Kdo ztratí a kdo získá v Evropě v roce 2012?

Kdo letos v Evropě utrpí? Seznam je dlouhý. V podstatě lze říci, že každý, kdo není spojený s německým průmyslem. Každý, kdo neexportuje za hranice Evropy.

Mnohé evropské automobilky hrají obrazně řečeno jen na malém hřišti. Jsou to jen regionální hráči. Podnikají na starém kontinentu, kde mohou oslovit jen omezený počet zákazníků. Přitom prodeje v západní Evropě stále klesají a ani pro letošek není vyhlídka na zlepšení. Právě naopak.

Utrpí tedy ten, kdo není globální hráč. Kdo si nebude moci dovolit kompenzovat svoje ztráty z prodejů v Evropě třeba na rostoucím čínském trhu.

PSA/Peugeot Citroën v ohrožení?

Mezi takové patří Fiat a Renault. Ani italský ani francouzský výrobce neexportují nijak silně z Evropy, takže oni budou zcela jistě těžce postiženi jako jedni z prvních při jakémkoli zhoupnutí na evropském trhu. Jejich výhodou je ale to, že s účetní bilancí jim v takovém případě může pomoci Chrysler (Fiatu) a Nissan (Renaultu).

To PSA/Peugeot Citroën takhle silného a výdělečného aliančního partnera, o něhož by se popřípadě mohl opřít, nemá. Tento francouzský hráč proto nejvíce závisí na prodejích v Evropě.

A asi se mu již teď nedýchá lehce. Naznačilo to listopadové oznámení PSA, že ruší 6600 míst. A pokud se Evropa rychle nevzpamatuje ze svých současných problémů spjatých s dluhovou krizí, další podobné oznámení zřejmě bude následovat.

Mezi vítěze budou naopak patřit němečtí obři – Volkswagen, Daimler a BMW. Ti budou i v roce 2012 těžit z oživení ekonomiky v USA a růstu Číny, z toho, že exportují nejvíce automobilů.  

Nejhůře na tom bude Španělsko

Společnosti, které sledují pohyby na trzích, již oznámily svoje předpovědi. Podle nich prodeje nových aut v Evropě na pěti největších trzích klesnou. Nejméně utrpí podle Morgan Stanley Německo, zde bude pokles jen čtyřprocentní, u britského trhu pětiprocentní, prodeje ve Francii a Itálii se sníží o 7 %.

Nejhůře na tom bude Španělsko, které prý spadne o dalších 10 %. A to se již v roce 2011 trh s novými auty na Pyrenejském poloostrově propadl o více než 20 %.
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků