Kia představila svoji novou podznačku ‘DRIVE WISE’

Společnost Kia Motors dnes uvedla svoji novou podznačku ‘DRIVE WISE’, která bude zahrnovat všechny budoucí vyspělé systémy na podporu řízení (ADAS) od této automobilky. DRIVE WISE zhmotňuje filozofii značky Kia, která spočívá v promyšlené realizaci bezpečných vozidel využívajících nejmodernější připravované technologie ADAS této automobilky. Kia nedávno zveřejnila svůj plán vyrábět do roku 2020 automobily s částečně autonomním řízením; plně autonomní vozidla by pak měla představit do roku 2030.

Kia v současnosti vyvíjí pokrokové technologie DRIVE WISE, které poprvé představuje veřejnosti na přehlídce spotřební elektroniky CES 2016 v Las Vegas (6.-9. ledna). Technologie DRIVE WISE, jejichž smyslem je zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu, umožní automobilce Kia zabudovat do svých budoucích modelů inteligentní bezpečnostní technologie, které napomohou eliminovat nejrůznější nebezpečí spojená s řízením – a pro mnoho řidičů i nudu – a současně změnit způsob, jakým majitelé se svými vozy komunikují.

Kia odhaluje technologie DRIVE WISE na přehlídce spotřební elektroniky CES 2016

Prezentace Kia na CES 2016 je ukázkou pokroku, kterého tato automobilka dosáhla na poli technologií autonomního řízení – od systémů již dostupných v současných modelech až po nejmodernější prvky, které budou předmětem vývoje v příštích 15 letech v rámci programu DRIVE WISE. Expozice Kia na této stále oblíbenější přehlídce elektroniky umožní návštěvníkům blíže se seznámit prostřednictvím interaktivních displejů s mnoha technologiemi a koncepty příští generace.

„Kia v současnosti prošlapává velmi slibnou cestu postupného zavádění technologií částečně i plně autonomního řízení do svých vozů. První plně autonomní model Kia v nejbližší době sice na trh uveden nebude, nicméně výsledky výzkumu a vývoje zaměřené na technologie DRIVE WISE se již dnes odrážejí ve vyšší bezpečnosti a pomáhají řidičům při řízení. Kia letošní přehlídkou jasně ukazuje budoucí směr značky,“ sdělila Kateřina Jouglíčková, PR manager společnosti KIA MOTORS CZECH.

Technologie DRIVE WISE ke zvýšení bezpečnosti na silnicích

Kia plánuje do roku 2020 představit svůj první model s technologiemi DRIVE WISE, které umožní částečně autonomní řízení. Bude přitom vycházet ze současné generace systémů na podporu řízení.

Vyspělejší technologie, které Kia v současnosti vyvíjí, nabídnou řidiči vyšší úroveň podpory ve formě předvídání a schopnosti reakce na měnící se dopravní podmínky a potenciální nebezpečí, čímž napomohou zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Technologie DRIVE WISE umožní zákazníkům lépe si vychutnat požitek z řízení, neboť napomohou eliminovat řadu typických rizik, zdrojů stresu a těžkostí spojených s řízením automobilu na dnešních přeplněných komunikacích.

Ze svých budoucích technologií DRIVE WISE bude Kia na přehlídce CES 2016 prezentovat systém autonomního řízení na dálnici (HAD), systém autonomního řízení ve městě (UAD), systém sledování vpředu jedoucího vozidla (PVF), systém nouzového zastavení (ESS) nebo asistent pro jízdu v koloně (TJA) a funkci autonomního parkování a vyjetí z parkovacího místa:

  1. Systém autonomního řízení na dálnici (HAD) rozpoznává vodorovné pruhy na vozovce pomocí radaru a kamer, čímž umožňuje vozidlu pohybovat se v daném jízdním pruhu nebo přejíždět do pruhů vedlejších při odbočování nebo předjíždění jiných vozidel – to vše bez jakýchkoli zásahů ze strany řidiče.
  2. Systém autonomního řízení ve městě (UAD) pomocí GPS a senzorů rozpoznává aktuální polohu vozidla na silnici, a umožňuje tak bezpečně se pohybovat v městském prostředí plném překážek a současně reagovat na dopravní informace poskytované v reálném čase.
  3. Systém sledování vpředu jedoucího vozidla (PVF) je vyspělou funkcí pro udržování vozidla v jízdním pruhu, která sleduje vpředu jedoucí automobil a podle něj vypočítává svoji vlastní trajektorii jízdy, přičemž si udržuje bezpečný odstup i za situací, kdy je značení na vozovce nečitelné kvůli špatným klimatickým podmínkám nebo uspořádání vozovky.
  4. Systém nouzového zastavení (ESS) pracuje ve spojení se systémem rozpoznávání stavu řidiče (DSM), jenž analyzuje obličej řidiče ve snaze zabránit odvádění řidičovy pozornosti od vozovky na příliš dlouhou dobu. Pokud systém rozpozná, že řidič nevěnuje dostatečnou pozornost jízdní situaci příliš dlouho, ESS dokáže automaticky vůz navést do příslušného bočního pruhu a poté zastavit.
  5. Asistent pro jízdu v koloně (TJA) sleduje vpředu jedoucí vozidlo v dopravní zácpě, udržuje bezpečný odstup a přejíždí do volných míst, aby vůz postupoval vpřed co nejrychleji.
  6. Funkce autonomního parkování umožňuje řidiči vystoupit z vozidla a nechat jej automaticky zaparkovat na dálku, přičemž k aktivaci stačí stisknout tlačítko inteligentního klíčku nebo na chytrých hodinkách.  

Hlavním smyslem technologií DRIVE WISE pro vozy Kia je zvýšit bezpečnost řízení a současně jej usnadnit. Zaměřují se na co nejrychlejší odhalení možných nebezpečí a umožňují řidiči – nebo vozidlu – příslušným způsobem zareagovat. Řidiči však mají i nadále možnost tyto technologie obejít přímým zásahem do řízení a ponechat si více kontroly podle vlastního uvážení.

Příští generace způsobu komunikace s vozidlem 

Technologie DRIVE WISE zároveň usnadní komunikaci a interakci mezi řidičem a vozidlem díky novým pokrokovým funkcím rozhraní HMI (Human Machine Interface), jako je např. ovládání pomocí gest, snímání otisků prstů nebo konektivita s chytrými přístroji.

Nová generace rozhraní HMI automobilky Kia, prezentovaná v rámci speciální expozice I-Cockpit na přehlídce CES, vychází z koncepce ‘ovládání naslepo’ (tj. bez dívání), kdy se ovládání vozu řídí na základě dotykového panelu pro snímání otisků prstů a rozpoznávání gest. Vůz, jenž automaticky rozpozná individuální předvolby řidiče ještě před rozjezdem – na základě otisku prstu nebo signálu chytrých hodinek – může okamžitě upravit prostředí v kabině, tedy spustit oblíbenou hudbu, nastavit optimální teplotu klimatizace a navolit způsob zobrazování informací na přístrojovém panelu.

Když se řidič rozhodne některé z nastavení změnit, I-Cockpit rozpozná příslušné gesto, aniž by řidič musel odklánět zrak od vozovky.

Oprávnění k testování technologií DRIVE WISE automobilky Kia na veřejných komunikacích v Nevadě

K dalšímu rychlému rozvoji nových technologií DRIVE WISE napomůže předběžná investice automobilky Kia, která do roku 2018 dosáhne celkem 2 mld. dolarů. Americký stát Nevada již automobilce Kia udělil speciální oprávnění k testování těchto nových technologií na veřejných komunikacích. Na vozovky kolem Údolí Smrti vyrazí elektromobil Soul EV – první celosvětově prodávaný elektromobil značky Kia – jenž poslouží jako prototypové řešení v rámci vývoje příští generace technologií DRIVE WISE.

Plně autonomní vozidla do 15 let na trhu

Klíčem k budoucím technologiím DRIVE WISE automobilky Kia je vývoj systému komunikace mezi vozidly a jejich okolím (V2X). Pokud má Kia dosáhnout takového rozvoje systémů částečně autonomního řízení (ADAS), aby mohla do roku 2030 představit na trhu skutečný ‘samořiditelný vůz’, komunikační systémy V2X se musejí stát nedílnou součástí reálného dopravního prostředí a musejí reagovat stejným způsobem, jako by za volantem seděl řidič.

V2X zahrnuje celou řadu senzorů, radar, technologii LiDAR (Light Detection And Ranging radar) a externí kamery ke sledování okolního prostředí a všech potenciálních překážek, stejně jako to činí sám řidič. Součástí systému jsou technologie komunikace mezi vozidly (V2V) i mezi vozidly a infrastrukturou (V2I), jejichž prostřednictvím dokáže automobil rozpoznat nejrůznější dopravní situace, překážky či potenciální nebezpečí, vyhodnotit je a příslušným způsobem zareagovat.

Kia Ceed 1.396
Rok výroby: 2010
Stav: 91 325 km
Cena: 120 000 Kč
Kia Sorento 2.497
Rok výroby: 2009
Stav: 161 478 km
Cena: 190 000 Kč
Kia Ceed 1.582
Rok výroby: 2007
Stav: 82 240 km
Cena: 75 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků