Kdo bude chtít po nasbírání 12 bodů zpátky řidičák, musí k psychologovi

S řidičským průkazem jsou problémy. Získat ho není právě snadné. Ovšem lehce se dá o něj díky bodovému systému přijít. Stačí nasbírat dvanáct bodů a je po ježdění. Kdo ho chce zpátky, musí po uplynutí jednoho roku znovu složit řidičskou zkoušku. To však od 1. srpna nebude stačit. Nyní bude potřeba podrobit se vyšetření u dopravního psychologa, na jehož základě se řidič může opětovně přihlásit do autoškoly a nechat se přezkoušet.

Smyslem tohoto vyšetření je zjistit, proč „vybodovaný“ řidič včas neupravil své dopravní chování a dospěl až k odebrání řidičského oprávnění. „Doposud bylo jediným opatřením před navrácením řidičského oprávnění absolvování zkoušky z pravidel a z jízdy, které však o charakteru problému daného řidiče mnoho nevypovídalo,“ řekla AutoRevue.cz dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto

„Toto vyšetření se tedy bude zaměřovat kromě standardního posouzení psychické způsobilosti k řízení motorových vozidel, právě na specifické osobnostní rysy či nedostatky ve schopnostech, vedoucí k nepřizpůsobivému a riskantnímu dopravnímu chování. Cílem bude zjistit, zda řidič-hříšník je vůbec duševně způsobilý bezpečně řídit motorové vozidlo, zda jeho nedostatky je možné napravit a kompenzovat, např. cíleným rehabilitačním kurzem, nebo zda postačí jen poradenský pohovor s psychologem,“ pokračovala psycholožka.

Rehabilitační kurzy jsou připravovány, s jejich plným využíváním se počítá pro „vybodované“ řidiče zatím ve formě dobrovolné účasti. Stávající kurzy ve střediscích bezpečné jízdy nejsou podle Rehnové pro takto problémové řidiče nejvhodnější. V každém případě se řidič dozví o svých nedostatcích, problém se pojmenuje a může ho začít řešit.

„Jedním z možných výsledků je ale také zjištění, že dotyčný není psychicky způsobilý k bezpečnému řízení motorového vozidla. Pak bude záležet na příčinách jeho nezpůsobilosti, zda jsou trvalé, nebo zda je ještě šance na zlepšení,“ upozornila.

Dopravně psychologické vyšetření se prý bude cenově pohybovat zhruba v rozsahu již prováděného vyšetření řidičů profesionálů. Vzhledem k náročnosti a potřebě individuálního přístupu však může být i dražší. Cenu prováděcí předpis nebude upravovat, ale je jasné, že „získání“ dvanácti bodů se kromě pokut prodraží i později.

Psycholožka se však domnívá, že samotné absolvování dopravně psychologického vyšetření nikoho nenapraví. „Záleží na tom, jak řidič s jeho závěry naloží, zda využije nabídnutou odbornou pomoc, která zatím není povinná, zda bude sám aktivně s psychologem spolupracovat a požadovat poradenskou službu. Akreditovaný dopravní psycholog bude mít za povinnost vyšetřeného řidiče s výsledky podrobně seznámit a nabídnout řešení zjištěných problémů,“ dodala Rehnová.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků