Kdo kupuje auta v Česku? Firmy, rodiny a někdo další…

Prodeje aut v Česku jdou nahoru, loňský rok byl podle některých zdrojů dokonce rekordní. Kdo si ale nová auta kupuje? Firmy, rodiny a někdo další... Těch posledně jmenovaných může být letos až 20 tisíc.

Prodej osobních a užitkových vozů v České republice není transparentní. Bohužel dlouhodobě. Jak vyplývá z údajů společnosti Médea Research, registrace vozů na neidentifikovatelného zákazníka rok od roku rostou. Zatímco v roce 2011 byly takto zaregistrovány 5903 vozy, loni už to bylo 15 783 vozidel. Pokud by neprůhledné registrace podobně dál rostly, hranice takto „prodaných“ vozů by letos dosáhla 20 tisíc.

Prodejnost aut se statisticky zpracovává podle typu koncového zákazníka ve třech kategoriích. První je registrace vozů fyzickými osobami, druhá firmami a ve třetí jsou všechny ostatní možnosti. V této třetí, takzvané neprůhledné kategorii se evidují neúplné zápisy a ty, u nichž nelze zjistit, zda byla kupujícím osoba, či firma. Vysoký růst registrací v této kategorii v posledních letech podle Médea Research přispívá k menší průhlednosti v otázce nárůstu účelových samoregistrací některých značek. Ve výsledku tak dochází ke zkreslujícím prodejním číslům některých automobilových značek.

Varující je především nárůst neprůhledných registrací v posledních letech. Zatímco v roce 2011 byly takto registrovány celkově 5903 vozy, rok nato už 8711 vozidel. V roce 2013 se neprůhledných registrací zvýšilo o více než šest procent na 10 347 vozů a loni o dalších téměř devět procent na již zmíněných 15 783 vozidel. Údaje za leden 2015 („neprůhledně“ zaregistrováno 1577 vozů) naznačují pokračování trendu, což by mohlo znamenat až 20 000 takto registrovaných vozů v letošním roce.

Vedle Médea Research zpracovávají údaje Ministerstva dopravy ČR s počty registrací i některé další subjekty, především zájmová automobilová sdružení. Ty v těchto dnech oznámily, že ve svých statistikách sloučí do jedné kategorii 2 a 3, tedy firmy s neprůhlednými registracemi. Tím se s největší pravděpodobností ještě více sníží možnost identifikace takzvaných účelových samoregistrací.

Médea Research bude naopak i nadále ve svých statistikách rozlišovat registrace ve třech kategoriích s tím, že i dál bude od počtu registrací v daném měsíci odečítat takzvané reexporty.

Neprůhledně registruje auta především VW, Seat a Ford

V kategorii registrací vozů mimo fyzické osoby a firmy má v lednu 2015 absolutně nejvíce registrací značka Volkswagen – 443 vozů, což je 28 % všech vozů v této kategorii. Následují značky Ford (318 vozů) a Seat (245 vozů). Stejné pořadí bylo za celý rok 2014, když Volkswagen měl takto 3 231 registrovaných vozů, Ford 2 886 a Seat 2 490 vozů.

Nejvyšší podíl registrací vozů mimo fyzické osoby a firmy z celkových registrací značky má letos Seat  (48 % za leden 2015) a Ford (33 % za leden 2015), následovaný Volkswagenem (23 %). V roce 2014 bylo v této kategorii zaregistrováno 41 % vozů Seat ze všech registrací této značky, Ford měl registrováno v této skupině 20 % a Volkswagen 16 % ze všech registrací této značky.

Mezi modely měl nejvyšší počet registrací v kategorii registrací mimo fyzické osoby a firmy v roce 2014  Ford Fiesta – 1 726 vozů, což je 34 % z celkových registrací tohoto modelu v tomto roce. Následují Seat Ibiza – 1 287 vozů, u kterého  tvoří v roce 2014 registrace v této kategorii dokonce 57 % a Seat Leon – 1 137 vozů (37 % registrací).

Statistiky registrací za měsíc leden podle jednotlivých kategorií najdete na webových stránkách společnosti Médea Research

http://research.medea.cz/volne-dostupne-analyzy

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2000
Stav: 156 244 km
Cena: 25 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 17 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků