Kia Telluride – pohled do budoucnosti luxusních SUV

Kia Motors na mezinárodním detroitském autosalonu NAIAS 2016 nahlíží do budoucnosti. Odhalila nejnovější vizi svého velkého SUV. Pozoruhodný sedmimístný koncept luxusního SUV, označovaný Telluride, charakterizuje moderní technologie se zaměřením na posádku vozu. Koncept Kia Telluride, vycházející ze stávající platformy automobilky Kia, odhaluje zájem této značky nabízet do budoucna prémiové SUV v kategorii nad současným bestsellerem Sorento.

„Prostřednictvím konceptu Telluride vyjadřuje Kia své estetické představy o výrazném, zbrusu novém luxusním SUV, které zaujme celou řadou vyspělých technologií, se zvláštním důrazem na požitek a pohodlí pasažérů ve druhé řadě,“ uvedl Tom Kearns, hlavní návrhář z designového centra KDCA (Kia Design Center America). „Koncept Telluride, který je delší, širší a vyšší než nedávno modernizované SUV Sorento, zhmotňuje naše představy o možné budoucí podobě velkého sedmimístného SUV značky Kia.“

Telluride používá klasické přední dveře v kombinaci se zadními dveřmi otevíranými protisměrně v úhlu 90 stupňů, čímž vzniká vskutku velkorysá brána do přehledného vnitřního prostoru, který je ukázkou těch nejlepších technologií. Vpředu se vyjímá čtveřice krásných samostatných křesel čalouněných černou kůží, zdánlivě se vznášejících v prostorné kabině před sklopenou lavicí třetí řady. Sedadla prostřední řady, která lze naklápět vzad prakticky až do lůžkové úpravy, nabízejí i sklopné opěrky nohou pro maximální komfort cestujících. V opěradlech všech čtyř křesel je několik strojově přesných výřezů, v nichž jsou zabudovány inteligentní senzory sbírající důležité informace o zdravotním stavu cestujících.

Tato data se zobrazují na displejích začleněných do vnitřního obložení dveří a poté se cíleně synchronizují s „omlazujícím“ terapeutickým systémem LER (Light Emitted Rejuvenation). Součástí systému LER je velký křídlovitý panel z LED diod upevněný pod ohromným střešním oknem, produkující terapeutické světelné obrazce s cílem potlačit tzv. pásmovou nemoc (desynchronismus) a snižovat únavu cestujících.

Další jedinečnou technologií představovanou konceptem jsou příkazy zadávané mávnutím ruky – jde o tenký dotykový pásek interaktivního ovládání Swipe Command, upevněný na středové konzole ve druhé řadě sedadel – zadním cestujícím tak umožňuje rychle procházet a volit média dle momentální nálady pouhým mávnutím ruky. Vybraná nahrávka se poté přehraje buďto prostřednictvím prémiové audio soustavy Harman Kardon® se sedmi reproduktory, anebo přes přenosná sluchátka Harman Kardon®, která se po odložení do konzoly začnou bezdrátově dobíjet. Přihrádka v přední středové konzole podporuje bezdrátové dobíjení mobilních telefonů. Zaujmou i mimořádně nápadné komponenty s moderním ztvárněním, vyrobené technologií 3D tisku (u značky Kia použito poprvé), použité na palubní desce, ve výplních dveří a na volantu. 

 

Kabinu i exteriér konceptu Telluride navrhlo kalifornské designové centrum KDCA (Kia Design Center America). Vysoký postoj konceptu lakovaného zeleným odstínem Dark Pyrite je ještě zdůrazněn celkovými rozměry tohoto vozu. Telluride je o 11 cm vyšší (180 cm), 12 cm širší (201 cm) a podstatných 24 cm delší (500 cm) než současný model Sorento. Nový koncept svoji převahu dokládá i upraveným podvozkem z modelu Sorento, jehož rozvor byl protažen o 30 cm na výsledných 308 cm. Moderní atletický vzhled je zdůrazněn vytaženými lemy blatníků, které obepínají masivní 22" kola s pěti paprsky, obutá do pneumatik Hankook® Ventus ST 275/45 R22. Součástí předních partií konceptu Telluride je výrazně zvětšená charakteristická maska chladiče Kia ve stylu tygřího nosu. Hrozivý výraz a celkový postoj stvrzují zahloubené světlomety se čtveřicí LED zdrojů, výrazné horizontální LED ukazatele směru a dravý ochranný kryt nárazníku z leštěného kovu. Modernímu designovému jazyku tohoto SUV sekundují vertikální koncové svítilny. Robustní vzhled celého vozu ještě zdůrazňují vzájemně sladěné stylistické prvky, jako např. kliky předních i zadních dveří, otvory sání vzduchu na kapotě nebo dvojice koncovek výfuků.

Hnací ústrojí konceptu Telluride, které kombinuje nejmodernější technologie v tomto odvětví pohonů, představuje nekompromisní hnací systém blízké budoucnosti, nabízející vysoký výkon i hospodárnost. Mimořádně výkonné (nicméně pozoruhodně hospodárné) hnací ústrojí PHEV probouzí tlačítko se snímačem otisků prstů. Pohonná jednotka montovaná napříč se skládá ze zážehového motoru 3,5 litru V6 s přímým vstřikováním paliva (GDI) a výkonného elektromotoru. Dosahuje celkového výkonu 400 koní (270 koní jednotka V6, resp. 130 koní elektromotor) při spotřebě na dálnici pod 9,4 l/100 km. Výkon se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím vyspělého systému AWD.

Uvedení konceptu Telluride do sériové výroby nyní Kia neplánuje, avšak v minulosti již uvedla na trh mnohé produkční vozy, do nichž se promítla podoba předchozích konceptů; velké SUV automobilky Kia tak rozhodně není pouhou utopickou představou.

Kia Rio 1.399
Rok výroby: 2007
Stav: 92 971 km
Cena: 65 000 Kč
Kia Sorento 2.497
Rok výroby: 2009
Stav: 161 478 km
Cena: 190 000 Kč
Kia Ceed 1.582
Rok výroby: 2007
Stav: 82 240 km
Cena: 70 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 21 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků