Kdo bude chtít po nasbírání 12 bodů zpátky řidičák, musí k psychologovi

S řidičským průkazem jsou problémy. Získat ho není právě snadné. Ovšem lehce se dá o něj díky bodovému systému přijít. Stačí nasbírat dvanáct bodů a je po ježdění. Kdo ho chce zpátky, musí po uplynutí jednoho roku znovu složit řidičskou zkoušku. To však od 1. srpna nebude stačit. Nyní bude potřeba podrobit se vyšetření u dopravního psychologa, na jehož základě se řidič může opětovně přihlásit do autoškoly a nechat se přezkoušet.

Smyslem tohoto vyšetření je zjistit, proč „vybodovaný“ řidič včas neupravil své dopravní chování a dospěl až k odebrání řidičského oprávnění. „Doposud bylo jediným opatřením před navrácením řidičského oprávnění absolvování zkoušky z pravidel a z jízdy, které však o charakteru problému daného řidiče mnoho nevypovídalo,“ řekla AutoRevue.cz dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto

„Toto vyšetření se tedy bude zaměřovat kromě standardního posouzení psychické způsobilosti k řízení motorových vozidel, právě na specifické osobnostní rysy či nedostatky ve schopnostech, vedoucí k nepřizpůsobivému a riskantnímu dopravnímu chování. Cílem bude zjistit, zda řidič-hříšník je vůbec duševně způsobilý bezpečně řídit motorové vozidlo, zda jeho nedostatky je možné napravit a kompenzovat, např. cíleným rehabilitačním kurzem, nebo zda postačí jen poradenský pohovor s psychologem,“ pokračovala psycholožka.

Rehabilitační kurzy jsou připravovány, s jejich plným využíváním se počítá pro „vybodované“ řidiče zatím ve formě dobrovolné účasti. Stávající kurzy ve střediscích bezpečné jízdy nejsou podle Rehnové pro takto problémové řidiče nejvhodnější. V každém případě se řidič dozví o svých nedostatcích, problém se pojmenuje a může ho začít řešit.

„Jedním z možných výsledků je ale také zjištění, že dotyčný není psychicky způsobilý k bezpečnému řízení motorového vozidla. Pak bude záležet na příčinách jeho nezpůsobilosti, zda jsou trvalé, nebo zda je ještě šance na zlepšení,“ upozornila.

Dopravně psychologické vyšetření se prý bude cenově pohybovat zhruba v rozsahu již prováděného vyšetření řidičů profesionálů. Vzhledem k náročnosti a potřebě individuálního přístupu však může být i dražší. Cenu prováděcí předpis nebude upravovat, ale je jasné, že „získání“ dvanácti bodů se kromě pokut prodraží i později.

Psycholožka se však domnívá, že samotné absolvování dopravně psychologického vyšetření nikoho nenapraví. „Záleží na tom, jak řidič s jeho závěry naloží, zda využije nabídnutou odbornou pomoc, která zatím není povinná, zda bude sám aktivně s psychologem spolupracovat a požadovat poradenskou službu. Akreditovaný dopravní psycholog bude mít za povinnost vyšetřeného řidiče s výsledky podrobně seznámit a nabídnout řešení zjištěných problémů,“ dodala Rehnová.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků