Chcete si dopřát velký vůz střední třídy s dobrou výbavou, svěžím designem a komfortními vlastnostmi. Co takhle zkusit korejskou klasiku Kia Magentis...
Kapitoly článku:
Moderní design, moderní technologie, slušná výbava a hlavně výborná cena je hlavní zbrani nové generace Magentise. Vůz střední třídy má sice nelehké postavení vůči tradičním zástupcům tohoto segmentu, ale proti nim přináší řadu výhod, za které by se nemusely stydět ani ty nejprestižnější automobilky v Evropě.
Zda je pokrok vůči minulé generaci opravdu znatelný a zda má Magentis šanci na dobré prodeje zkusíme odhalit v našem testu. K němu jsme získali Magentis s dvoulitrovým benzínovým čtyřválcem s častováním ventilů CVVT v nejvyšší výbavě EX+.
Exteriér
Zcela nový vzhled přinesl Magentis ve své nove generaci. Typické korejské tvary nyní vystřídaly nové, více „evropské“, které si na nic nehrají. Usedlejší karosérie klasického sedanu nepřináší výraznější emoce. To není ovšem na škodu, protože tento sedan je zaměřen na jiné zákazníky, než na ty, kteří hledají sportovní vyžití nejen za volantem, ale i při pohledu.
Magentis může s konkurencí směle bojovat i v rozměrech. Vnější rozměry, ale hlavně rozvor staví tento vůz do horní poloviny dnešní střední třídy. Na délku měří 4 735 mm, na šířku 1 805 mm, na výšku 1 480 mm a rozvor má hodnotu 2 720 mm.
Přední světlomety jsou pojaty na dnešní dobu mírně netradičně a jejich zaoblení v rozích přední části vozu nesou odkaz minulých generací korejských vozů. Celkově pak působí Magentis zepředu moderně, ale typickému zaškatulkování se nevyhne. Identita je prostě okamžitě jasná.
Také zadní světla nejdou v duchu poslední módy a jak použité materiály tak tvarování jsou přísně konzervativní. Na druhou stranu právě zadní světlomety přinesly vozu dávku důstojnosti. Magentis totiž v reálu vypadá skvěle při pohledu zezadu, nebo zboku a mohutnost je dána právě touto části.
Tvarování víka zavazadeníku jakožto typického sedanu, do boku protažené zadní světla a zadní nárazník přidávají na oné mohutnosti. Dle mého názoru je zadní partie nejlépe sladěnou části karosérie. Škoda, že přední část jde svou vlastní cestou.
Opět platí, že detaily tvoří celek a přestože je Magentis ve svých vnějších tvarech poměrně jednoduchý vůz, který nehýří extravagancí a snahou návrháře ukázat světu, že umí kreslit, je to designově klidné a čisté auto. Konzervativnější řidiči si zde určitě přijdou na své.
Interiér
Konzervativní tvary exteriéru se u Magentise přenášejí i do kabiny. Zde najdete tvary, které sice nepůsobí jednolitě a palubní deska se může pyšnit rozmanitými tvary, přesto vše působí moc usedle. Použité materiály odpovídají cenové relaci tohoto vozu. Nejsou ani příliš laciné, ani příliš bohaté. Tvrdé plasty s dobrou povrchovou úpravou zde střídají měkčené materiály na správných místech.
Nevím, zda si v dnešní době umím vůbec představit korejské auto bez klasických digitálních hodin. Ty jsou asi doživotní a nedílnou součástí. Jednoduché tvarování a materiály najdete nejen na středovém panelu. Kia také v dnešní době nabízí v základní výbavě pouze přípravu pro autorádio a za příplatek vám do automobilu přidá i autorádio. To ovšem není integrované, což přináší výhody i nevýhody.
Velmi zdařilý je dekorační materiál, kterým jsou některé části interiéru potaženy. Vroubkovaná stříbrno-černá dekorace výborně oživila jinak konzervativní interiér.
Velmi povedený je panel přístrojů. Netypické provedení s velmi zajímavým podsvětlením působí sice jako by zde nepatřil, ale celkovou konzervatičnost to alespoň na okamžitě zmírní. Přístroje jsou velmi dobře čitelné i za silného slunce a to i přesto, že se nachází pod čirým plexi, které umí sluneční paprsky odrazit přímo do očí.
Vnější zrcátka a okna se ovládají na madle dveří a nádrž si otevřete také na čalounění dveří. Ostatní ovládače pak najdete na palubní desce vlevo od volantu.
Testovaný vůz dostal v příplatkové výbavě kožené čalounění, které ani v horkých dnech neobtěžovalo. Velmi dobře tvarované sedačky si v tomto provedení nesou jeden malý nedostatek. Kůže, kterou jsou čalouněny je velmi hladká a pokud se posadíte v klasickém oblečení budete v nich klouzat. Nepomůže ani boční vedení, protože to klouže stejně. Pokud tedy pojedete ostřejším tempem v zatáčkách budete si muset trochu pomáhat v udržení dobré polohy. Druhým drobnějším nedostatkem byla délka sedáku. Ten by mohl být o pár centimetrů delší, při své výšce 188 cm totiž neposkytoval dostatečnou podporu.
Obdobná je situace i na zadních sedačkách, které vykazují stejné přednosti a nedostatky jako ty přední. Při ostřejší jízdě budete mírně klouzat, ale získáte za to pohodlnou jízdu v komfortních sedačkách. Pokud budete cestovat pouze ve čtyřech, můžete využít středovou loketní opěrku s držákem na nápoje.
Úložných a odkládacích schránek je v Magentisu průměrné množství a všechny najdete na klasických místech. Středový panel, loketní opěrka, přední schránka před spolujezdcem a pár dalších pojmou drobnosti.
I když se to z fotografií nemusí zdát, interiér Magentise je velmi komfortní a veškeré ovládání je přátelské, intuitivní a ergonomické. Poloha za volantem, naladění tvrdosti sedaček ale i další prvky přispívají k dobrému pocitu. Přestože není Magentis vybaven nejmodernějšími technologiemi je interiér velmi příjemný a útulný.