K dokončení dopravních sítí je třeba 900 miliard

Česká republika musí investovat zhruba 900 miliard korun, aby bylo možné hovořit o dokončení základních dopravních sítí.

Větší sumu spolknou silnice, kde na realizaci čeká 500 projektů. Chybí například zhruba 900 kilometrů dálnic, tedy necelá polovina plánované sítě.

Asi 370 miliard si vyžádá v následujících desetiletích železnice, zbytek připadá na vodu. Na Národní ekonomické konferenci na téma dopravy a obchodu to řekl náměstek ministra dopravy Ivo Toman.

S letošním rozpočtem fondu dopravy ve výši 60 miliard by splnění nastíněných úkolů trvalo 15 let. Rozpočtové výhledy ovšem spíše hovoří o klesajících investicích státu.

 

„Nedokončená dopravní síť je největším ekonomickým hendikepem České republiky,“ uvedl Toman.

 

S tím souhlasil přísedící ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. „Rozvoj regionů nelze plánovat, aniž bychom na to vázali dopravní investice. Z obou rezortů by měl proto růst tlak na proinvestiční rozpočet,“ uvedl Kuba.

Ministerstvo dopravy aktuálně připravuje klíčový dokument, takzvanou sektorovou strategii (SeStra2), který seřadí projekty podle důležitosti a ekonomické výhodnosti. Na základě tohoto materiálu, který si vyžádala Evropská komise, se budou čerpat evropské peníze v letech 2014 až 2020.

Dalším zdrojem peněz na dopravní stavby mají být projekty PPP. První schválila porada ekonomických ministrů minulý týden pro dálnici D3 mezi Bošilcem a Borkem v jižních Čechách.

Zatímco ministerstvo dopravy by projekty PPP rádo využilo ve větší míře, Kuba jim nevěří. „Projekty PPP nepřinesou nic, co by si stát nebyl schopen zajistit sám,“ uvedl Kuba. Vyjádřil zároveň obavu, že se spolupráce soukromého a veřejného sektoru při financování dálnic státu prodraží. Lepší prý je dohodnout se s dodavateli na odložených platbách.

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků