Katalyzátor SCR: Euro 6 s nižší spotřebou

Emisní systémy s katalyzátorem SCR, které již dlouhé roky spolehlivě snižují emise nákladních vozidel a autobusů, si pozvolna razí cestu i pod kapoty osobních vozů.

Největším problémem vznětových motorů z hlediska emisí jsou oxidy dusíku a pevné částice. Zatímco množství pevných částic ve výfukových plynech se daří účinně snižovat neustále zdokonalovanými vstřikovacími systémy a filtry pevných částic, představují emise oxidů dusíku další velkou překážku, a to zejména s výhledem na budoucí normu Euro 6 (v porovnání s Euro 5 půjde o pokles emisí NOx o více než polovinu).

Klepněte pro větší obrázek
Aktuální třetí generace systému Bosch Denoxtronic 2.2 je k dispozici pro palubní sítě 12 V nebo 24 V.
Klepněte pro větší obrázek
Moderní turbodiesely common rail mají v porovnání se svými předchůdci z roku 1990 o 96 % nižší emise NOx. Systém SCR toto množství snižuje o dalších 80 až 95 %. Na snímku systém Bosch Denoxtronic (čerpací modul AdBlue, dávkovací modul, řídicí jednotka).

Emise oxidů dusíku jsou sledovány zejména z toho důvodu, že od určité koncentrace dráždí dýchací cesty a navíc přispívají ke vzniku kyselých dešťů a k tvorbě přízemního ozonu, resp. smogu.

Řešení ze světa užitkových vozidel

V kategorii užitkových vozidel se jako nejúčinnější řešení již roky osvědčuje systém s katalyzátorem SCR (Selective Catalytic Reduction), který dokáže snižovat emise oxidů dusíku o 80 až 95 %. Tuto vysokou účinnost lze navíc využít k další optimalizaci činnosti motoru, a snížit tak spotřebu paliva o 5 až 7 %.

Klepněte pro větší obrázek
Čisté emise vznětového motoru jsou založeny na účinném spalování a až trojnásobném čištění výfukových plynů (oxidační katalyzátor, filtr pevných částic a katalyzátor SCR, resp. zásobníkový katalyzátor DeNOx).

Vznikající oxidy dusíku jsou v rámci emisního systému přeměňovány v katalyzátoru SCR, před nímž je umístěna tryska, která do proudu výfukových plynů vstřikuje na základě pokynů řídicí jednotky kapalinu AdBlue (32,5% vodní roztok močoviny).

Z AdBlue se v horkých výfukových plynech uvolňuje amoniak, s jehož pomocí dochází v katalyzátoru SCR k přeměně oxidů dusíku na dusík a vodu. Celý proces je sledován dvěma senzory NOx před a za katalyzátorem.

Klepněte pro větší obrázek
Systém Bosch Denoxtronic 2 Retrofit pro dodatečnou montáž do užitkových vozidel a pro stacionární a lodní motory. Snížení NOx až o 90 %.

Provoz bez starostí navíc

Vzhledem k relativně malé spotřebě AdBlue (cca 0,1 l/100 km, resp. 1 až 3 % spotřeby nafty), kterou se neustálým vývojem daří dále snižovat, vystačí nevelká zásoba AdBlue (např. v Audi Q7 cca 22,5 l) za běžného provozu na vzdálenost mezi jednotlivými servisními intervaly, takže majitel vozu s tímto systémem nemusí mít v běžném provozu víc starostí než řidič běžného turbodieselu bez SCR.

Pro případné doplňování AdBlue řidičem mohou být vozy vybaveny samostatným hrdlem vedle hrdla palivové nádrže. Vzhledem k tomu, že AdBlue zamrzá při teplotách pod -11 °C, musí být soustava s AdBlue v zimě vyhřívaná.

Klepněte pro větší obrázek
Nádrž na AdBlue pod podlahou zavazadlového prostoru.

Nové komponenty navíc znamenají samozřejmě vyšší hmotnost, větší prostorovou náročnost a v neposlední řadě také vyšší výrobní náklady a vyšší náklady na údržbu, které však mohou být kompenzovány nižšími náklady na palivo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V laboratořích jsou materiály a komponenty pro katalyzátory podrobovány rozmanitým zkouškám (např. stárnutí při extrémně vysokých teplotách nebo simulace jízdních cyklů).

 

 

 

Audi A4 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 158 174 km
Cena: 400 000 Kč
Audi A4 1.984
Rok výroby: 2009
Stav: 133 325 km
Cena: 290 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2012
Stav: 62 859 km
Cena: 385 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků