Katalyzátor SCR: Euro 6 s nižší spotřebou

Emisní systémy s katalyzátorem SCR, které již dlouhé roky spolehlivě snižují emise nákladních vozidel a autobusů, si pozvolna razí cestu i pod kapoty osobních vozů.

Největším problémem vznětových motorů z hlediska emisí jsou oxidy dusíku a pevné částice. Zatímco množství pevných částic ve výfukových plynech se daří účinně snižovat neustále zdokonalovanými vstřikovacími systémy a filtry pevných částic, představují emise oxidů dusíku další velkou překážku, a to zejména s výhledem na budoucí normu Euro 6 (v porovnání s Euro 5 půjde o pokles emisí NOx o více než polovinu).

Klepněte pro větší obrázek
Aktuální třetí generace systému Bosch Denoxtronic 2.2 je k dispozici pro palubní sítě 12 V nebo 24 V.
Klepněte pro větší obrázek
Moderní turbodiesely common rail mají v porovnání se svými předchůdci z roku 1990 o 96 % nižší emise NOx. Systém SCR toto množství snižuje o dalších 80 až 95 %. Na snímku systém Bosch Denoxtronic (čerpací modul AdBlue, dávkovací modul, řídicí jednotka).

Emise oxidů dusíku jsou sledovány zejména z toho důvodu, že od určité koncentrace dráždí dýchací cesty a navíc přispívají ke vzniku kyselých dešťů a k tvorbě přízemního ozonu, resp. smogu.

Řešení ze světa užitkových vozidel

V kategorii užitkových vozidel se jako nejúčinnější řešení již roky osvědčuje systém s katalyzátorem SCR (Selective Catalytic Reduction), který dokáže snižovat emise oxidů dusíku o 80 až 95 %. Tuto vysokou účinnost lze navíc využít k další optimalizaci činnosti motoru, a snížit tak spotřebu paliva o 5 až 7 %.

Klepněte pro větší obrázek
Čisté emise vznětového motoru jsou založeny na účinném spalování a až trojnásobném čištění výfukových plynů (oxidační katalyzátor, filtr pevných částic a katalyzátor SCR, resp. zásobníkový katalyzátor DeNOx).

Vznikající oxidy dusíku jsou v rámci emisního systému přeměňovány v katalyzátoru SCR, před nímž je umístěna tryska, která do proudu výfukových plynů vstřikuje na základě pokynů řídicí jednotky kapalinu AdBlue (32,5% vodní roztok močoviny).

Z AdBlue se v horkých výfukových plynech uvolňuje amoniak, s jehož pomocí dochází v katalyzátoru SCR k přeměně oxidů dusíku na dusík a vodu. Celý proces je sledován dvěma senzory NOx před a za katalyzátorem.

Klepněte pro větší obrázek
Systém Bosch Denoxtronic 2 Retrofit pro dodatečnou montáž do užitkových vozidel a pro stacionární a lodní motory. Snížení NOx až o 90 %.

Provoz bez starostí navíc

Vzhledem k relativně malé spotřebě AdBlue (cca 0,1 l/100 km, resp. 1 až 3 % spotřeby nafty), kterou se neustálým vývojem daří dále snižovat, vystačí nevelká zásoba AdBlue (např. v Audi Q7 cca 22,5 l) za běžného provozu na vzdálenost mezi jednotlivými servisními intervaly, takže majitel vozu s tímto systémem nemusí mít v běžném provozu víc starostí než řidič běžného turbodieselu bez SCR.

Pro případné doplňování AdBlue řidičem mohou být vozy vybaveny samostatným hrdlem vedle hrdla palivové nádrže. Vzhledem k tomu, že AdBlue zamrzá při teplotách pod -11 °C, musí být soustava s AdBlue v zimě vyhřívaná.

Klepněte pro větší obrázek
Nádrž na AdBlue pod podlahou zavazadlového prostoru.

Nové komponenty navíc znamenají samozřejmě vyšší hmotnost, větší prostorovou náročnost a v neposlední řadě také vyšší výrobní náklady a vyšší náklady na údržbu, které však mohou být kompenzovány nižšími náklady na palivo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V laboratořích jsou materiály a komponenty pro katalyzátory podrobovány rozmanitým zkouškám (např. stárnutí při extrémně vysokých teplotách nebo simulace jízdních cyklů).

 

 

 

Audi TT Coupé 1.984
Rok výroby: 2008
Stav: 121 227 km
Cena: 249 000 Kč
Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 987 km
Cena: 180 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek