Kapitoly článku:
Kiu Soul druhé generace jsme si už představili v rámci prvních jízdních dojmů, takže vezmu obvyklé úvody velmi stručně. Novinka možná vypadá jako facelift, je ale rozměrově větší, uvnitř prostornější a Kia si dala záležet na tom, aby auto bylo také jízdně schopnější. Určitě si vybavíte reklamu sportujících hlodavců, kteří nakonec vyskočí z nového Soulu s heslem „Přišel čas to rozbalit“. Tak schválně, jak moc to testovaná šestnáctistovka nakonec rozbalí?
Proč? Protože design
Nebýt kategorie crossover, do které lze nasypat všechno možné, ani vlastně pořádně nevím, kam Soul zařadit. Ale to je celkem jedno. Ono totiž na otázku „Proč koupit Soul" není odpovědí něco jako „Protože to je prostorný hatchback“, „Protože je to fajn SUV“, tou hlavní odpovědí je „Protože Soul nabízí neokoukaný design“.
Věřte tomu, že nepřeháním. Už dlouho se mi nestalo, aby mě nějaké auto dokázalo takto zaujmout. Když si Soul půjdete prohlédnout do showroomu, kde bude stát v kontextu dalších nablýskaných automobilů, tak jeho kouzlo nevynikne. Pokud se vám ale dostane příležitosti a auto uvidíte stát třeba v městské koloně nebo někde u supermarketu, pak naplno poznáte, co to znamená vyčnívat z řady. Soul je nepřehlédnutelný.
Soul je nepřehlédnutelné auto. Obzvlášť pokud na něj nasadíte velká kola a SUV paket.
Po stránce designu navazuje na koncept Track´ster představený v roce 2012 a já jsem moc rád, že se od něj sériová verze prakticky neliší. Tedy když opomeneme fakt, že Track´ster měl hodně vytažené blatníky a pod kapotou poněkud jiný motor.
Nicméně existuje zde jeden decentní problém. Když jsem si testovaný a designově tak atraktivní Soul přebíral, vedle stál Soul s černým lakem karoserie a vybavený standardními šestnáctipalcovými disky. Jestli napíšu, že vypadal o polovinu méně atraktivně, tak budu ještě relativně mírný. Stačí málo a ono tolik povedené auto najednou ztratí své kouzlo. Vyjádřeno čísly, stačí nezaplatit 62 000 Kč.
Pokud o Soulu uvažujete, pak ho patrně chcete z větší části kvůli designu. Jestli ho opravdu chcete kvůli designu, pak si někam zapište tři povinné příplatky. Jsou to osmnáctipalcová litá kola s barevným středem (10 000 Kč), dvoubarevná karoserie (17 000 Kč) a takzvaný SUV paket (35 000 Kč).
Osmnáctipalcová kola s barevným středem vyjdou na deset tisíc. Za úvahu určitě stojí. Bez nich vypadá Soul poněkud obyčejně.
Ten doplní karoserii o leskle černé lemy blatníků, černý spodek nárazníku a chromové lišty na prazích. V ceníku SUV paket nenajdete, což je trochu zvláštní, protože takto vylepšené auto je snad v každé reklamě a na každém plakátu. Zatím jde o dodatečně montované příslušenství. Od léta by ale mělo být možné SUV paket objednat už z výroby.
Nová Kia Soul je o designu a ten se prostě povedl. Bohužel člověk je vnějšími tvary nalákán a začne očekávat nevšední věci také od dalších vlastností auta. Říkám to nerad, ale pokud čekáte od Soulu něco více než super vzhled, pak budete pravděpodobně nakonec zklamáni.
Interiér bez výhrad
Začne to už interiérem. Po velkém vnějším představení kouknete dovnitř a uvidíte... Vlastně nic extra neuvidíte. Rozhodně nechci tvrdit, že je auto uvnitř špatné, ale je zkrátka jednodušší. Ano, na sedačkách jsou kontrastní švy, do palubní desky jsou zajímavě zasazené reproduktory, jenže tím to končí. Nakonec tedy budete případně více než designové kreace obdivovat zcela funkční věci.
Interiér zůstal trochu za očekáváním. Je kvalitní a je také prostorný, na rozdíl od vnějšího designu ale nic vyloženě zajímavého nenabídne.
Soul coby „skoro-SUV“ nabízí vyšší posaz. V kombinaci s hranatou kapotou, kterou vidíte kompletně celou, se za volantem budete cítit jako v podstatně větším SUV. Co je ale důležitější, to je tvar sedadel. Také ten se povedl, takže vás nebudou záda bolet ani po dlouhých cestách a kromě toho se do interiéru velmi snadno nastupuje.
Vyšší posaz má pak na svědomí dost prostoru pro nohy ve druhé řadě. Hranatá karoserie k tomu přidá hodně místa nad hlavou a rezignace na případnou zástavbu pohonu všech kol zcela rovnou podlahu.
Jinak řečeno, Kia Soul je prostorná. Problémy nebudou mít ani 190 cm vysocí lidé. Zavazadelník zvládne 354 litrů, maximálně pak spolkne 1367 litrů. Kia navíc mezigeneračně zvětšila vstupní otvor. Soul ale logicky ani tak není žádný velký stěhovák, byť i z tohoto úhlu pohledu nabízí hranatá karoserie určité výhody.
Když pominu přeci jen vzhledem k exteriéru trochu fádní design, pak vlastně nevím, co bych v interiéru Soulu vytknul. Uvnitř je prostorný, kvalitně zpracovaný, dobře se do něj nastupuje a sedačky mají příjemný tvar. Nic víc není potřeba.
Zatím tedy Kia Soul sbírá v podstatě jen samé kladné body, potvrdí to také po stránce motoru a jízdních vlastností? Odpověď hledejte v další kapitole.