Když Rakušan zjistí, že mu ukradli auto, je už obvykle v Česku

V roce 2010 zloději v Rakousku ukradli 2617 osobních automobilů, z čehož 1700 připadá na vídeňskou metropoli. Na těchto číslech by možná nebylo zase tak nic zvláštního, kdyby po vstupu nových států do Schengenského prostoru v roce 2004 dramaticky nestoupla. Do té doby se totiž krádeže u našich jižních sousedů pohybovaly okolo dvě stě vozů ročně.

Poslední statistika z prvního čtvrtletí hlásí další nárůst. Oproti roku 2010 stoupl počet ukradených aut o jedenačtyřicet. „Velkou zásluhu na tom mají čeští pachatelé. Proti domácím podmínkám mají daleko větší výběr přepychových vozidel a pro jejich úspěšnost mluví jejich anonymita,“ řekl AutoRevue.cz major Aleš Haisl, vedoucí problematiky krádeží vozidel na pražském policejním ředitelství.

Jejich akce obvykle probíhá přes noc. „Když ráno Rakušan zjistí, že přišel o auto, je už nejspíš odvezené do Česka, k čemuž nahrává skutečnost, že na hranicích nejsou kontroly,“ pokračoval Haisl.

Rakouské úřady považují situaci za tragickou. „Občas někoho chytí, ale pachatelé se tam stále vracejí. V rámci intenzivní spolupráce na základě Mezinárodní právní pomoci děláme všechno proto, aby se tento trend snížil. Jsme s rakouskými kolegy denně ve spojení,“ poznamenal policista.

Klepněte pro větší obrázek
Rakouská a německá policie si s českými zloději zatím neumí příliš poradit, a tak spolupracuje s českými kolegy

Stejně tristní je situace v Německu, kde v roce 2008 evidovali 37 184 krádeží a v roce 2009 už 40 375. „Loňský rok ještě nemají zpracovaný, ovšem německý kriminální úřad to nestihl v obvyklém čase hlavně proto, že jde opět o vyšší čísla. Nárůst je zřejmý a velice prudký,“ poznamenal Haisl, podle kterého se čeští zloději v cizině nejvíce zaměřují na luxusnější vozy BMW řady X5 a X6, Audi Q7 a Volkswagen Passat.

Jedním z následků přesunu českých zlodějů do ciziny jsou klesající počty krádeží u nás. Přesto se jen v Praze ročně ztratí víc osobních aut než v celém Rakousku. V roce 2009 jich byly tři tisíce a loni 2967.


 
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 63 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků