Katalyzátor SCR: Euro 6 s nižší spotřebou

Emisní systémy s katalyzátorem SCR, které již dlouhé roky spolehlivě snižují emise nákladních vozidel a autobusů, si pozvolna razí cestu i pod kapoty osobních vozů.

Největším problémem vznětových motorů z hlediska emisí jsou oxidy dusíku a pevné částice. Zatímco množství pevných částic ve výfukových plynech se daří účinně snižovat neustále zdokonalovanými vstřikovacími systémy a filtry pevných částic, představují emise oxidů dusíku další velkou překážku, a to zejména s výhledem na budoucí normu Euro 6 (v porovnání s Euro 5 půjde o pokles emisí NOx o více než polovinu).

Klepněte pro větší obrázek
Aktuální třetí generace systému Bosch Denoxtronic 2.2 je k dispozici pro palubní sítě 12 V nebo 24 V.
Klepněte pro větší obrázek
Moderní turbodiesely common rail mají v porovnání se svými předchůdci z roku 1990 o 96 % nižší emise NOx. Systém SCR toto množství snižuje o dalších 80 až 95 %. Na snímku systém Bosch Denoxtronic (čerpací modul AdBlue, dávkovací modul, řídicí jednotka).

Emise oxidů dusíku jsou sledovány zejména z toho důvodu, že od určité koncentrace dráždí dýchací cesty a navíc přispívají ke vzniku kyselých dešťů a k tvorbě přízemního ozonu, resp. smogu.

Řešení ze světa užitkových vozidel

V kategorii užitkových vozidel se jako nejúčinnější řešení již roky osvědčuje systém s katalyzátorem SCR (Selective Catalytic Reduction), který dokáže snižovat emise oxidů dusíku o 80 až 95 %. Tuto vysokou účinnost lze navíc využít k další optimalizaci činnosti motoru, a snížit tak spotřebu paliva o 5 až 7 %.

Klepněte pro větší obrázek
Čisté emise vznětového motoru jsou založeny na účinném spalování a až trojnásobném čištění výfukových plynů (oxidační katalyzátor, filtr pevných částic a katalyzátor SCR, resp. zásobníkový katalyzátor DeNOx).

Vznikající oxidy dusíku jsou v rámci emisního systému přeměňovány v katalyzátoru SCR, před nímž je umístěna tryska, která do proudu výfukových plynů vstřikuje na základě pokynů řídicí jednotky kapalinu AdBlue (32,5% vodní roztok močoviny).

Z AdBlue se v horkých výfukových plynech uvolňuje amoniak, s jehož pomocí dochází v katalyzátoru SCR k přeměně oxidů dusíku na dusík a vodu. Celý proces je sledován dvěma senzory NOx před a za katalyzátorem.

Klepněte pro větší obrázek
Systém Bosch Denoxtronic 2 Retrofit pro dodatečnou montáž do užitkových vozidel a pro stacionární a lodní motory. Snížení NOx až o 90 %.

Provoz bez starostí navíc

Vzhledem k relativně malé spotřebě AdBlue (cca 0,1 l/100 km, resp. 1 až 3 % spotřeby nafty), kterou se neustálým vývojem daří dále snižovat, vystačí nevelká zásoba AdBlue (např. v Audi Q7 cca 22,5 l) za běžného provozu na vzdálenost mezi jednotlivými servisními intervaly, takže majitel vozu s tímto systémem nemusí mít v běžném provozu víc starostí než řidič běžného turbodieselu bez SCR.

Pro případné doplňování AdBlue řidičem mohou být vozy vybaveny samostatným hrdlem vedle hrdla palivové nádrže. Vzhledem k tomu, že AdBlue zamrzá při teplotách pod -11 °C, musí být soustava s AdBlue v zimě vyhřívaná.

Klepněte pro větší obrázek
Nádrž na AdBlue pod podlahou zavazadlového prostoru.

Nové komponenty navíc znamenají samozřejmě vyšší hmotnost, větší prostorovou náročnost a v neposlední řadě také vyšší výrobní náklady a vyšší náklady na údržbu, které však mohou být kompenzovány nižšími náklady na palivo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V laboratořích jsou materiály a komponenty pro katalyzátory podrobovány rozmanitým zkouškám (např. stárnutí při extrémně vysokých teplotách nebo simulace jízdních cyklů).

 

 

 

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 33 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků