Kia pro_cee´d 1,6 GDI: líbivý šperk

Kia pro_ceee´d druhé generace je auto hezké na pohled, o tom žádná. Během testu se za ním otáčel mnohý kolemjdoucí. Ale na silnici novinka zrovna jiskrný projev nenabídla, do hry mne nevtáhla.

Ti Korejci se nejspíš zbláznili, napadlo mne, když jsem poprvé usedl do vozu s krkolomným názvem pro_cee´d. Proč to podtržítko mezi pro a cee´d? A co vlastně ten apostrof ve slově cee´d?

Proč to rovnou nenazvali kupé? Bylo by to snad moc jednoduché? Primitivní? Neodráželo by to „sofistikovaný” přístup, s kterým tohle auto tvořili? Čert aby se v tom vyznal. Ale nakonec, co sejde na jméně, že? 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pro_cee´d má stejné rozměry jako cee´d - s jedinou výjimkou, je o 40 mm nižší.

Jeden britský kolega napsal: „How do you turn a cee'd into a pro_cee'd? Take away two doors.” (Jak proměnit cee´d v pro_cee´d? Seberte mu dvoje dveře.) Přišlo mi to vcelku vtipné a výstižné, i když to nebylo přesné.

Nový vůz je delší a nižší, než byl příslušník první  generace. Působil na mne emocionálně, vypjatě, jako připravený už už vyrazit.

Takto ho charakterizoval Peter Schreyer, hlavní designér Kii. „Zcela nová Kia pro_cee´d je nový, nepopsaný list. Má dynamické proporce, svalnatý široký postoj, atletické rysy. Od cee´du se odlišuje zcela zásadně.“

A je to tak, oproti cee´du je to jiné auto. A nejen proto, že mu chybí dvoje dveře. Vůz se zcela proměnil – má nový švihácký přední nárazník, nižší masku chladiče s bohatým chromováním, jiný tvar má střecha, boky s nepřehlédnutelným prolisem, kámen na kameni nezůstal na zadní části vozu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vůz je oblejší, ostře řezané rysy dnes očividně nejsou v módě.

Zatímco zvenku se mi vůz líbil, uvnitř mne zaskočilo množství ovládacích prvků na volantu. To opravdu nemusím. Možná to mělo evokovat náladu z dražších vozů, nevím. Podle mne to ale v pro_cee´du nemělo co dělat.

Na druhou stranu musím vyzdvihnout materiály použité v interiéru (vyzdvihl bych hlavně černé čalounění stropu). Ty vůz, jehož nejnižší akční cena v současnosti začíná na 269 980 korunách (1,4 CVVT, 73 kW), posunuly o hodně pater výše, do segmentu luxusních vozů. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vpředu se sedělo parádně, horší to bylo vzadu. Ne že bych tam trpěl nedostatkem místa kvůli snížení kabiny, ale padla tu na mne lehce „ponorková“ nálada. Na vině byla malá boční okna, která nešla otevírat. Zvenku vypadala skvěle, uvnitř už to taková paráda nebyla. Navíc dost limitovala výhled dozadu.

Co s tím? Nic, to byla prostě daň za design.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor se zvětšil o 40 litrů, jeho objem nyní činí přijatelných 380 litrů (identické s cee´dem), při sklopení zadních sedadel pak 1225 litrů (o 15 litrů více). Užitečné jsou i odkládací schránky na předměty vpředu i vzadu, pod podlahou zavazadlového prostoru. Minusem je vyšší nakládací hrana zavazadlového prostoru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zadní sedadla se sklápějí v poměru 60:40.

Co se týkalo jízdy, byla to trochu nuda. Ne že by to bylo úplně špatné, ale když sednete do takto sportovně střiženého vozu, očekáváte jiné rytmy, jiné představení.

Na dálnici v Německu jsem na maximálku 195 km/h sice dosáhl, ale s lehkým vypětím. Chvíli to trvalo. Řadový čtyřválec o objemu 1591 ccm poskytoval nejvyšší výkon 99 kW při 6300 otáčkách.

Nijak oslnivé to nebylo s pružností vozu na okreskách, byť zrychlení z „nuly na sto“ za 9,9 sekundy na papíře nevypadá špatně. Ale tam jsem si alespoň užil to, že auto sedělo jako přišité. Mělo lehce tužší podvozek oproti cee´du. Vedle ostře projížděných zatáček jsem si ale „užil“ i díry a výmoly na vedlejších českých silničkách. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombinovaná spotřeba během testu neklesla pod 7 l/100 km...

Pro ostré jezdce ale nabídla právě v těchto dnech Kia řešení – korejská automobilka začala prodávat horkou novinku, model pro_ceed GT. Ten má maximálku 230 km/h a zrychluje za 7,7 sekundy.

No a kdo by chtěl naopak šetřit, ten by měl sáhnout po variantě s dieselovou šestnáctistovkou. Ta má znatelně nižší spotřebu. V nabídce je ještě atmosférická čtrnáctistovka.

Kia dnes nabízí vedle zmiňovaných „gétéčka“ a rodinného cee_du ještě kombi Sportswagon. Třídveřový pro_cee´d mezi nimi působí tak trochu jako šperk do společnosti, líbivý doplněk. A tak to asi bude i s prodeji. Tento vůz zřejmě trhat prodejní rekordy nebude.

Ale kdo by chtěl vyčnívat z davu (za rozumné peníze), pro toho je tohle auto jako stvořené.  Třídveřový hatchback je totiž mnohem levnější než konkurenti VW Scirocco či Opel Astra GTC, vychází zhruba nastejno s Renaultem Mégane. I v nejvyšší výbavě Exclusive nestojí více než 400 000 tisíc, přesněji 374 980 korun (plus 14 000 korun za metalízu).

A navíc jsou jeho ceny nastaveny tak, že jsou identické s cenami pětidveřového cee´du. To nebývá v kraji zvykem, za kupé se povětšinou platí více. Tohle byl od korejské automobilky zcela jistě zajímavý obchodní tah.  

Více v připravovaném testu...

Technické údaje: Kia pro_cee´d

  • Rok • stupeň výbavy 2013 • Exclusive
  • Počet válců • rozvod 4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 591 cm3
  • Vrtání • zdvih 77,0 mm • 85,4 mm
  • Stupeň komprese 11 : 1
  • Nejvyšší výkon 99 kW
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 6 300 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 164 Nm při 4 850 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,9 s
  • Nejvyšší rychlost 195 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 380 l • 1 225 l
  • Objem palivové nádrže 53 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 384 kg • 1 820 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 7,8 • 4,7 • 5,8 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 650 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 549 mm • 1 557 mm
  • Rozměr pneumatik 225/45 R17
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 310 × 1 780 × 1 430 mm


 

Kia Ceed 1.396
Rok výroby: 2009
Stav: 67 003 km
Cena: 95 000 Kč
Kia Ceed 1.396
Rok výroby: 2008
Stav: 92 453 km
Cena: 75 000 Kč
Kia Ceed 1.582
Rok výroby: 2007
Stav: 156 872 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků