Jawa začne vyrábět litrovou čtyřtaktní motorku

Tuzemská Firma Jawa Moto vyvinula zcela nový motocykl s čtyřdobým litrovým motorem vlastní konstrukce, jehož vývoj firma nedávno dokončila. Jde o první čtyřdobý motor vyráběný firmou Jawa po asi 50 letech.

Ve zprávě uveřejněné na webu týdeníku Ekonom se píše, že tři částečně zamaskované stroje s litrovými dvouválcovými motory firma testuje na silnicích, další pošle na homologační zkoušky. „V Česku chceme do budoucna vyrábět výhradně motocykly luxusní a speciální, tedy policejní či vojenské,“ řekl Ekonomu Jiří Gerle, generální ředitel společnosti Jihostroj Velešín, která Jawu vlastní.
 
Prototypy motocyklů s čtyřdobým motorem Jawa dosahují maximální rychlosti kolem 220 kilometrů v hodině. Základní cena nového modelu přesáhne čtvrt milionu korun. Firma by v budoucnu měla nabídnou také model s objemem válců 1,2 litru.
 
Podle Ekonomu Jawa Moto zásadně obmění výrobní program, zhruba do čtyř let zcela ukončí výrobu motocyklů s tradičními dvoudobými motory. Zároveň přestane v Česku montovat veškeré malé motocykly s dováženými motory o objemu pod 600 ccm.
 
Starší modely značky Jawa možná zcela nezmizí. Vedení firmy totiž jedná s výrobci v Argentině, Rusku a Indii o případném prodeji licence. Motocykly Jawa s tradičními dvoudobými motory se totiž už mohou prodávat jen v zemích s benevolentnějšími ekologickými předpisy. K hlavním trhům firmy tak dnes patří Kuba, Argentina a Panama. Gerle odhadl, že firma za celý letošní rok prodá 1400 až 1600 motocyklů, loni jich bylo necelých 800.
 
Společnost nedávno zahájila výrobu a prodej motocyklu s čtyřdobým motorem o objemu 660 ccm, který je určen pro evropský trh. Jde o první předzvěst nové orientace českého výrobce na motocykly pro bohaté a zároveň o jediný stroj ze současné nabídky, který se má v Týnci nad Sázavou montovat i za pět let. Motor však v tomto případě Jawa nevyrábí, jde o produkt italské firmy Minarelli.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto: Jawa 250/350 (Kývačka).

Zdroj: www.E15

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků