K dokončení dopravních sítí je třeba 900 miliard

Česká republika musí investovat zhruba 900 miliard korun, aby bylo možné hovořit o dokončení základních dopravních sítí.

Větší sumu spolknou silnice, kde na realizaci čeká 500 projektů. Chybí například zhruba 900 kilometrů dálnic, tedy necelá polovina plánované sítě.

Asi 370 miliard si vyžádá v následujících desetiletích železnice, zbytek připadá na vodu. Na Národní ekonomické konferenci na téma dopravy a obchodu to řekl náměstek ministra dopravy Ivo Toman.

S letošním rozpočtem fondu dopravy ve výši 60 miliard by splnění nastíněných úkolů trvalo 15 let. Rozpočtové výhledy ovšem spíše hovoří o klesajících investicích státu.

 

„Nedokončená dopravní síť je největším ekonomickým hendikepem České republiky,“ uvedl Toman.

 

S tím souhlasil přísedící ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. „Rozvoj regionů nelze plánovat, aniž bychom na to vázali dopravní investice. Z obou rezortů by měl proto růst tlak na proinvestiční rozpočet,“ uvedl Kuba.

Ministerstvo dopravy aktuálně připravuje klíčový dokument, takzvanou sektorovou strategii (SeStra2), který seřadí projekty podle důležitosti a ekonomické výhodnosti. Na základě tohoto materiálu, který si vyžádala Evropská komise, se budou čerpat evropské peníze v letech 2014 až 2020.

Dalším zdrojem peněz na dopravní stavby mají být projekty PPP. První schválila porada ekonomických ministrů minulý týden pro dálnici D3 mezi Bošilcem a Borkem v jižních Čechách.

Zatímco ministerstvo dopravy by projekty PPP rádo využilo ve větší míře, Kuba jim nevěří. „Projekty PPP nepřinesou nic, co by si stát nebyl schopen zajistit sám,“ uvedl Kuba. Vyjádřil zároveň obavu, že se spolupráce soukromého a veřejného sektoru při financování dálnic státu prodraží. Lepší prý je dohodnout se s dodavateli na odložených platbách.

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků