Kam s ním aneb 5 kroků, jak se zbavit autovraku

Když necháte svůj nepojízdný či dosluhující vůz zlikvidovat firmě nebo jednotlivci nemajícím příslušné oprávnění k ekologické likvidaci, riskujete pokutu až 20 tisíc korun. V případě, že zavoláte ekologickému likvidátoru, vyděláte 800 a 1000 korun.

Češi stále velmi často řeší otázku: Kam s ním? Kam s vozem, který dosloužil a nechtějí ho už ani v nejprovařenějším autobazaru?

Odstavené a nepojízdné vraky bez espézetek najdete na každém sídlišti, za kdejakou vesnickou stodolou. Přitom cesta k odeslání vraku na onen svět je poměrně jednoduchá, finančně nezatěžující.

Klepněte pro větší obrázek

1. Seznam likvidátorů na webu MŽP

V České republice je asi 450 autorizovaných sběren kovového odpadu a vrakovišť, které mají potřebné povolení ministerstva životního prostředí. Seznam je pravidelně aktualizován.

2. Připravte si doklady

Základem je platný občanský průkaz či jiný doklad totožnosti a originál velkého technického průkazu. Právnické osoby musí předložit i výpis z obchodního rejstříku. Likvidujete-li vozidlo z pozůstalosti, nesmí vám chybět rozhodnutí o dědictví. Pokud nejste majitelem likvidovaného vraku, musíte předložit plnou moc k likvidaci vozidla.

3. Potvrzení o ekologické likvidaci

Při předání vozu musíte obdržet protokol o ekologické likvidaci. Bez něho nemůžete vůz vyřadit z Centrálního registru vozidel. Potvrzení mají provozovny povinnost vystavit bezplatně. Podmínkou je shoda údajů v technickém průkaze s identifikačními čísly vozidla (VIN). Autovraku nesmějí chybět některé důležité součásti, jako je kompletní karoserie a motor. V opačném případě může provozovatel účtovat za vystavení potvrzení poplatek.

4. Bezplatně, za peníze, s výdělkem

Někde za odevzdaný vrak zaplatíte, někdo naopak zaplatí vám. Záleží na tom, zda je vůz kompletní. Podle Jakuba Pyšného z Alfa šrotu Žďár nad Sázavou nabízejí za vrak se všemi náležitostmi 1000 Kč, o dvě stovky méně dostanete v případě, že si firma musí pro vrak přijet.

5. Vyřazení z registru vozidel

Poslední krokem je návštěva dopravního odboru na příslušném obecním úřadu s rozšířenou působností. Automobil je nutné trvale vyřadit z registru vozidel. Vezměte průkaz totožnosti, technický průkaz a doklad o ekologické likvidaci. Odevzdat tu musíte i osvědčení o registraci a tabulky registrační značky. To vše je obvykle na počkání. Pak vám udělí záznam do technického průkazu o výmazu z registru a tím celý proces končí.

Slovo odborníka

Jakub Pyšný dodává, že u nich se ročně zlikvidují kolem 15 tisíc vraků, které dodají sami majitelé. „V našem regionu likvidujeme převážně staré škodovky, fordy a opely. Z 99 procent se jedná o osobní automobily. Lehká užitková auta a nákladní vozy jsou vzácnou výjimkou. Majitelé je rozřezávají na železo a nelikvidují. Ale třicet až čtyřicet procent vraků podle mého odhadu stále jezdí, byť jsou dávno za hranou životnosti,“ říká otevřeně na adresu české vrakové flotily.

Jestli je pro majitele největší překážkou, aby lidé stará auta nechávali, lenost, či obava z byrokracie a běhání po úřadech, Jakub Pyšný neví, ale připouští, že v případě požadavku by za poplatek vyřídili za zákazníka i odhlášení z registru.
 

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků