Kamiony hlídá satelitní systém GPS. Kvůli dodržování přestávek

Stále se opakující tragické nehody kamionů nastolují otázku, jestli řidiči při dlouhých trasách dodržují povinné přestávky na odpočinek. Pokud by včas nezastavovali, logicky by to způsobovalo nadměrnou únavu a mikrospánek, které jsou příčinami stovek havárií.

Pracovní režim řidičů je obsažený v Evropské dohodě o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR). Obecně platí, že po čtyřapůlhodinové jízdě přichází první pětačtyřicetiminutová pauza, po ní se zase čtyři a půl hodiny jede. Pak nastává povinný jedenáctihodinový odpočinek. „Kdo chce tuhle práci dělat, musí se s tím vypořádat a odpočinkové časy dodržovat. Myslím, že je to správný postup,“ sdělil AutoRevoue.cz názor řidič kamionu, který si nepřál být jmenován.

Magnet zmátl přístroje

Vyskytují se ovšem případy, kdy šoféři pokyny o pracovní době záměrně porušují. Nedávné policejní kontroly totiž odhalily podvody, při nichž řidiči „papírově“ dodržovali stanovenou přestávku, ale ve skutečnosti se pohybovali na silnicích. U snímače záznamového zařízení měli totiž upevněný magnet, který vyřadil z funkce tachograf. Nebýt náhodné kontrolní akce, nebylo by možné odhalit, že jeli v rozporu s ustanovením AETR. Při dálkových cestách prý nejsou podobné případy výjimkou...

V některých firmách proto sahají po moderních technologiích. „Kontrolovat větší množství aut na cestách po půlce Evropy je prakticky nemožné, a tak jsme kvůli tomu koupili sledovací zařízení GPS. Na něm je jasně vidět, jestli se vůz pohybuje, nebo stojí, jestli je ve správný čas na pravém místě, jakou jel průměrnou rychlostí a kolik kilometrů ujel,“ řekla AutoRevue.cz Anna Kučerová, vedoucí oddělení dopravy ve speditérské firmě Pavel Jevčák.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Když přijde čas odpočinku, musí řidič najít vhodné parkoviště na odstavení kamionu. To ale nemusí být vždy poblíž, takže se stane, že jízdu o něco protáhnou. Podle mezinárodní úmluvy nesmí v kabině chybět lůžko na spaní, ale třeba ve Francii platí ustanovení, že se řidič musí ubytovat v hotelu. „Pokud někdo pokyny porušuje, čeká ho postih. Dodržování stanov AETR mají řidiči zanesené ve smlouvě. Jejich povinností je cestovat tak, aby se nic nestalo, protože nehod kamionů je stále víc,“ vysvětlila dispečerka.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků