Kam s ním aneb 5 kroků, jak se zbavit autovraku

Když necháte svůj nepojízdný či dosluhující vůz zlikvidovat firmě nebo jednotlivci nemajícím příslušné oprávnění k ekologické likvidaci, riskujete pokutu až 20 tisíc korun. V případě, že zavoláte ekologickému likvidátoru, vyděláte 800 a 1000 korun.

Češi stále velmi často řeší otázku: Kam s ním? Kam s vozem, který dosloužil a nechtějí ho už ani v nejprovařenějším autobazaru?

Odstavené a nepojízdné vraky bez espézetek najdete na každém sídlišti, za kdejakou vesnickou stodolou. Přitom cesta k odeslání vraku na onen svět je poměrně jednoduchá, finančně nezatěžující.

Klepněte pro větší obrázek

1. Seznam likvidátorů na webu MŽP

V České republice je asi 450 autorizovaných sběren kovového odpadu a vrakovišť, které mají potřebné povolení ministerstva životního prostředí. Seznam je pravidelně aktualizován.

2. Připravte si doklady

Základem je platný občanský průkaz či jiný doklad totožnosti a originál velkého technického průkazu. Právnické osoby musí předložit i výpis z obchodního rejstříku. Likvidujete-li vozidlo z pozůstalosti, nesmí vám chybět rozhodnutí o dědictví. Pokud nejste majitelem likvidovaného vraku, musíte předložit plnou moc k likvidaci vozidla.

3. Potvrzení o ekologické likvidaci

Při předání vozu musíte obdržet protokol o ekologické likvidaci. Bez něho nemůžete vůz vyřadit z Centrálního registru vozidel. Potvrzení mají provozovny povinnost vystavit bezplatně. Podmínkou je shoda údajů v technickém průkaze s identifikačními čísly vozidla (VIN). Autovraku nesmějí chybět některé důležité součásti, jako je kompletní karoserie a motor. V opačném případě může provozovatel účtovat za vystavení potvrzení poplatek.

4. Bezplatně, za peníze, s výdělkem

Někde za odevzdaný vrak zaplatíte, někdo naopak zaplatí vám. Záleží na tom, zda je vůz kompletní. Podle Jakuba Pyšného z Alfa šrotu Žďár nad Sázavou nabízejí za vrak se všemi náležitostmi 1000 Kč, o dvě stovky méně dostanete v případě, že si firma musí pro vrak přijet.

5. Vyřazení z registru vozidel

Poslední krokem je návštěva dopravního odboru na příslušném obecním úřadu s rozšířenou působností. Automobil je nutné trvale vyřadit z registru vozidel. Vezměte průkaz totožnosti, technický průkaz a doklad o ekologické likvidaci. Odevzdat tu musíte i osvědčení o registraci a tabulky registrační značky. To vše je obvykle na počkání. Pak vám udělí záznam do technického průkazu o výmazu z registru a tím celý proces končí.

Slovo odborníka

Jakub Pyšný dodává, že u nich se ročně zlikvidují kolem 15 tisíc vraků, které dodají sami majitelé. „V našem regionu likvidujeme převážně staré škodovky, fordy a opely. Z 99 procent se jedná o osobní automobily. Lehká užitková auta a nákladní vozy jsou vzácnou výjimkou. Majitelé je rozřezávají na železo a nelikvidují. Ale třicet až čtyřicet procent vraků podle mého odhadu stále jezdí, byť jsou dávno za hranou životnosti,“ říká otevřeně na adresu české vrakové flotily.

Jestli je pro majitele největší překážkou, aby lidé stará auta nechávali, lenost, či obava z byrokracie a běhání po úřadech, Jakub Pyšný neví, ale připouští, že v případě požadavku by za poplatek vyřídili za zákazníka i odhlášení z registru.
 

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 169 501 km
Cena: 125 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 042 km
Cena: 205 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků