Kdo ztratí a kdo získá v Evropě v roce 2012?

Kdo letos v Evropě utrpí? Seznam je dlouhý. V podstatě lze říci, že každý, kdo není spojený s německým průmyslem. Každý, kdo neexportuje za hranice Evropy.

Mnohé evropské automobilky hrají obrazně řečeno jen na malém hřišti. Jsou to jen regionální hráči. Podnikají na starém kontinentu, kde mohou oslovit jen omezený počet zákazníků. Přitom prodeje v západní Evropě stále klesají a ani pro letošek není vyhlídka na zlepšení. Právě naopak.

Utrpí tedy ten, kdo není globální hráč. Kdo si nebude moci dovolit kompenzovat svoje ztráty z prodejů v Evropě třeba na rostoucím čínském trhu.

PSA/Peugeot Citroën v ohrožení?

Mezi takové patří Fiat a Renault. Ani italský ani francouzský výrobce neexportují nijak silně z Evropy, takže oni budou zcela jistě těžce postiženi jako jedni z prvních při jakémkoli zhoupnutí na evropském trhu. Jejich výhodou je ale to, že s účetní bilancí jim v takovém případě může pomoci Chrysler (Fiatu) a Nissan (Renaultu).

To PSA/Peugeot Citroën takhle silného a výdělečného aliančního partnera, o něhož by se popřípadě mohl opřít, nemá. Tento francouzský hráč proto nejvíce závisí na prodejích v Evropě.

A asi se mu již teď nedýchá lehce. Naznačilo to listopadové oznámení PSA, že ruší 6600 míst. A pokud se Evropa rychle nevzpamatuje ze svých současných problémů spjatých s dluhovou krizí, další podobné oznámení zřejmě bude následovat.

Mezi vítěze budou naopak patřit němečtí obři – Volkswagen, Daimler a BMW. Ti budou i v roce 2012 těžit z oživení ekonomiky v USA a růstu Číny, z toho, že exportují nejvíce automobilů.  

Nejhůře na tom bude Španělsko

Společnosti, které sledují pohyby na trzích, již oznámily svoje předpovědi. Podle nich prodeje nových aut v Evropě na pěti největších trzích klesnou. Nejméně utrpí podle Morgan Stanley Německo, zde bude pokles jen čtyřprocentní, u britského trhu pětiprocentní, prodeje ve Francii a Itálii se sníží o 7 %.

Nejhůře na tom bude Španělsko, které prý spadne o dalších 10 %. A to se již v roce 2011 trh s novými auty na Pyrenejském poloostrově propadl o více než 20 %.
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků