Kia Ray EV: první sériový elektromobil z Koreje

Značka Kia představuje vůbec první pro sériovou výrobu určený elektromobil, jaký se kdy v Jižní Koreji zrodil.

Je to velký krok nejen pro automobilku Kia, ale také pro celý, mohutně expandující automobilový průmysl této asijské země. Nový elektromobil vychází z produkčního městského minivozu Kia Ray opatřeného běžnými spalovacími motory, který se ale prodává pouze na domácím trhu, s nímž sdílí nejen většinu mechanických a karosářských dílů, ale také prostor na stejné výrobní lince.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kia Ray EV: první sériový elektromobil z Jižní Koreje vstupuje do výroby

Na místě standardního litrového motoru s vnitřním spalováním sedí elektromotor s výkonem 68 koní (50 kW) a točivým momentem 167 Nm, což je o 77 % více než u spalovací jednotky. Napájen je z li-pol (lithium-ion polymerových) akumulátorů 16,4 kWh. Uloženy jsou pod zadními sedadly a podlahou a podle tvrzení výrobce mají vydržet v plné kondici 10 let.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model Kia Ray EV je oproti standardnímu provedení o 187 kg těžší, ale představitelé značky tvrdí, že vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 15,9 s a dosáhne rychlosti 130 km/h, což podmínkám převážně městského provozu plně postačí. Baterie lze z běžné sítě 220V plně dobít za šest hodin, při použití speciální stanice k tomu údajně postačí pouhých 25 minut.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Řízení elektromotoru je doplněno dvojicí provozních módů v dopředném jízdním režimu (D). S režimem Eco se jezdí běžně, zatímco pozice Brake maximalizuje rekuperační účinek elektromotoru, zejména při sjezdech delších kopců. Kia Ray EV dostala, jak je patrné z připojených snímků, také nový přístrojový štít s dominantním rychloměrem, který je po stranách doplněn ukazateli stavu akumulátorů a zobrazením aktuálního hospodaření s elektrickou energií.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model Kia Ray EV je opatřen soustavou VESS (Virtual Engine Sound System), jež skrze produkci nahraných zvuků varuje v nízkých rychlostech chodce. Značka Kia plánuje během příštího roku vyrobit zkušební sérii 2 500 vozů, z nichž všechny budou nasazeny, jak už to tak bývá, ve službách orgánů státní správy.
 

Kia Ceed 1.582
Rok výroby: 2012
Stav: 153 105 km
Cena: 125 000 Kč
Kia Carnival 2.902
Rok výroby: 2007
Stav: 167 077 km
Cena: 80 000 Kč
Kia Ceed 1.396
Rok výroby: 2010
Stav: 91 313 km
Cena: 125 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků