Kauza podjíždění: Ministerstvo a policie chystají společnou schůzku

46 komentářů

Míla
7. října • 13:23

Celé mi to přijde vadné na hlavu. Za prvé celý zákon nebo výklad, že levý pruh je určen na předjíždění je prostě špatný a nemělo by to vůbec platit. Předjíždění by mělo být prostě umožněno ze všech pruhů, za správného používání odbočovacích světel, což je něco co 90% řidičů prostě neumí. Tedy 3-4 vteřiny před odbočením zapnout blinkr a ne jako dnes, že začnu kroutit volantem a pak zmáčknu (nebo souběžně páčku) . V USA nic takového není jako zákaz předjíždění zprava není, a nikdy jsem žádný problém na tamních silnicích neviděl. Prostě jedu 130 km/h max. povolená rychlost a je úplně jedno, kde ji jedu, protože je prostě maximální povolenou, takže mě nemá co kdo předjíždět a vyblikávat.

střední proud
5. října • 9:35

Až bude pravý v takovém stavu že se po něm dá jezdit, budu jezdit v pravém, do té doby budu jezdit ve středním nebo levém a na nějaké výklady seru. Byl jsem v zemích kde jsou dálnice víceproudové, i pět v jednom směru a žádný problém, to jen český pepík musí mít na všechno návod, jinak si neví rady.

Zelí
4. října • 9:18

Doporučil bych využít obrovských reklamních panelů, které kolem dálnic, které chce stát zrušit a umístit na ně obrovské nápisy Jezdi vpravo !.
Možná by to některým dementům došlo.

Dan
4. října • 6:42

Pro řešení tak neřešitelného a ve světě ojedinělého problému bude potřeba ustanovit alespoň čtyři komise které už po několika letech slavnostně doplní vyhlášku o další paskvil. :o)))(čím hloupější jsou poměry ve kterých jsme nucení žít, tím víc je potřeba si z nich dělat legraci)

Karel
4. října • 5:53

Myslim, ze tolerovani predjeti zprava moc klidu neprinese. Problem je porad v tech zevlounech, co trci uprostred a budou trcet dal. Posilil bych znaceni na problematickych usecich. Neco jako Rechts fahren, co jsem videl myslim v Rakousku. Kdyz se upozorneni opakuje porad dokola a ridic jede stale uprostred, tak je to navic i uzitecne varovani pro ostatni ridice, ze ten clovek neni upne v kondici (mirne receno).

x12345678
4. října • 9:33

Ale ono o žádné tolerování nejde. Jde o to, jasně definovat, co předjížděním je a co ne. Jinak řečeno, zda pokud pokračuji stále v pravém jízdním pruhu, zda jde o předjíždění nebo nejde. A můj názor, shodně s policií je ten, že o předjíždění nejde.

Míla
7. října • 13:24

Na co nějaké definici, co je předjíždění. To fakt jste takové nemyslící ovce, že potřebujete papír na to, co je předjížění? Totální brainwash.

Karel
4. října • 10:26

OK. Chtel jsem tim hlavne rict, ze by se melo vic upozornovat, at se jezdi vpravo a ne uprostred.

Slušný řidič
3. října • 17:16

Upřímně jsem rád, že se začalo něco dít a jsem přímo překvapen, že se tak děje. Trvám však na jedné věci. Kdyby Policie ČR absolutně neignorovala bezohledné jednání levo- a středo-proudařů, které je zcela jasně v rozporu z pravidly silničního provozu, nemuseli bychom v minulých diskusích řešit místy emotivní a řekněme až filosofické otázky, co je a co není předjíždění. Vyjádří se Policie ČR i k tomuto svému pochybení a léta trvající ignoranci, které tento stav způsobili, milá redakce?
Jsem opravdu moc zvědavý, co z jednání vyplyne. Důležité je ale to, že bude jasno, ať už byl správný můj výklad, nebo výklad uživatele LOL v diskusi pod prvním článkem. Třeba se pak i někde sejdeme na pivo :)

Míla
7. října • 13:26

HLavně by se mělo zrušit to ustanovení, které zakazuje jezdit kdekoliv.

vincenzo
3. října • 19:55

Ono je nejhorší, že sami policajti to porušují. Několikrát jeli bezdůvodně po R1 vlevo. A jiné přestupky, ale to je na jinou debatu.

Antiautomat
3. října • 14:56

Zaujimave ako zrazu chce kazdy rychlo jazdit. na rovinu, nej.be tu uz niekomu?Dajme tomu ze kamion v pravom prude ide cca 80-90 a hned vedla neho (strednym) prudom idu auta 130kmh. A snad kazdy pozna situaciu, ked ideme 130 a pred nami pride na predchadzanie kamionov, pripadne autobusov, alebo niekto taha vlecku apod. Nasleduju samozrejme brzdy. Takisto treba mysliet na to, ze v tom pravom su odbocky, exity apod. Cim vacsi rozdiel rychlosti medzi dvoma susediacimi jazdnymi pruhmi, tym logicky vacsia pravdepodobnost nehody. Cize zacat umelo a nasilne urychlovat stredny pruh je jednoducho koledovanie si o vytvaranie nebezpecnych situacii. Zaujimave, akonahle je takato debata, zrazu sa vynori ohromne mnozstvo tych schumacherov, kvoli ktorym z drvivej vacsiny vznikaju smrtaky. Ked sa niekto stazuje ze dobieha 'debilov' na plnej dialnici, ktori nejdu v tom strednom (na danu situaciu) bezpecnou rychlostou, mal by sa zamysliet v prvom rade nad sebou. Tu treba ujasnit jednoduche blbe pravidlo (a tam je prave ten hacik), ked ide za mnou niekto rychlejsie a mam moznost ho pustit (a bezpecne) tak ho proste pustim a je to. A vice versa, ked uz teda mazem v lavom a vidim pred sebou predbiehajuce sa autobusy a za nimi auto, ktore drzi bezpecny odstup, nezacnem ho docerta vyblikavat, nedajboze podchadzat a cpat sa medzi nich a tu vidim dalsi problem, na ktory v roznych psychopatickych mozgoch zrejme pride. A na toto treba extra riadky v zakone, potom ta nasa spolocnost je uz zamerikanizovana (rozumej priblbla) fakt dokonale.

jogurt
3. října • 20:54


§12 (5) Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.

Takže ten v pravém prostě přejet do středního nesmí. S blinkrem ani bez něj. Nesmí.

dtsmaniac
3. října • 22:44

pokud v levem v tu chvili nic nejelo (tj. ani neomezí) tak samozřejmě může zahájit úkon předjíždění pomalejšího autobusu, který už je předjížděn o pisl rychlejším.
on to myslel tak, že někdo přiletí zezadu až když už oba předjíždí - tj. trochu zbytečná poznámka od něj, páč o to tu teď nejde, ale o středo/levoproudaře případně posílače z pravého..

x12345678
4. října • 9:30

To sice ano, jen jsi poněkud zkreslil dějovou podstatu. Nejde o pouhé "zahájení úkonu" ale o úkon celý. A dle judikatur též o přiměřenou dobu po jeho dokončení. Takže pokud rychle přejedeš do pruhu a ten v něm do tebe narazí (nebo dle principu neomezit musí jakkoli změnit rychlost či směr jízdy) až těsně poté, kdy už v pruhu jsi, pořád jsi přestupcem ty.

Zelí
3. října • 14:25

Stanovisko balíků z ministerstva mě nezajímá. Pro řidiče je směrodatné stanovisko policie.

puk123
3. října • 14:40

No jo, ale ministerstvo je nadřízený orgán policie. Když se něco semele, bude mít konečné slovo soud. Měli by si to, soudruzi, především vyjasnit mezi sebou.

Roman
3. října • 16:03

Možná tak ministerstvo vnitra, ale určitě ne ministerstvo dopravy:-P

puk123
4. října • 10:12

To je tak, když někdo blbě čte. Celou dobu žiju v tom, že se píše o ministerstvu vnitra. To jsem byl vedle jak sekvoj.
No, ale stejně si myslím, že Policie ČR nemá co mluvit do výkladu zákonů, jen bdít nad jejich dodržováním. V případě nejasností má o výklad požádat kompetentní instituci, ne se o něj pokoušet sama. Mě nejvíce vytočilo, jak sama od sebe zakazovala dětské vozíky za kola.

jogurt
3. října • 20:50

To je velký omyl. Ministerstvo není nadřízený orgán policie.

Roman
3. října • 21:30

Působnost ministerstva vymezuje §12 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.Ministerstvo vnitra je ústředním orgánem státní správy pro vnitřní věci, zejména pro:

veřejný pořádek a další věci vnitřního pořádku a bezpečnosti ve vymezeném rozsahu, včetně dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu,

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
x12345678
4. října • 9:27

Orgán státní správy. To je úplně jiný pojem. Nemá s řízením něčeho vůbec nic společného.

mex
3. října • 14:30

Pro me ani to ne. Stejne budu dal pokracovat v pravem, kdyz dojedu debila v prostrednim, at si policie tvrdi, co chce.

K86
3. října • 11:28

taktez chvalim akrivitu redakce! Priznavam, ze jsem predjizdel z prava a to jsem si byl vedom porusovani pravidel. Ted jsem o neco klidnejsi.
Spis nez najit spolecnou rec pri predjizdeni/podjizdeni, to chce najit zpusob jak vytlacit auta co nejvic doprava.

Pamětník
3. října • 13:20

Možná se o to vytlačení aut do pravého pruhu pokouší i jedna pojišťovna. Na výjezdu D1 z Prahy u značky IS12b (Konec obce) mají nad dálnicí vtipnou zeleno-bílou reklamu, momentálně snad ve znění: "To, že máte známku neznamená, že musíte jezdit jako balík". :-D

Vana666
3. října • 11:24

Také chválím aktivitu redakce ;-)

st
3. října • 11:12

Podle mě by se hlavně mělo trestat to, že někdo zbytečně jede v rychlejším pruhu. Kdo zažil jízdu na českých vícepruhových dálnicích tak mi potvrdí, že spousta lidí jede v prostředním pruhu, přičemž ten pravý je skoro prázdný. Chápu, že pro někoho je složité měnit jízdní pruhy... Ale není jiné cesty. Tím, že se lidi budou včas zařazovat do správných pruhů dojde i ke zlepšení plynulosti provozu.

GL
3. října • 10:54

Mě napadlo, že kdyby se jasně uzákonilo, že na víceproudých silnicích je v předjížděcím, tedy levém pruhu minimální povolená rychlost o řekněme 5-10km nižší, než maximální, tak by to lecos vyřešilo. Kamiony by se tam nedostaly i bez zákazováých značek, a ti, kteří jedou pomaleji a chtějí předjet by nezdržovali ty, kteří jedou touto rychlostí normálně. Ano, problém stálejedoucích aut v levém pruhu to neřeší zcela, ovšem pokud někdo jede v levém pruhu 130 km/h, tak byť třeba jedu nepředpisově rychleji (což také občas dělám, nejsem moralista) tak se nemám co rozčilovat. On jede maximální povolenou rychlostí. Ano, ale souhlasím i takovýž řidič by se samozřejmě měl kolegiálně zařadit zpět do pravého pruhu. A co tento návrh vztáhnout obecně. Aneb předjíždění kdekoliv je podmíněno +/- maximální povolenou rychlostí. Stává se mi, že mimo obec jede traktor řekněme 40km/h a pán v autě za ním ho začne předjíždět rychlostí 50 km/h. chápu, že třeba nemá takové zrychlení, ovšem když těch 50km/h jede už dvě minuty, tak určitě nemá pedál na podlaze, aby byl předjížděcí manévr co nejkratší. To není jen otravné, ale především nebezpečné. Ale to je jen můj návrh

puk123
3. října • 14:35

Obávám se, že to nepůjde. Někdy je taková slota, že ti nejrychlejší jedou třeba max. 100 a kamiony jsou rády, že vůbec jedou. Co pak?

martin33
4. října • 11:16

"Dopravní značka „Nejnižší dovolená rychlost“ (č. C 6a) přikazuje řidiči jet nejméně rychlostí v kilometrech za hodinu vyjádřenou číslem na značce. To neplatí, pokud by takovou rychlost vylučovaly provozní podmínky, například intenzita provozu, překážka provozu, nebo pokud by taková rychlost ohrožovala bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, například za mlhy nebo jiných nepříznivých povětrnostních podmínek."

vincenzo
3. října • 11:33

Kamion ve třetím pruhu nemá co dělat, protože tím porušuje zákon o provozu na sil.
To, že se jezdí více než-li je povoleno je realita, ale to neznamená, že ten co jede předpisově 130 km/h tě nemusí pustit. Jak totiž může vědět, že nevezeš zraněného ( či s jiným zdravotním problémem), že to nejsou policajti či jiná bezpečnostní složka.

uši
3. října • 21:49

Pokud panáček nemá zapnutý modrý majáček, žádná privilégia. A můžeš se stavět na hlavu a mít třeba F1 B-]

jogurt
3. října • 22:04

úplně tě asi nechápu... v jaké souvislosti to myslíš, jako že když za tebou někdo přijíždí rychleji než 130kmh, tak že můžeš zůstat v levém a nepustit ho, pokud nebliká namodro? Ale to se pleteš, protože dle zákona nesmíš " ani jinak bránit předjíždění" a naopak ti zákon povoluje použít levý jízdní pruh mimo obec pouze k předjíždění či objíždění překážky. V ostatních případech musíš mazat doprava.

jogurt
3. října • 20:43

Kamion nemá co dělat ani v levém na dvouproudé dálnici, pokud by tím bránil v předjíždění rychlejšímu vozidlu. §36 odstavec 4 zákona. 99% řidičů o tomto zákazu vůbec neví a 100% ho nedodržuje. Nutno ovšem policii přiznat k dobru, že cca 2 přestupky ročně postihne. Některý rok i tři. Což na odhadem 15 milionů těchto přestupků v ČR za rok je slušný úspěch. Na druhou stranu, kdyby to policie (a jde to velmi snadno....) postihovala, budou za týden všechny kamiony bez řidičů. I když na Slovensku to jde skvěle. Za 1000km tam a zpátky po dálnicích SR potkáte maximálně dva kamiony v levém pruhu. Ostatní si to nedovolí. Dozor je plně funkční a postihy drsné.

LOL
3. října • 10:31

Bouře ve sklenici vody (ale chválím aktivitu redakce).
Na těch pár km tříproudek (kde to teoreticky může dělat binec) stačí nad jednotlivé pruhy nahodit značky vymezující nejnižší možnou rychlost (C06a) např. zprava 70-100-120km/h a začít toto měřit radarem (toto DPČR zvládá brilantně).:-)Zbytek je jednoznačný a nějaká "souběžná jízda" na poloprázdné dálnici nemůže obstát.

runner42
3. října • 14:03

Kámo, včera jsem jel jako spolujezdec z Brna a řidič pro mě z nepochopitelných důvodů začal podjíždět modrou Fábii. A její řidič se na nás samozřejmě v nejblbějším okamžiku natlačil. Nebýt tam odstavný, letěli jsme ven. Docela ironie... tady všem vysvětluju proč je to nebezpečný.... poprvé snad po dvou letech jedu jako spolujezdec... a málem průser.

Pavel
13. října • 14:21

A řidič Fóbie z nepochopitelných důvodů jel trvale v levém pruhu, na tachometru 125 ve skutečnosti 115.

WinDiesel
3. října • 17:36

Řekl bych že je to situace zcela totožná se situací, kdy předjíždíš vlevo a natlačí se do Tebe zprava - úplně stejný šok s tím rozdílem, že za tebou je v rychlém pruhu natěšených asi tak 10 auťáků nalepených na sebe s 5metrovým odstupem.

LOL
4. října • 8:32

nehoda se stát může kdykoli. Jenže drtivá většina řidičů NEČEKÁ, že je bude někdo předjíždět zprava, když přece oni jedou v levém a v pravém je VOLNO...To je ten paradox, který nechápe evidentně ani vedení DP PČR. Všechny proudy jsou obsazeny, všichni jedou +/- stejně = souběžná jízda. Pravý proud je volný = předjíždění zprava + nesprávná jízda v pruzích. Opravdu nechápu, co se tady neustále řeší.

runner42
3. října • 18:50

Hele nechci se hádat, ale předjeli jsme za cestu stovky aut zleva a nic, zatímco jediné předjižděné prasácky zprava nás málem sejmulo. Závěr si z toho udělej sám.

Pamětník
3. října • 13:09

Myslím, že tento problém se řeší nejméně od r. 2005 či spíše déle. Tenkrát odvysílala ČT v pořadu 'Reportéři ČT' reportáž "Proč se pohřebáci bojí dálnice" - asi by to šlo dohledat v jejich archívu. Myslím, že někdy od té doby (ne-li déle) policie poměrně striktně rozlišuje nedovolené předjíždění zprava a souběžnou jízdu, asi takto:
a) Předjíždějí zprava je to podle toho jejich výkladu tehdy, pokud je dálnice opravdu (relativně) prázdná, tedy jedná se např. o jedno vozidlo v levém nebo prostředním pruhu a druhé vozidlo ho předjíždí pravým pruhem. V takovém případě je třeba přejet z pravého přes prostřední až do levého, předjet a zase zpět až do pravého. Anebo vůbec pravým pruhem nepředjíždět.
b) Pokud je ten jeden pruh plný aut a pravý je volný (volnější), tak už to považují za souběžnou jízdu v pruzích, pokud v něm někdo jede rychleji.
Nějaký (bývalý?) policista soukromě natáčel i ukázková videa z provozu, kde to bylo celkem názorné. Je to asi někde na youtube a snad se to jednou objevilo i v TV Nova, kde ovšem ze souběžné jízdy natočené policistou udělal reportér senzaci typu "pirát podjížděl kolonu a ještě si to natočil" (samozřejmě bez souhlasu toho autora, kterému to ukradli).Jestli se na tom ovšem tihle policisté z terénu shodnou s úředníky z kanceláří, kdoví? Zřejmě na to mají nějaké vnitřní směrnice a postupy, jak co posuzovat a řešit. Pokud si je vnitro sjednotí i s jinými ministerstvy (doprava, spravedlnost, ...?), snad přitom nic nepokazí.

puk123
3. října • 14:43

Proč to redukujete jen na tříproudé silnice? Pro dvouproudé to neplatí?

LOL
4. října • 8:28

Protože na tříproudkách je to větší problém pro předjíždění a oslíci co neznají předpisy mají místo dvou kupek sena kupky rovnou tři.

puk123
4. října • 10:22

Jenže na 3-proudovce máš možnost objet slimáka uprostřed zleva, na dvouprodovce není kudy.

jogurt
3. října • 20:26

Samozřejmě že platí. Navíc je tu jeden neodiskutovatelný fakt: Pokud někoho LZE předjet/podjet/minout zprava, pak sám nepředjíždí a nemá tedy v levém/středním pruhu co pohledávat. Pro idioty dodávám, že řeč je o dálnici mimo obec.

dtsmaniac
3. října • 22:32

pro idioty radši napiš víceproudé komunikace mimo obec ;-)

Doporučujeme

Články odjinud