6
Fotogalerie

Kamiony s pantografem mají být švédská ekologická budoucnost

Švédsko je jednou ze zemí, které mají velmi ambiciózní plány co se týká produkce emisí. V roce 2030 už údajně budou po tamních silnicích jezdit automobily, které nebudou produkovat žádné emise a jednou z klíčových věcí k dosažení tohoto cíle má být projekt Electric Road, tedy elektrické silnice. První krátký úsek byl otevřen minulý týden. 

Testovací část projektu Electric Road je dlouhá pouze dva kilometry a najdeme ji na silnici E16 nedaleko města Gälve. Místní řidiči si zde mohou prohlédnout v akci specialitu z dílny společnosti Scania, která ve spolupráci se Siemensem stvořila kamiony s pantografem. 

Devítitunový kamion Scania G 360 pracuje s hybridním pohonem, jehož základem je devítilitrový motor o výkonu 265 kW (360 k) spalující biopalivo. Tomu pomáhá elektrický motor s parametry 130 kW a 1050 Nm. Pokud takový kamion pojede po „elektrické silnici“, využije pouze elektrickou energii, kterou si bude brát z elektrického vedení.

Jakmile se hybridní Scania dostane na klasickou silnici, přejde do hybridního režimu. Kamion je schopný pracovat v čistě elektrickém režimu i mimo „elektrické silnice“, nicméně lithium-iontové akumulátory nabídnou kapacitu k ujetí pouhých tří kilometrů. 

Celý program je přirozeně podporován švédskou vládou. O případném spuštění plného provozu se v tiskové zprávě společnosti Scania nic nepíše, testovací program poběží na nově otevřeném úseku dva roky, během kterých se má tento systém vyzkoušet za všech povětrnostních podmínek.  

16179-013.jpg16179-014.jpg16179-015.jpg16179-001-1.jpg16179-010-1.jpg16179-011.jpg

Doporučujeme

Články odjinud