Jeep slaví sedmdesátku: Nesmrtelná legenda

Jeep je synonymem terénního automobilu. Svou slávu si vydobyl na bojištích 2. světové války svojí odolností a spolehlivostí.

V červenci 1940 vypsala americká armáda výběrové řízení na dodavatele „lehkého průzkumného vozidla“, které by nahradilo dosud používané motocykly a upravená vozidla Ford.

Osloveno bylo 135 automobilek, jejichž úkolem bylo zkonstruovat třímístné vozidlo s pohonem všech kol včetně dvoustupňové redukční převodovky, se sklopným čelním oknem, užitečnou hmotností 272 kg a pohotovostní hmotností pod 590 kg (ta nakonec nemohla být z technických důvodů dodržena a vzrostla na téměř dvojnásobek). Kultivovaný motor měl bez problémů zvládat jízdu rychlostí od 5 do 80 km/h.

O lukrativní státní zakázku projevily zpočátku zájem pouze dvě společnosti: Willys-Overland a American Bantam Car Manufacturing Company. Posléze se k nim připojila i automobilka Ford Motor Company.

Během války vzniklo přes 600 tisíc Jeepů

První prototypy – Willys Quad, Ford Model GP (General Purpose) Pygmy a Bantam BRC 40 – byly postaveny v rekordním čase, ale žádný z nich nesplňoval stoprocentně veškeré požadavky. Proto si armáda v březnu 1941 vyžádala od každého výrobce sérii 1500 upravených a vylepšených vozidel pro další testování, z něhož vzešel jako vítěz Willys.

Další vývojové generace vozů Quad nesly označení Willys MA a MB, ale pro tyto vozy se nakonec ujalo označení Jeep. Willys-Overland vyrobil během války pro americkou armádu více než 368 000 těchto vozidel, Ford v licenci zhotovil dalších 277 000 Jeepů. Odolnost a spolehlivost přinesla Jeepu nesmrtelnou pověst.

Úspěšná kariéra i v civilu

Po válce se Jeepy začaly prodávat v civilním provedení jako terénní vozidla určená především pro farmáře. V roce 1953 se stal Willys-Overland součástí společnosti Kaiser, která se zasloužila o rozšíření výrobního programu značky Jeep. Dalšími vlastníky značky Jeep byly po Kaiseru mimo jiné společnosti AMC, Chrysler, který patří v současné době Fiatu.

Kromě klasických vozů Jeep CJ, z nichž se vyvinul dnešní Wrangler, patří mezi nejznámější typy Wagoneer, Grand Wagoneer, Cherokee a Grand Cherokee. Dlouhá desetiletí se vyráběly rovněž praktické pikapy.

Jeep je bezpochyby žijící legendou, jejíž úspěch inspiroval konstruktéry mnoha různých značek. K mnoha milionům originálních Jeepů vyrobených během uplynulých sedmi desetiletí je nutné připočítat také licenční produkci, která probíhala v mnoha zemích světa.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Jeep Cherokee 2.776
Rok výroby: 2004
Stav: 159 384 km
Cena: 112 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek