Kia Ray EV: první sériový elektromobil z Koreje

Značka Kia představuje vůbec první pro sériovou výrobu určený elektromobil, jaký se kdy v Jižní Koreji zrodil.

Je to velký krok nejen pro automobilku Kia, ale také pro celý, mohutně expandující automobilový průmysl této asijské země. Nový elektromobil vychází z produkčního městského minivozu Kia Ray opatřeného běžnými spalovacími motory, který se ale prodává pouze na domácím trhu, s nímž sdílí nejen většinu mechanických a karosářských dílů, ale také prostor na stejné výrobní lince.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kia Ray EV: první sériový elektromobil z Jižní Koreje vstupuje do výroby

Na místě standardního litrového motoru s vnitřním spalováním sedí elektromotor s výkonem 68 koní (50 kW) a točivým momentem 167 Nm, což je o 77 % více než u spalovací jednotky. Napájen je z li-pol (lithium-ion polymerových) akumulátorů 16,4 kWh. Uloženy jsou pod zadními sedadly a podlahou a podle tvrzení výrobce mají vydržet v plné kondici 10 let.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model Kia Ray EV je oproti standardnímu provedení o 187 kg těžší, ale představitelé značky tvrdí, že vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 15,9 s a dosáhne rychlosti 130 km/h, což podmínkám převážně městského provozu plně postačí. Baterie lze z běžné sítě 220V plně dobít za šest hodin, při použití speciální stanice k tomu údajně postačí pouhých 25 minut.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Řízení elektromotoru je doplněno dvojicí provozních módů v dopředném jízdním režimu (D). S režimem Eco se jezdí běžně, zatímco pozice Brake maximalizuje rekuperační účinek elektromotoru, zejména při sjezdech delších kopců. Kia Ray EV dostala, jak je patrné z připojených snímků, také nový přístrojový štít s dominantním rychloměrem, který je po stranách doplněn ukazateli stavu akumulátorů a zobrazením aktuálního hospodaření s elektrickou energií.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model Kia Ray EV je opatřen soustavou VESS (Virtual Engine Sound System), jež skrze produkci nahraných zvuků varuje v nízkých rychlostech chodce. Značka Kia plánuje během příštího roku vyrobit zkušební sérii 2 500 vozů, z nichž všechny budou nasazeny, jak už to tak bývá, ve službách orgánů státní správy.
 

Kia Ceed 1.396
Rok výroby: 2009
Stav: 67 003 km
Cena: 95 000 Kč
Kia Ceed 1.396
Rok výroby: 2008
Stav: 92 453 km
Cena: 75 000 Kč
Kia Ceed 1.582
Rok výroby: 2012
Stav: 153 105 km
Cena: 125 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 6 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků