66
Fotogalerie

Kia Optima: první český test

Kapitoly článku:


Motory jsou pouze dva

… a v tuto chvíli vlastně zatím pouze jeden, a sice vznětový čtyřválec CRDi (U2) s pochybně nízkým objemem 1,7 l, ale přesvědčivým výkonem 136 koní (100 kW) a točivým momentem 325 Nm. Downsizing zkrátka vládne světu, Optima s tímto motorem má však vykázat průměrnou spotřebu 5,1 l/100 km, 4,9 l/100 km se start/stop systémem a 6,0 l/100 km v kombinaci s automatickou, šestistupňovou převodovkou vlastní konstrukce.

P1090134.JPGP1090135.JPGP1090136.JPG
Vznětový motor 1,7 CRDi je zatím jedinou volbou. Kapota spočívá na plynové vzpěře.

Šestistupňové převodové skříně s automatickým, nebo manuálním řazením budou k dispozici také pro zážehový čtyřválec 2,0 CVVL/120 kW s proměnným časováním ventilů, ale konvenčním nepřímým vstřikováním paliva. Tato jednotka bude na českém trhu k dispozici během druhého čtvrtletí letošního roku.

Pro domácí a severoamerické trhy je přitom Kia Optima vyráběna s celkem pěti různými motory.

Originální a dynamická

Ke krátkému svezení jsme převzali zcela nový vůz Kia Optima (najeto měl teprve zhruba 10 km) se vznětovým motorem, manuálně řazenou převodovkou a středním výbavovým stupněm Comfort. Doplněn byl pouze bílou perleťovou metalízou, jež cenu zkoušeného vozu zvýšila 676 000 Kč.

P1090068.JPGP1090070.JPGP1090078.JPG
Kia Optima je originálním a odvážným celkem

Také Kia Optima je po stylistické stránce dílem mimořádně schopného šéfdesignéra Petera Schreyera a jeho týmu. Přídi dominuje typická maska chladiče se standardně montovaným chromovaným rámečkem, jejíž prolomení se ve velmi zajímavé kombinaci opakuje také v horní hraně čelního skla.

P1090075.JPGP1090088.JPGP1090072.JPG
Všimněte si lomené horní hrany čelního skla, dynamického profilu sloupku C nebo falešných ventilačních otvorů v předních blatnících

Hodnotný a svérázný dojem

Sdružené světlomety verze Comfort se samostatnými projektorovými zdroji pro potkávací a dálková světla jsou ve spodní části předního nárazníku doplněny pásy LED pro denní svícení a mlhovkami s funkcí nesvětlování. Za zdůraznění stojí velmi dynamicky vyhlížející profil karoserie se zdvihající se spodní linií bočního zasklení a masivními chromovanými pásy na linii horní.

P1090074.JPGP1090087.JPGP1090082.JPG
Ostře řezané hlavní svítilny zasahují hluboko do blatníků

Je to možná pouze můj subjektivní názor, ale zvláště z tohoto pohledu mi Optima svým charakterem poněkud připomíná současné Jaguary. Dále si na Optimě všimneme falešných ventilačních otvorů v předních blatnících a blinkrů z LED v krytech bočních zrcátek.

P1090089.JPGP1090091.JPGP1090092.JPG
Jednoduché závěsy víka zasahují do prostoru pro zavazadla
 

Komfortní paluba

Kia Optima je pěkný kus auta, který svými základními rozměry stojí na horní hranici střední třídy. Například v porovnání s modelem Škoda Superb je jihokorejský matador o 7 mm delší a má o 34 mm větší rozvor náprav. Z toho těží nejen jízdní vlastnosti, ale také protor pro posádku a její zavazadla.

P1090100.JPGP1090101.JPGP1090102.JPG
Ke všem sedadlům je pohodlný přístup

Již v prostřední výbavě Comfort je interiér čalouněn kůží, kterou najdeme také na dveřních obkladech a v okolí přístrojového štítu. Díky použití různých druhů obkladových materiálů, včetně solidně působící imitace uhlíkových kompozitů, vypadá interiér i přes převážně šedé barevné tóny zábavně a členitě.

P1090094.JPGP1090095.JPGP1090098.JPG
Interiér osloví nejen svojí prostorností, ale také kvalitními a rozmanitými druhy obkladových materiálů

Přední sedadla jsou dostatečně rozměrná, poskytují slušné boční vedení a tísnit se na nich nebudou ani větší postavy. Sedadlo řidiče je všestranně elektricky seřiditelné, přičemž také ventilace je poněkud nezvykle vyhrazena pouze sedadlu pána vozu. Zřejmě se tedy počítá s tím, že řidič bude jezdit převážně sám.

Technické údaje: Kia Optima

Rok • stupeň výbavy
2012 • Comfort
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 685 cm3
Vrtání • zdvih
77,2 mm • 90,0 mm
Stupeň komprese
17,0:1
Nejvyšší výkon
100 kW (136 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
325 Nm při 2 000 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,3 s
Nejvyšší rychlost
202 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
505 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost: provozní • celková
1 484 kg • 2 050 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,1 • 4,5 • 5,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 795 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 595 mm • 1 595 mm
Rozměr pneumatik
215/55 T17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 845 × 1 830 × 1 455 mm

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud