23
Fotogalerie

Jeep slaví sedmdesátku: Nesmrtelná legenda

Jeep je synonymem terénního automobilu. Svou slávu si vydobyl na bojištích 2. světové války svojí odolností a spolehlivostí.

V červenci 1940 vypsala americká armáda výběrové řízení na dodavatele „lehkého průzkumného vozidla“, které by nahradilo dosud používané motocykly a upravená vozidla Ford.

Osloveno bylo 135 automobilek, jejichž úkolem bylo zkonstruovat třímístné vozidlo s pohonem všech kol včetně dvoustupňové redukční převodovky, se sklopným čelním oknem, užitečnou hmotností 272 kg a pohotovostní hmotností pod 590 kg (ta nakonec nemohla být z technických důvodů dodržena a vzrostla na téměř dvojnásobek). Kultivovaný motor měl bez problémů zvládat jízdu rychlostí od 5 do 80 km/h.

O lukrativní státní zakázku projevily zpočátku zájem pouze dvě společnosti: Willys-Overland a American Bantam Car Manufacturing Company. Posléze se k nim připojila i automobilka Ford Motor Company.

Během války vzniklo přes 600 tisíc Jeepů

První prototypy – Willys Quad, Ford Model GP (General Purpose) Pygmy a Bantam BRC 40 – byly postaveny v rekordním čase, ale žádný z nich nesplňoval stoprocentně veškeré požadavky. Proto si armáda v březnu 1941 vyžádala od každého výrobce sérii 1500 upravených a vylepšených vozidel pro další testování, z něhož vzešel jako vítěz Willys.

Další vývojové generace vozů Quad nesly označení Willys MA a MB, ale pro tyto vozy se nakonec ujalo označení Jeep. Willys-Overland vyrobil během války pro americkou armádu více než 368 000 těchto vozidel, Ford v licenci zhotovil dalších 277 000 Jeepů. Odolnost a spolehlivost přinesla Jeepu nesmrtelnou pověst.

Úspěšná kariéra i v civilu

Po válce se Jeepy začaly prodávat v civilním provedení jako terénní vozidla určená především pro farmáře. V roce 1953 se stal Willys-Overland součástí společnosti Kaiser, která se zasloužila o rozšíření výrobního programu značky Jeep. Dalšími vlastníky značky Jeep byly po Kaiseru mimo jiné společnosti AMC, Chrysler, který patří v současné době Fiatu.

Kromě klasických vozů Jeep CJ, z nichž se vyvinul dnešní Wrangler, patří mezi nejznámější typy Wagoneer, Grand Wagoneer, Cherokee a Grand Cherokee. Dlouhá desetiletí se vyráběly rovněž praktické pikapy.

Jeep je bezpochyby žijící legendou, jejíž úspěch inspiroval konstruktéry mnoha různých značek. K mnoha milionům originálních Jeepů vyrobených během uplynulých sedmi desetiletí je nutné připočítat také licenční produkci, která probíhala v mnoha zemích světa.

1941 Jeep Willys MAupr.jpg  1943 Jeep Willys MBupr.jpg  1944 Jeep Willys MBupr.jpg  1945 Jeep Willys CJ-2Aupr.jpg
1947 Jeep Willys Wagonupr.jpg  1949 Jeep Willys Wagonupr.jpg  1953 Jeep CJ-3Bupr.jpg  1955 Jeep CJ-5upr.jpg
1959 Jeep CJ-6upr.jpg  1960 Jeep Pickupupr.jpg  1963 Jeep Gladiator J-200 Thriftsideupr.jpg  1966 Jeep CJ-5upr.jpg
1968 Jeep Gladiator J-3000upr.jpg  1972 Jeep Commandoupr.jpg  1975 Jeep Wagoneerupr.jpg  1979 Jeep CJ-7 Golden Eagleupr.jpg
1982 Jeep CJ-8 Scramblerupr.jpg  1984 Jeep Cherokeeupr.jpg  1986 Jeep Comancheupr.jpg  1994 Jeep Wranglerupr.jpg
1997 Jeep Wrangler Sportupr.jpg  1998 Jeep Grand Cherokeeupr.jpg  2002 Jeep Grand Cherokeeups.jpg

Jeep

Jeep, založený v roce 1941, zvítězil v soutěži vyhlášené americkou armádou. Od roku 1945 začal vyrábět i civilní terénní automobily.

Je to tradiční výrobce off-roadů a jeho název je často synonymem pro tento typ automobilů. Patří do skupiny Stellantis.

Jeep Renegade • Jeep Compass •​ Jeep Cherokee •​ Jeep Wrangler

Doporučujeme

Články odjinud