprovázené docela nepříjemným zvukem. Auto zrychluje, zvuk se nemění (jako kdbyste jeli na skútru). Je to určitě pouze detail, který zákazníci Aurisu HSD rádi odpustí. Kdo by přece chtěl jezdit rychle a tak neekologicky.
Abych se vrátil na dálnici, ideální tempo je kolem tachometrových 120 km/h. To je rychlost, kdy ještě elektromotor má co říci a kdy panuje na palubě příjemné ticho. V Německu jsme nasadili 160 km/h. Tyto rychlosti sice nečiní autu velké problémy, ale elektromotor už přestává být výraznějším pomocníkem, motor musí jít do vyšších otáček a jízda začíná ztrácet na své pohodlnosti. Berte to prosím jako holý fakt, ne jako zásadní výtku. Auris HSD umí jet ještě rychleji, maximálka je 180 km/h, ale je znát, že pro takové cestovaní zkrátka stvořen nebyl. Majitelé s ním ve většině případů takto jezdit nebudou.
Za 5,9 l/100 km
Samozřejmě hlavní otázkou je spotřeba. Cestu jsme podnikli při teplotách kolem pěti stupňů. Žádné ústupky kvůli ekologii se nekonaly, takže topení jelo naplno, vyhřívání sedaček také přišlo vhod a samozřejmě audiosystém s celkem průměrným ozvučením pracoval nonstop. V rychlostech kolem 160 km/h si vůz řekne o 6,5 – 7 litrů, naopak v ideálním tempu 120 km/h jde bez problémů pod šest.
Po najetí přibližně 1400 kilometrů skončil náš průměr na hodnotě 5,9 l/100 km, což je výborný výsledek vzhledem k tomu, že jsme vůz nijak nešetřili. Na dálnici běžně 130 km/h, v Německu 160 km/h, na rakouských okreskách pak Auris držel tempo 100 – 110 km/h.
Během cesty do Kaprunu a zpět jsme taknkovali pouze jednou. Průměrná spotřeba skončila na hodnotě 5,9 l/100 km.
Nebudeme srovnávat benzinový hybrid s naftovou jedna-čtyřkou z Aurisu (s tou jsem mimochodem jel do Belgie a zpět shodou okolností taktéž za 5,9 litrů nafty), ale zaměřme se na benzinový motor. Za podobná čísla, jako hybrid můžete jezdit s provedením 1,33 Dual VVT-i doplněným o šestistupňovou manuální převodovku. Jak řekl můj spolujezdec „jedna-trojka žere stejně, ale jede podstatně hůř“, čímž celou věc dokonale vystihnul.
Uznávám, že Toyota Auris HSD je velmi úsporným automobilem, který se nejlépe cítí ve městě, ale který zároveň také odvede dobrou službu i na dálnici. Problémem stále a pořád zůstává pořizovací cena (od 549 900 Kč). Největší rozdíly ve spotřebách oproti konvenčním motorům jsou právě v městském provozu, kdy ale majitel (pokud zrovna nejde o taxikáře) nemá šanci najet tolik kilometrů, aby se mu vynaložené prostředky navíc vrátily zpět.
Argumentem pro pořízení hybridu by tak mohla být možnost zajímavé dynamiky jízdy při ještě zajímavjěší spotřebě a fakt, že hybridní Toyoty patří k nejspolehlivějším automobilům.
Toyota Auris HSD |
Maximální výkon spalovacího motoru | 73 kW |
Maximální točivý moment spalovacího motoru | 142 Nm |
Maximální výkon elektromotoru | 60 kW |
Maximální točivý moment elektromotoru | 207 Nm |
Maximální výkon systému | 100 kW |
Kombinovaná tabulková spotřeba | 3,8 l/100 km |
Průměrná spotřeba po testu | 5,9 l/100 km |
Základní cena Auris HSD Luna | 549 900 Kč |
Cena 1,6 Valvematic 97 kW ve výbavě Luna | 364 900 Kč |