Kamiony hlídá satelitní systém GPS. Kvůli dodržování přestávek

Stále se opakující tragické nehody kamionů nastolují otázku, jestli řidiči při dlouhých trasách dodržují povinné přestávky na odpočinek. Pokud by včas nezastavovali, logicky by to způsobovalo nadměrnou únavu a mikrospánek, které jsou příčinami stovek havárií.

Pracovní režim řidičů je obsažený v Evropské dohodě o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR). Obecně platí, že po čtyřapůlhodinové jízdě přichází první pětačtyřicetiminutová pauza, po ní se zase čtyři a půl hodiny jede. Pak nastává povinný jedenáctihodinový odpočinek. „Kdo chce tuhle práci dělat, musí se s tím vypořádat a odpočinkové časy dodržovat. Myslím, že je to správný postup,“ sdělil AutoRevoue.cz názor řidič kamionu, který si nepřál být jmenován.

Magnet zmátl přístroje

Vyskytují se ovšem případy, kdy šoféři pokyny o pracovní době záměrně porušují. Nedávné policejní kontroly totiž odhalily podvody, při nichž řidiči „papírově“ dodržovali stanovenou přestávku, ale ve skutečnosti se pohybovali na silnicích. U snímače záznamového zařízení měli totiž upevněný magnet, který vyřadil z funkce tachograf. Nebýt náhodné kontrolní akce, nebylo by možné odhalit, že jeli v rozporu s ustanovením AETR. Při dálkových cestách prý nejsou podobné případy výjimkou...

V některých firmách proto sahají po moderních technologiích. „Kontrolovat větší množství aut na cestách po půlce Evropy je prakticky nemožné, a tak jsme kvůli tomu koupili sledovací zařízení GPS. Na něm je jasně vidět, jestli se vůz pohybuje, nebo stojí, jestli je ve správný čas na pravém místě, jakou jel průměrnou rychlostí a kolik kilometrů ujel,“ řekla AutoRevue.cz Anna Kučerová, vedoucí oddělení dopravy ve speditérské firmě Pavel Jevčák.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Když přijde čas odpočinku, musí řidič najít vhodné parkoviště na odstavení kamionu. To ale nemusí být vždy poblíž, takže se stane, že jízdu o něco protáhnou. Podle mezinárodní úmluvy nesmí v kabině chybět lůžko na spaní, ale třeba ve Francii platí ustanovení, že se řidič musí ubytovat v hotelu. „Pokud někdo pokyny porušuje, čeká ho postih. Dodržování stanov AETR mají řidiči zanesené ve smlouvě. Jejich povinností je cestovat tak, aby se nic nestalo, protože nehod kamionů je stále víc,“ vysvětlila dispečerka.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků