Jsou za německým odmítnutím nových limitů CO2 peníze od BMW?

Kancléřka Merkelová prosadila odložení dohody o snížení plošného limitu CO2 na 95 g/km. Nyní ale vyšlo najevo, že týden před klíčovým hlasováním obdržela její strana CDU značný finanční dar od rodiny, která ovládá automobilku BMW.

Německý automobilový průmysl včera zaznamenal významný úspěch, když ministři životního prostředí zemí Evropské unie odložili schválení dalšího plošného limitu emisí CO2. Ten měl platit od roku 2020 a nařizoval snížení průměrné hodnoty na 95 g/km, což by zkomplikovalo život zejména výrobcům větších, těžších a výkonnějších aut. Ano, právě takových, jaká se vyrábějí převážně v Německu.

Život řidiče | Technika

Máte rádi velké motory? Užívejte si je, dokud to jde

Na důležitý úspěch německé diplomacie v nevypsané, ale fakticky probíhající válce s jihoevropským automobilovým průmyslem však nyní padl stín. Německá média vyrukovala se zjištěním, že rodina Quandtových, která ovládá BMW, darovala minulý týden straně kancléřky Merkelové celkem 690 000 eur (v přepočtu asi 17 680 000 Kč).

Johana Quandt, její syn Stefan i dcera Susanne Klatten poslali na účet CDU každý 230 000 eur. Dary politickým stranám nad padesát tisíc eur jsou v Německu povinně zveřejňovány na webové stránce parlamentu.

Čtyři litry na 100 km

Vlády evropských zemí a Evropský parlament se v červnu dohodly na plošném limitu CO2 ve výši 95 g/km, který měl platit od roku 2020. CO2, kterému je přisuzován vliv na změny klimatu, je vázán v palivu. Jeho emise jsou tak de facto úměrné spotřebě paliva a hodnota 95 g/km odpovídá spotřebě asi čtyři litry na sto kilometrů.

V pondělí ale ministři životního prostředí osmadvaceti zemí EU pověřili Litvu, aby otevřela jednání s Evropským parlamentem o změně červnové dohody. Návrh podpořilo vedle Německa také Polsko nebo Velká Británie, které Merkelová na oplátku slíbila podporu při projednávání transakčních daní. Finančnictví je pro Londýn stejně významné jako automobilový průmysl pro Němce.

Život řidiče | Technika | BMW | Audi | Mercedes-Benz | Palivo | Názory

Emisní limity vyvolávají vášně. Nejvíce ohroženi se cítí Němci

Postoj Berlína nelze zjednodušeně vykládat tak, že Němcům nezáleží na životním prostředí, a proto bojkotují společnou snahu o ochranu ovzduší. Arbitrárně stanovený limit CO2 (jakkoliv vysoký) z principu zvýhodňuje výrobce malých vozů, zatímco pro značky vyrábějící velké sedany, kombi a SUV představuje řádově tvrdší technologický oříšek k rozlousknutí. Jenže právě taková auta zákazníci německých značek upřednostňují.

Obavy německé politické reprezentace z neúměrného zvyšování nákladů domácích značek, ztráty konkurenceschopnosti a úbytku pracovních míst jsou z tohoto pohledu naprosto legitimní. Německá představa o ideálním kompromisu mezi hospodářskou prosperitou a ochranou klimatu se bude nutně lišit od představ zemí s jinou strukturou průmyslu.

Dárci podezření odmítají

Finanční dar rodiny Quandtových pouhých několik dní před klíčovým politickým rozhodnutím nicméně nahrává spekulacím, že Angela Merkelová se neřídí zájmy svých voličů, ale podléhá lobbingu automobilového průmyslu. Quandtovi vlastní 46,7 % akcií BMW a Sussane Klatten je považována za nejbohatší ženu v Německu.

Zajímavosti

Nizozemští vědci: emise dieselů škodí mozku

Mluvčí rodiny takovýto výklad událostí samozřejmě odmítl. „Dary nejsou žádným způsobem spojeny s průmyslovou politikou,“ řekl. „Rodina se neúčastní politických debat o regulacích emisí či podobných tématech. Peníze byly darovány až po volbách, aby se nestaly součástí předvolební kampaně.“ (V Německu nedávno proběhly volby, v nichž Merkelová úspěšně obhájila kancléřské křeslo.) Mluvčí také připomněl, že Quandtovi podporují CDU už řadu let.

Postupné snižování průměrných emisí CO2 v Evropě vyráběných osobních aut je součástí snahy EU čelit klimatickým změnám. Oxid uhličitý tvoří asi 0,04 % zemské atmosféry a jeho podíl na skleníkovém efektu činí podle Wikipedie 9 až 26 %. (Nejvýznamnějším skleníkovým plynem je vodní pára.) Celkový podíl EU na světových emisích CO2 představuje zhruba 14 procent, přičemž asi čtvrtinu z toho produkuje veškerá silniční doprava v EU.  

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků