Tak tenhle problém se táhne naší motoristickou veřejností už pěkně dlouho. Ve včerejším článku jsme uvedli, že Škoda Octavia se stala v prvním čtvrtletí letošního roku s počtem 5997 kusů vůbec nejprodávanějším vozem. Redakce AutoRevue.cz přitom vycházela ze statistik a rozdělení vozů podle Svazu dovozců automobilů (SDA), kde je tento vůz zařazený do střední třídy. Ovšem následkem tohoto tvrzení se rozpoutala poměrně bouřlivá diskuze. Z desítek ohlasů vybíráme:
MMX
Tak schválně kdo začne první řvát, že Octavia nepatří do střední třídy
WinDiesel
Tak já si taky zařvu, Octavia do střední nepatří, Škodovka ji tam rve a úplatní novináři jí jdou na ruku. Vozidlo střední třídy, které se dá koupit od 349 tis. Kč - to je prostě směšné. Až budou za tyto ceny k mání Mondeo a Passat - potom bude Octavia střední třída...
Petr
Stejne tak jako Superb nepatri do vyssi stredni...
Jakub Švec
Tento web, mi připadá, že neustále dělá ze Škodovky něco, čím není. Počínaje testy vozidel, přes recenze, až po bludy, že oktávka je střední třídou. Pane redaktore, v čem jezdíte?? Otipoval bych oktávka f tédéíčku a kombajnu, to mi k Vám dle Vašich textů sedí...
Petr
Octavia stredni a Superb vyssi stredni... k tomu fakt neni co dodat. Autor clanku je blb, ze prebira tento nesmysl od SDA. Alespon ze u konkurence to maji spravne.
Shimi
Mé nedávné přirovnání redakce k balastu bylo naprosto legitimní a správné. Směr, jakým se dnešní redakce vydala je totální bulvární žumpa.
Jirka
Skoda radi Octavii do stredni, jelikoz Praha ma podminku, ze taxisluzby musi pouzivat minimalne vuz stredni tridy a Skode se to vyplati! Navic podle smernice EU se vozy radi podle delky zakladniho modelu a jelikoz Octavie je stejne dlouha jako MB tridy C, tak ji nic nebrani ji radit do stredni tridy - to same Superb ve vyysi stredni.
SDA vychází z evropského zařazování
Jak to tedy s Octavií opravdu je? O vyjádření AutoRevue.cz požádala tajemníka SDA Pavla Tunkla. „K tomuto sporu se váže jeden příběh. Octavia byla kdysi v nižší střední třídě, ale čeští novináři to kritizovali, protože ji celá Evropa měla zařazenou do střední třídy. SDA se před více než deseti roky rozhodl převzít evropské třídění a od té doby je Octavia řazená do střední třídy. Novináři ale na náš krok zareagovali tím, že o vozu začali psát, že patří do nižší střední třídy,“ uvedl Tunkl.
„Třídy se posuzovaly podle rozvoru, který je u Octavie menší. On ale žádný konkrétní parametr pro není taxativně stanovený. Segmenty obchodních tříd se ostatně i dost prolínají a zařazování není tak striktní. Výrobce se prostě snaží najít místa, která nejsou zaplněná. Vozy se pohybují na hranici obchodních tříd a kolikrát je problém určit, do jaké patří,“ pokračoval tajemník.
„Český motorista je ovlivněný tím, že se u nás o Octavii dočte jako o autě nižší střední třídy. Ovšem třeba ve Švýcarsku je Octavie nejprodávanější auto střední třídy. Zařazení vozu je z velké části záměr výrobce a SDA se v tom rozhodl přizpůsobit renomované společnosti JATO, která působí téměř po celé Evropě. Trochu mě tenhle rozpor mrzí. Nevím, proč s tím má odborná veřejnost takový problém,“ dodal Tunkl.